Echt alles vanaf gamescom 2024
Ook dit jaar is Pixel Vault weer aanwezig op gamescom 2024, waar het team aan de slag gaat met games, hardware en vooral veel toffe mensen spreekt.
Bijgehouden door:
Filter op:
Weergeef als:
Ondertussen is onze redactie weer terug uit Keulen, maar is er nog genoeg om over te schrijven. In dit dossier lees je al onze content over de beurs, de games die we er speelde en de tech die we er zagen.
Locomoto is bijna klaar voor vertrek
Wat als Animal Crossing meer treinen zou hebben? Dat is een vraag die Ben Clarke van Green Tile Digital zichzelf gesteld moet hebben. Dat resulteert nu in Locomoto, waarin we precies dit experiment aan kunnen gaan, maar Clarke heeft nog wel meer originele ideeën voor zijn treinengame.
Robert Zomers
The First Berserker: Khazan is een bloedig leuke tijd
Soulslike games zijn in de laatste tien jaar als paddenstoelen uit de grond geschoten. Sinds het moment dat FromSoftware met Bloodborne en Dark Souls 3 uit de niche is gekomen, zijn er veel (nieuwe) studio’s die denken dit ook te kunnen. Heel soms zijn er verrassende successen zoals Lies of P, Ni-Oh en Ashen, maar het verzandt vaker in middelmaat. Na een hands-on op gamescom lijkt The First Berserker: Khazan zich aan te sluiten in het eerstgenoemde rijtje.
Amador Prado
Het Asetek Invicta Formula-stuur is het kroonjuweel in de collectie
Gamescom 2024 page Pixel Vault op 30 augustus 2024 Beeld: Op een donderdagochtend in augustus stond ik plots op het Deense paviljoen tijdens gamescom 2024. Hier stond de redelijk nietszeggende stand van Asetek – fabrikant van zowel…
Kevin Rombouts
Ook deze games konden we niet missen op gamescom 2024
Met al het audiovisuele geweld op de beursvloer van Keulen zien, horen en proberen we veel games. Eigenlijk te veel – zoveel waar we jullie over willen vertellen, maar waar we geen volwaardig plekje voor hebben op ons platform. Daarom bundelen we onze krachten en de games waar we je toch even kort over bij willen praten in dit handige overzicht.
Kevin Rombouts, Maxime Buitenhuis, Robert Zomers, Amador Prado & Esther Bolt
Het vrolijke Go-Go Town is net zo uitnodigend als het schattig is
In de drukke Indie Arena Booth in hal 10.1 ontmoette ik tijdens gamescom een deel van het team van Prideful Sloth. De Australische studio is in de spannende early access-periode van hun derde game: Go-Go Town. Mede-eigenaar Cheryl Vance nam mij mee door de development build en vertelde over het bouwproces van deze fleurige sim.
Maxime Buitenhuis
Deze gear en tech viel op tijdens gamescom 2024
Meer en meer krijgt hardware een prominente rol op gamingbeurs Gamescom. Ook dit jaar zagen we hardware fabrikanten grotere stands opzetten, waardoor onze techneuzen natuurlijk ook geprikkeld worden. Dus struinde we de beurs af, op zoek naar de tofste tech en gear – iets waar we onze harten aan op konden halen, al waren de kotszakjes soms ook nodig.
Tom Kauwenberg & Kevin Rombouts
Arena Breakout Infinite wil de extraction shooter toegankelijk maken
Ook op gamescom zien we meer en meer games van Chinese makelij verschijnen, dat was dit jaar niet anders. Zo mochten we op woensdagochtend direct aanschuiven bij het Chinese MoreFun Studios om een eerste blik te werpen op Arena Breakout Infinite – een extraction shooter die games als Escape from Tarkov toegankelijker willen maken. Tijd dus om de wapens op te pakken en te kijken of overleven ook echt een optie is.
Kevin Rombouts
In Bonaparte vecht je zowel op het slagveld als in de politiek
Bij de veelkleurige stand van PR-agency Cosmocover lachen Martin Brouard en Jongwoo Kim mij toe. Zij hebben tijdens gamescom 2024 eindelijk het debuut van hun nieuwe studio Imugi aan mogen kondigen. Het gaat om Bonaparte – A Mechanized Revolution, een game waarin je de Franse Revolutie in stapt en eigenhandig de tijdlijn gaat verleggen. Ze laten me de ins en outs van deze nieuwe game zien en nemen me mee langs een aantal keuzes die je als speler kunt maken.
Maxime Buitenhuis
Ion Hazzikostas denkt dat de toon van de World of Warcraft community is veranderd
World of Warcraft: The War Within is niet alleen de tiende uitbreiding van de MMORPG, maar ook het begin van The Worldsoul Saga. We spraken op gamescom 2024 met game director Ion Hazzikostas over de nieuwe uitbreiding en hoe het voor het team is om aan meerdere uitbreidingen tegelijk te werken.
Robert Zomers
Zo maakt Assassin’s Creed Shadows de serie mooier
Met Assassin’s Creed Shadows gaat de serie eindelijk current-gen. Op gamescom 2024 demonstreerde Ubisoft hoe dat de formule moet veranderen…
Tom Kauwenberg
Descenders Next viert waaghalzerij in bredere zin
Descenders Next verruilt de fiets voor de mountain- en snowboards. Snelheid en gevaar staan nog altijd voorop, maar de game groeit door in bredere zin…
Tom Kauwenberg
Dune: Awakening pakt het groots aan
Op gamescom kon je niet om Dune: Awakening heen. Overal waren Dune-goodies, grote banners en zelfs een verdwaalde sandworm aanwezig op de beurs in Keulen. We gingen langs bij Level Infinite om meer te weten te komen over deze mmo-survivalgame in het Dune-universum.
Robert Zomers
Phantom Blade Zero maakt een onuitwisbare indruk
De actiegame Phantom Blade 0 is voor het eerst speelbaar voor het grote publiek en wij hebben de game ook kunnen testen op gamescom. Is er na Black Myth: Wukong nog een monsterhit uit China in aantocht?
Amador Prado
3 cozy games over mentale gezondheid
Cozy games met serieuze en soms zware onderwerpen. We komen ze steeds vaker tegen. Rouw, depressie en mentale gezondheid. Het zijn belangrijke onderwerpen waar soms moeilijk over te praten is. Games kunnen dan een uitkomst bieden, zagen én ervaarden wij ook tijdens gamescom 2024. Door middel van luchtige en soms grappige spellen leerden we meer over deze onderwerpen en de manier waarop ermee omgegaan kan worden, wat de gevolgen zijn en hoe de schattige personages in een spel voor een welkome afleiding kunnen zorgen. We lichten er dan ook graag drie voor je uit.
Esther Bolt
Worship lijkt leuk, maar bekeert ons nog niet blind
Het eigenzinnige Worship moet als sektarisch spelletje tegen een culthit opboksen. Dat zou kunnen lukken, maar niet zonder wat gezonde twijfels vooraf…
Tom Kauwenberg
Splitgate 2 wil ondanks zijn geweren vooral sportief zijn
Het verhaal van ontwikkelaar 1047 Games is precies zoals je verwacht. Met zijn tweeën zonder een rode stuiver op zak, begonnen in een studentenkamer aan een universiteit. Het eerste product werd een succes en nu hebben de ontwikkelaars plots meer dan 150 mensen in dienst. Desondanks blijft de vibe van indie-ontwikkelaar hangen, zo legde CEO Ian Proulx uit tijdens een gesprek over hun nieuwe game: Splitgate 2.
Kevin Rombouts
Splitgate 2 schiet met portalen en persoonlijkheid
Wie de multiplayer-shooter Splitgate opstart, zal al snel de vergelijking van Halo-meets-Portal maken. Een vluchtige arenashooter waarbij je portalen gebruikt om snel over het slagveld te bewegen en vijanden te verrassen. Maar waar de gun- en gameplay solide was, ontbrak het vooral aan karakter. Daar lijkt ontwikkelaar 1047 Games dan ook druk naar op zoek te zijn geweest, werd duidelijk tijdens onze sessie tijdens gamescom 2024.
Kevin Rombouts & Tom Kauwenberg
Kingdom Come Deliverance 2 dompelt ons onder in Middeleeuwse modder
Kingdom Come Deliverance 2 bracht middeleeuwse sferen naar de beursvloer van gamescom in Keulen. Het tweede deel moet volgens ontwikkelaar Warhorse Studios ook twee keer zoveel ridders, paarden en struikrovers bevatten. We konden hands-on met de game om te zien of ze een beetje goed op weg zijn.
Robert Zomers
The Perfect Pencil onderzoekt jouw relatie met angst
John wordt wakker in een bizar koninkrijk. De omgeving is prachtig, de bewoners zijn excentriek en er schijnt iemand op je te wachten. Onderweg kom je allerlei obstakels tegen, maar ook mensen die denken te weten hoe ze je kunnen helpen. De keuzes die jij maakt, hebben invloed op de uitkomst van het spel. The Perfect Pencil onderzoekt de relatie van de mens met angst, en hoewel de toon luchtig is, kunnen er verwijzingen gevonden worden naar psychische stoornissen.
Esther Bolt
Rise of Industry 2 laat je dromen over een leven als magnaat
De eerste Rise of Industry-game liet ons de industriële sprong voorwaarts in de VS van de jaren ‘30 herbeleven. In de nieuwe Rise of Industry mag je dat opnieuw doen, maar dan in de jaren ’80. Dat brengt niet alleen een hele andere vibe met zich mee, maar de game is ook meteen een stuk complexer.
Robert Zomers
404
// WAARSCHUWING: TIJDLIJN NIET STABIEL //
Okay, daar ging even wat mis. Geen idee hoe, maar chapeau! Ga terug naar star en probeer het dan opnieuw!