Vooruitblikken
Benieuwd naar het laatste en beste uit de gaming-, tech- en cultuurindustrie? Onze redactie neemt het onder de loep en plaatst hun ongezouten mening in onze reviews.
Filter op:
Weergeef als:
Het vrolijke Go-Go Town is net zo uitnodigend als het schattig is
In de drukke Indie Arena Booth in hal 10.1 ontmoette ik tijdens gamescom een deel van het team van Prideful Sloth. De Australische studio is in de spannende early access-periode van hun derde game: Go-Go Town. Mede-eigenaar Cheryl Vance nam mij mee door de development build en vertelde over het bouwproces van deze fleurige sim.
Maxime Buitenhuis
Arena Breakout Infinite wil de extraction shooter toegankelijk maken
Ook op gamescom zien we meer en meer games van Chinese makelij verschijnen, dat was dit jaar niet anders. Zo mochten we op woensdagochtend direct aanschuiven bij het Chinese MoreFun Studios om een eerste blik te werpen op Arena Breakout Infinite – een extraction shooter die games als Escape from Tarkov toegankelijker willen maken. Tijd dus om de wapens op te pakken en te kijken of overleven ook echt een optie is.
Kevin Rombouts
Silent Hill 2 Remake kan niets anders dan een knaller worden
De mist rolt weer binnen en met elke stap die je zet, voel je de spanning toenemen. Na meer dan twee decennia keert een van de meest gevierde horrorgames ooit terug in een gloednieuwe vorm. Silent Hill 2 Remake brengt ons terug naar de vervallen straten van Silent Hill, waar het verleden je inhaalt en elke schaduw je grootste angsten herbergt. Of je nu een veteraan bent die de originele versie eindeloos heeft doorkruist of een nieuwkomer die voor het eerst de duisternis durft te betreden, deze remake belooft een ervaring die je niet snel vergeet.
Paul Schulte
In Bonaparte vecht je zowel op het slagveld als in de politiek
Bij de veelkleurige stand van PR-agency Cosmocover lachen Martin Brouard en Jongwoo Kim mij toe. Zij hebben tijdens gamescom 2024 eindelijk het debuut van hun nieuwe studio Imugi aan mogen kondigen. Het gaat om Bonaparte – A Mechanized Revolution, een game waarin je de Franse Revolutie in stapt en eigenhandig de tijdlijn gaat verleggen. Ze laten me de ins en outs van deze nieuwe game zien en nemen me mee langs een aantal keuzes die je als speler kunt maken.
Maxime Buitenhuis
Mr. McMahon kan je maken of breken in het professioneel worstelen
Vincent Kennedy McMahon wordt vaak omschreven als een van de invloedrijkste personen in de geschiedenis van het professioneel worstelen.
Roman Coldenhoff
Zo maakt Assassin’s Creed Shadows de serie mooier
Met Assassin’s Creed Shadows gaat de serie eindelijk current-gen. Op gamescom 2024 demonstreerde Ubisoft hoe dat de formule moet veranderen…
Tom Kauwenberg
Descenders Next viert waaghalzerij in bredere zin
Descenders Next verruilt de fiets voor de mountain- en snowboards. Snelheid en gevaar staan nog altijd voorop, maar de game groeit door in bredere zin…
Tom Kauwenberg
Dune: Awakening pakt het groots aan
Op gamescom kon je niet om Dune: Awakening heen. Overal waren Dune-goodies, grote banners en zelfs een verdwaalde sandworm aanwezig op de beurs in Keulen. We gingen langs bij Level Infinite om meer te weten te komen over deze mmo-survivalgame in het Dune-universum.
Robert Zomers
Phantom Blade Zero maakt een onuitwisbare indruk
De actiegame Phantom Blade 0 is voor het eerst speelbaar voor het grote publiek en wij hebben de game ook kunnen testen op gamescom. Is er na Black Myth: Wukong nog een monsterhit uit China in aantocht?
Amador Prado
Worship lijkt leuk, maar bekeert ons nog niet blind
Het eigenzinnige Worship moet als sektarisch spelletje tegen een culthit opboksen. Dat zou kunnen lukken, maar niet zonder wat gezonde twijfels vooraf…
Tom Kauwenberg
Splitgate 2 schiet met portalen en persoonlijkheid
Wie de multiplayer-shooter Splitgate opstart, zal al snel de vergelijking van Halo-meets-Portal maken. Een vluchtige arenashooter waarbij je portalen gebruikt om snel over het slagveld te bewegen en vijanden te verrassen. Maar waar de gun- en gameplay solide was, ontbrak het vooral aan karakter. Daar lijkt ontwikkelaar 1047 Games dan ook druk naar op zoek te zijn geweest, werd duidelijk tijdens onze sessie tijdens gamescom 2024.
Kevin Rombouts & Tom Kauwenberg
Kingdom Come Deliverance 2 dompelt ons onder in Middeleeuwse modder
Kingdom Come Deliverance 2 bracht middeleeuwse sferen naar de beursvloer van gamescom in Keulen. Het tweede deel moet volgens ontwikkelaar Warhorse Studios ook twee keer zoveel ridders, paarden en struikrovers bevatten. We konden hands-on met de game om te zien of ze een beetje goed op weg zijn.
Robert Zomers
The Perfect Pencil onderzoekt jouw relatie met angst
John wordt wakker in een bizar koninkrijk. De omgeving is prachtig, de bewoners zijn excentriek en er schijnt iemand op je te wachten. Onderweg kom je allerlei obstakels tegen, maar ook mensen die denken te weten hoe ze je kunnen helpen. De keuzes die jij maakt, hebben invloed op de uitkomst van het spel. The Perfect Pencil onderzoekt de relatie van de mens met angst, en hoewel de toon luchtig is, kunnen er verwijzingen gevonden worden naar psychische stoornissen.
Esther Bolt
Rise of Industry 2 laat je dromen over een leven als magnaat
De eerste Rise of Industry-game liet ons de industriële sprong voorwaarts in de VS van de jaren ‘30 herbeleven. In de nieuwe Rise of Industry mag je dat opnieuw doen, maar dan in de jaren ’80. Dat brengt niet alleen een hele andere vibe met zich mee, maar de game is ook meteen een stuk complexer.
Robert Zomers
Blue Prince is een raadsel dat iedere dag anders is
Niet iedere afspraak is hetzelfde tijdens een beurs als gamescom. Soms ga je zitten, speel je een game en ga je weer weg. Maar heel soms spreek je ook mensen met een verhaal, waarvan je bijna denkt dat het te goed is om waar te zijn. Zo ook mijn gesprek met Tonda Ros – maker en bedenker van de breinbreker Blue Prince. Een game waarbij geen enkele dag hetzelfde is, maar waar verder geen stempel op valt te drukken.
Kevin Rombouts
Reanimal en Little Nightmares 3 jagen je samen de stuipen op het lijf
Toen Tarsier Studios in 2017 Little Nightmares uitbracht, voelde het een beetje alsof ze een nieuw genre ontdekt hadden. De lieflijke personages Six en The Kid worden ondergedompeld in een grimmige, donkere wereld en moeten samen ontsnappen. Ondertussen zijn we twee games verder en is de IP Little Nightmares doorgeschoven naar Supermassive Games, de studio achter onder andere The Dark Pictures Anthology en Until Dawn. Deel drie in de serie kunnen we in 2025 verwachten. Maar naast Supermassive is ook Tarsier bezig met een nieuwe game: Reanimal.
Maxime Buitenhuis & Esther Bolt
Lonely Mountains: Snow Riders daalt nu al zalig af
Met Lonely Mountains: Snow Riders wordt het bergafdalingspel kouder en gladder, maar ook toegankelijker. Onze Tom ging alvast hands-on…
Tom Kauwenberg
In Winter Burrow doorsta je de kou en bouw je een nest
Ik noemde het al in mijn highlight van dag drie: Winter Burrow voelt ietwat vreemd op gamescom, waar we eigenlijk altijd op tropische temperaturen rekenen. Dat was dit jaar niet anders. Toch sloot ik maar wat graag aan voor de verkoeling van deze winterachtige game.
Maxime Buitenhuis
Towerborne bouwt de fundering voor een flexibele ARPG
Towerborne bleek op gamescom 2024 al een vergevorderd actiespelltje. Dit is wat je van de coöperatieve RPG kunt verwachten.
Tom Kauwenberg
De industrie gaat op de hak in Console Wars: The Card Game
Hoewel gamescom vooral over games en hardware gaat, zijn er ook nog andere dingen te ontdekken. Denk aan cosplayers en heel veel merch in twee enorme hallen. Juist op die plek ben ik een verrassende game tegengekomen. Een fysieke cardgame welteverstaan, die de negatieve elementen in de gameindustrie onder de loep neemt en er op een grappige manier wel wat van vindt.
Amador Prado
404
// WAARSCHUWING: TIJDLIJN NIET STABIEL //
Okay, daar ging even wat mis. Geen idee hoe, maar chapeau! Ga terug naar star en probeer het dan opnieuw!