Vooruitblikken

Benieuwd naar het laatste en beste uit de gaming-, tech- en cultuurindustrie? Onze redactie neemt het onder de loep en plaatst hun ongezouten mening in onze reviews.

Filter op:

Weergeef als:

Vooruitblikken

Preview

Instappen

Locomoto is bijna klaar voor vertrek

Wat als Animal Crossing meer treinen zou hebben? Dat is een vraag die Ben Clarke van Green Tile Digital zichzelf gesteld moet hebben. Dat resulteert nu in Locomoto, waarin we precies dit experiment aan kunnen gaan, maar Clarke heeft nog wel meer originele ideeën voor zijn treinengame.

Foto van Robert Zomers

Robert Zomers

Locomoto is bijna klaar voor vertrek

Vooruitblik

Bros.-sen los

Mario & Luigi: Brothership lijkt als een paal boven water te staan

Ik herinner de spontane grijns op mijn gezicht toen ik op de Nintendo Direct van afgelopen juni Luigi uit de bosjes zag strompelen, achternagezeten door een zwerm bijen. De gloednieuwe Mario & Luigi lijkt met kleurrijke personages en een arsenaal aan creativiteit perfect in de serie te passen. Maar de nieuwste toevoeging aan de serie lijkt meer te worden dan alleen deel zes. Het ziet ernaar uit dat Mario & Luigi Brothership, als serie-debuut op een console-systeem, groter en gedurfder dan ooit gaat worden.

Foto van David Dijkhuis

David Dijkhuis

Mario & Luigi: Brothership lijkt als een paal boven water te staan

Preview

Sterven van plezier

De Sims 4: Leven en Dood – als de dood slechts het begin is

Altijd tragisch wanneer de pater familias op mysterieuze wijze sterft en je hem alleen nog maar als spook door het huis ziet spoken. Gelukkig is er hoop: in het nieuwste uitbreidingspakket voor De Sims 4: Leven en Dood is dat verleden tijd. Onder het mom “death is not the end” is de dood slechts het begin. Nu speel je namelijk als spook of onderga je een wedergeboorte − en je snapt het al: dan begint alles gewoon opnieuw. Verwacht duistere humor, oneindige bucketlists en avonturen (wink, wink) in het hiernamaals.

Foto van Esther Bolt

Esther Bolt

De Sims 4: Leven en Dood – als de dood slechts het begin is

Hands-on

LEGO-robo-dino

LEGO Horizon Adventures lijkt een lollige en gelaagde spin-off

LEGO Horizon Adventures is “Horizon in LEGO”, maar wel met een fraai stijltje en welgeplaatste lolligheid. We gingen alvast hands-on voor een voorproefje…

Foto van Tom Kauwenberg

Tom Kauwenberg

LEGO Horizon Adventures lijkt een lollige en gelaagde spin-off

Hands-on

Lekker boos doen

The First Berserker: Khazan is een bloedig leuke tijd

Soulslike games zijn in de laatste tien jaar als paddenstoelen uit de grond geschoten. Sinds het moment dat FromSoftware met Bloodborne en Dark Souls 3 uit de niche is gekomen, zijn er veel (nieuwe) studio’s die denken dit ook te kunnen. Heel soms zijn er verrassende successen zoals Lies of P, Ni-Oh en Ashen, maar het verzandt vaker in middelmaat. Na een hands-on op gamescom lijkt The First Berserker: Khazan zich aan te sluiten in het eerstgenoemde rijtje.

Foto van Amador Prado

Amador Prado

The First Berserker: Khazan is een bloedig leuke tijd

Preview

Vertrouwde frustraties

Super Mario Party Jamboree staat stijf van de chaos

Vooruitblikken page Kevin Rombouts op 11 november 2023 Beeld: Er zijn weinig games die zo goed het bloed onder de nagels van hun spelers vandaan halen als Mario Party. Het mag dan wel lijken op een partygame…

Foto van David Dijkhuis

David Dijkhuis

Super Mario Party Jamboree staat stijf van de chaos

Hands-on

Let’s Go-Go Down Under

Het vrolijke Go-Go Town is net zo uitnodigend als het schattig is

In de drukke Indie Arena Booth in hal 10.1 ontmoette ik tijdens gamescom een deel van het team van Prideful Sloth. De Australische studio is in de spannende early access-periode van hun derde game: Go-Go Town. Mede-eigenaar Cheryl Vance nam mij mee door de development build en vertelde over het bouwproces van deze fleurige sim.

Foto van Maxime Buitenhuis

Maxime Buitenhuis

Het vrolijke Go-Go Town is net zo uitnodigend als het schattig is

Hands-on

Wees heel stil

Arena Breakout Infinite wil de extraction shooter toegankelijk maken

Ook op gamescom zien we meer en meer games van Chinese makelij verschijnen, dat was dit jaar niet anders. Zo mochten we op woensdagochtend direct aanschuiven bij het Chinese MoreFun Studios om een eerste blik te werpen op Arena Breakout Infinite – een extraction shooter die games als Escape from Tarkov toegankelijker willen maken. Tijd dus om de wapens op te pakken en te kijken of overleven ook echt een optie is.

Foto van Kevin Rombouts

Kevin Rombouts

Arena Breakout Infinite wil de extraction shooter toegankelijk maken

Preview

Pyramid HD

Silent Hill 2 Remake kan niets anders dan een knaller worden

De mist rolt weer binnen en met elke stap die je zet, voel je de spanning toenemen. Na meer dan twee decennia keert een van de meest gevierde horrorgames ooit terug in een gloednieuwe vorm. Silent Hill 2 Remake brengt ons terug naar de vervallen straten van Silent Hill, waar het verleden je inhaalt en elke schaduw je grootste angsten herbergt. Of je nu een veteraan bent die de originele versie eindeloos heeft doorkruist of een nieuwkomer die voor het eerst de duisternis durft te betreden, deze remake belooft een ervaring die je niet snel vergeet.

Foto van Paul Schulte

Paul Schulte

Silent Hill 2 Remake kan niets anders dan een knaller worden

Preview

Robonaparte

In Bonaparte vecht je zowel op het slagveld als in de politiek

Bij de veelkleurige stand van PR-agency Cosmocover lachen Martin Brouard en Jongwoo Kim mij toe. Zij hebben tijdens gamescom 2024 eindelijk het debuut van hun nieuwe studio Imugi aan mogen kondigen. Het gaat om Bonaparte – A Mechanized Revolution, een game waarin je de Franse Revolutie in stapt en eigenhandig de tijdlijn gaat verleggen. Ze laten me de ins en outs van deze nieuwe game zien en nemen me mee langs een aantal keuzes die je als speler kunt maken.

Foto van Maxime Buitenhuis

Maxime Buitenhuis

In Bonaparte vecht je zowel op het slagveld als in de politiek

Preview

Geen shade

Zo maakt Assassin’s Creed Shadows de serie mooier

Met Assassin’s Creed Shadows gaat de serie eindelijk current-gen. Op gamescom 2024 demonstreerde Ubisoft hoe dat de formule moet veranderen…

Foto van Tom Kauwenberg

Tom Kauwenberg

Zo maakt Assassin’s Creed Shadows de serie mooier

Hands-on

Thank u, Next

Descenders Next viert waaghalzerij in bredere zin

Descenders Next verruilt de fiets voor de mountain- en snowboards. Snelheid en gevaar staan nog altijd voorop, maar de game groeit door in bredere zin…

Foto van Tom Kauwenberg

Tom Kauwenberg

Descenders Next viert waaghalzerij in bredere zin

Hands-on

Korrelatie

Dune: Awakening pakt het groots aan

Op gamescom kon je niet om Dune: Awakening heen. Overal waren Dune-goodies, grote banners en zelfs een verdwaalde sandworm aanwezig op de beurs in Keulen. We gingen langs bij Level Infinite om meer te weten te komen over deze mmo-survivalgame in het Dune-universum.

Foto van Robert Zomers

Robert Zomers

Dune: Awakening pakt het groots aan

Hands-on

Phantom Blade Zero maakt een onuitwisbare indruk

De actiegame Phantom Blade 0 is voor het eerst speelbaar voor het grote publiek en wij hebben de game ook kunnen testen op gamescom. Is er na Black Myth: Wukong nog een monsterhit uit China in aantocht?

Foto van Amador Prado

Amador Prado

Phantom Blade Zero maakt een onuitwisbare indruk

Preview

Lauwe kool-aid

Worship lijkt leuk, maar bekeert ons nog niet blind

Het eigenzinnige Worship moet als sektarisch spelletje tegen een culthit opboksen. Dat zou kunnen lukken, maar niet zonder wat gezonde twijfels vooraf…

Foto van Tom Kauwenberg

Tom Kauwenberg

Worship lijkt leuk, maar bekeert ons nog niet blind

Hands-on

Welkom in de SSL

Splitgate 2 schiet met portalen en persoonlijkheid

Wie de multiplayer-shooter Splitgate opstart, zal al snel de vergelijking van Halo-meets-Portal maken. Een vluchtige arenashooter waarbij je portalen gebruikt om snel over het slagveld te bewegen en vijanden te verrassen. Maar waar de gun- en gameplay solide was, ontbrak het vooral aan karakter. Daar lijkt ontwikkelaar 1047 Games dan ook druk naar op zoek te zijn geweest, werd duidelijk tijdens onze sessie tijdens gamescom 2024.

Kevin Rombouts
Tom Kauwenberg

Kevin Rombouts & Tom Kauwenberg

Splitgate 2 schiet met portalen en persoonlijkheid

Hands-on

Zwaard niet inbegrepen

Kingdom Come Deliverance 2 dompelt ons onder in Middeleeuwse modder

Kingdom Come Deliverance 2 bracht middeleeuwse sferen naar de beursvloer van gamescom in Keulen. Het tweede deel moet volgens ontwikkelaar Warhorse Studios ook twee keer zoveel ridders, paarden en struikrovers bevatten. We konden hands-on met de game om te zien of ze een beetje goed op weg zijn.

Foto van Robert Zomers

Robert Zomers

Kingdom Come Deliverance 2 dompelt ons onder in Middeleeuwse modder

Hands-on

Angstvallig

The Perfect Pencil onderzoekt jouw relatie met angst

John wordt wakker in een bizar koninkrijk. De omgeving is prachtig, de bewoners zijn excentriek en er schijnt iemand op je te wachten. Onderweg kom je allerlei obstakels tegen, maar ook mensen die denken te weten hoe ze je kunnen helpen. De keuzes die jij maakt, hebben invloed op de uitkomst van het spel. The Perfect Pencil onderzoekt de relatie van de mens met angst, en hoewel de toon luchtig is, kunnen er verwijzingen gevonden worden naar psychische stoornissen.

Foto van Esther Bolt

Esther Bolt

The Perfect Pencil onderzoekt jouw relatie met angst

Vooruitblik

Pump those numbers

Rise of Industry 2 laat je dromen over een leven als magnaat

De eerste Rise of Industry-game liet ons de industriële sprong voorwaarts in de VS van de jaren ‘30 herbeleven. In de nieuwe Rise of Industry mag je dat opnieuw doen, maar dan in de jaren ’80. Dat brengt niet alleen een hele andere vibe met zich mee, maar de game is ook meteen een stuk complexer.

Foto van Robert Zomers

Robert Zomers

Rise of Industry 2 laat je dromen over een leven als magnaat

Hands-on

Op kamers

Blue Prince is een raadsel dat iedere dag anders is

Niet iedere afspraak is hetzelfde tijdens een beurs als gamescom. Soms ga je zitten, speel je een game en ga je weer weg. Maar heel soms spreek je ook mensen met een verhaal, waarvan je bijna denkt dat het te goed is om waar te zijn. Zo ook mijn gesprek met Tonda Ros – maker en bedenker van de breinbreker Blue Prince. Een game waarbij geen enkele dag hetzelfde is, maar waar verder geen stempel op valt te drukken.

Foto van Kevin Rombouts

Kevin Rombouts

Blue Prince is een raadsel dat iedere dag anders is

404

// WAARSCHUWING: TIJDLIJN NIET STABIEL //

Okay, daar ging even wat mis. Geen idee hoe, maar chapeau! Ga terug naar star en probeer het dan opnieuw!