Al onze gaming-content
Benieuwd naar het laatste en beste uit de gaming-, tech- en cultuurindustrie? Onze redactie neemt het onder de loep en plaatst hun ongezouten mening in onze reviews.
Recent
Neva zoeft door het bos
Na Gris, komt Nomada met hun volgende kunstwerk: Neva. Hoe dit uit de verf komt en wat het naar de tafel brengt zoekt Rohald voor je uit.
Rohald De Bruyne
072. Hete takes en slechte voorspellingen over The Game Awards en meer.
Deze week bespreken Tom Kauwenberg, Kevin Rombouts en Maxime Buitenhuis uitgebreid de nominaties van The Game Awards, de saga rondom ESF 2025, de mogelijke overname van het Japanse Kadokawa en nog veel meer. Inclusief hete takes en slechte voorspellingen.
Tom Kauwenberg, Kevin Rombouts & Maxime Buitenhuis
Mario & Luigi: Brothership heeft grote schoenen te vullen
Na Super Mario RPG en Paper Mario: The Thousand-Year Door is het ook trossen los voor de Mario & Luigi-serie met Mario & Luigi: Brothership. Avontuur, teamwork en slapstick-humor staan hoog in het vaandel bij de Mario & Luigi-serie. De game lijkt de kern van de serie goed begrepen te hebben. Toch durft de game ook het roer soms flink om te gooien. Met wisselend succes.
David Dijkhuis
Voor het eerst in jaren heb ik zin in (het wijlen) Overwatch. Theoretisch gezien was een potje Overwatch al een tijd onmogelijk, maar met de uitrol van ‘Overwatch: Classic’ in Overwatch 2 komt daar verandering in – zij het maar voor even. De tijdelijke festiviteiten laten helaas ook een dubbel gevoel achter……
Tom Kauwenberg
Breachway neemt de ruimte
Een game omschreven met de termen roguelike deckbuilder kom je tegenwoordig veel tegen. Het genre biedt veel ruimte voor creatieve invulling en het is relatief makkelijk te ontwikkelen. Hierdoor zijn de kosten relatief laag, wat het een laaghangende vrucht maakt voor beginnende gamestudios. Echter, niks is gegarandeerd in het leven. Edgeflow Studio zal alles uit de kast moeten halen om Breachway tot een succes te brengen.
Rohald De Bruyne
Alan Wake II: The Lake House opent de deur voor Control 2
In dit ongeveer twee uur durende duistere avontuur komen we er eindelijk achter wat er zich allemaal in The Lake House heeft afgespeeld.
Paul Schulte
DeathSprint 66 is vooral dom vermaak
Toen ik de eerste trailer voor DeathSprint 66 voorbij zag komen, kwam er zo’n bekende prikkel in mijn hoofd op. Die klassieke gedachte van “dit kan of heel leuk, of heel dom worden, maar ik wil het.” Nu de game beschikbaar is en ik een paar uurtjes in de game heb gestopt, is het waarschijnlijk geen enorme verrassing dat het vooral dom is − en helemaal niet zo leuk.
Kevin Rombouts
Super Mario Party: Jamboree is meer dan alleen het bordspel
Super Mario Party: Jamboree is meer dan alleen het bordspel. Met tal van verschillende gamemodes is er voor ieder wat wils.
Paul Schulte
Mario & Luigi: Brothership lijkt als een paal boven water te staan
Ik herinner de spontane grijns op mijn gezicht toen ik op de Nintendo Direct van afgelopen juni Luigi uit de bosjes zag strompelen, achternagezeten door een zwerm bijen. De gloednieuwe Mario & Luigi lijkt met kleurrijke personages en een arsenaal aan creativiteit perfect in de serie te passen. Maar de nieuwste toevoeging aan de serie lijkt meer te worden dan alleen deel zes. Het ziet ernaar uit dat Mario & Luigi Brothership, als serie-debuut op een console-systeem, groter en gedurfder dan ooit gaat worden.
David Dijkhuis
De Sims 4: Leven en Dood – als de dood slechts het begin is
Altijd tragisch wanneer de pater familias op mysterieuze wijze sterft en je hem alleen nog maar als spook door het huis ziet spoken. Gelukkig is er hoop: in het nieuwste uitbreidingspakket voor De Sims 4: Leven en Dood is dat verleden tijd. Onder het mom “death is not the end” is de dood slechts het begin. Nu speel je namelijk als spook of onderga je een wedergeboorte − en je snapt het al: dan begint alles gewoon opnieuw. Verwacht duistere humor, oneindige bucketlists en avonturen (wink, wink) in het hiernamaals.
Esther Bolt
Reviews
Mario & Luigi: Brothership heeft grote schoenen te vullen
Na Super Mario RPG en Paper Mario: The Thousand-Year Door is het ook trossen los voor de Mario & Luigi-serie met Mario & Luigi: Brothership. Avontuur, teamwork en slapstick-humor staan hoog in het vaandel bij de Mario & Luigi-serie. De game lijkt de kern van de serie goed begrepen te hebben. Toch durft de game ook het roer soms flink om te gooien. Met wisselend succes.
David Dijkhuis
Alan Wake II: The Lake House opent de deur voor Control 2
In dit ongeveer twee uur durende duistere avontuur komen we er eindelijk achter wat er zich allemaal in The Lake House heeft afgespeeld.
Paul Schulte
Super Mario Party: Jamboree is meer dan alleen het bordspel
Super Mario Party: Jamboree is meer dan alleen het bordspel. Met tal van verschillende gamemodes is er voor ieder wat wils.
Paul Schulte
Age of Mythology: Retold brengt je terug naar vroeger
Als huisviking van de redactie kon ik ook niet wachten om tweeëntwintig jaar later, met mijn geliefde Noorse goden, terug het slagveld op te gaan in Age of Mythology: Retold. Een complete remake van de klassieker met graphics anno nu en wat kleine, maar significante aanpassingen aan de gameplay. Het speelt als vanouds met wat nieuwe spelregels, die zorgen voor wat verfrissing.
Amador Prado
Vooruitblikken
Mario & Luigi: Brothership lijkt als een paal boven water te staan
Ik herinner de spontane grijns op mijn gezicht toen ik op de Nintendo Direct van afgelopen juni Luigi uit de bosjes zag strompelen, achternagezeten door een zwerm bijen. De gloednieuwe Mario & Luigi lijkt met kleurrijke personages en een arsenaal aan creativiteit perfect in de serie te passen. Maar de nieuwste toevoeging aan de serie lijkt meer te worden dan alleen deel zes. Het ziet ernaar uit dat Mario & Luigi Brothership, als serie-debuut op een console-systeem, groter en gedurfder dan ooit gaat worden.
David Dijkhuis
De Sims 4: Leven en Dood – als de dood slechts het begin is
Altijd tragisch wanneer de pater familias op mysterieuze wijze sterft en je hem alleen nog maar als spook door het huis ziet spoken. Gelukkig is er hoop: in het nieuwste uitbreidingspakket voor De Sims 4: Leven en Dood is dat verleden tijd. Onder het mom “death is not the end” is de dood slechts het begin. Nu speel je namelijk als spook of onderga je een wedergeboorte − en je snapt het al: dan begint alles gewoon opnieuw. Verwacht duistere humor, oneindige bucketlists en avonturen (wink, wink) in het hiernamaals.
Esther Bolt
LEGO Horizon Adventures lijkt een lollige en gelaagde spin-off
LEGO Horizon Adventures is “Horizon in LEGO”, maar wel met een fraai stijltje en welgeplaatste lolligheid. We gingen alvast hands-on voor een voorproefje…
Tom Kauwenberg
The First Berserker: Khazan is een bloedig leuke tijd
Soulslike games zijn in de laatste tien jaar als paddenstoelen uit de grond geschoten. Sinds het moment dat FromSoftware met Bloodborne en Dark Souls 3 uit de niche is gekomen, zijn er veel (nieuwe) studio’s die denken dit ook te kunnen. Heel soms zijn er verrassende successen zoals Lies of P, Ni-Oh en Ashen, maar het verzandt vaker in middelmaat. Na een hands-on op gamescom lijkt The First Berserker: Khazan zich aan te sluiten in het eerstgenoemde rijtje.
Amador Prado
Achtergronden
Ook deze games konden we niet missen op gamescom 2024
Met al het audiovisuele geweld op de beursvloer van Keulen zien, horen en proberen we veel games. Eigenlijk te veel – zoveel waar we jullie over willen vertellen, maar waar we geen volwaardig plekje voor hebben op ons platform. Daarom bundelen we onze krachten en de games waar we je toch even kort over bij willen praten in dit handige overzicht.
Kevin Rombouts, Maxime Buitenhuis, Robert Zomers, Amador Prado & Esther Bolt
Ion Hazzikostas denkt dat de toon van de World of Warcraft community is veranderd
World of Warcraft: The War Within is niet alleen de tiende uitbreiding van de MMORPG, maar ook het begin van The Worldsoul Saga. We spraken op gamescom 2024 met game director Ion Hazzikostas over de nieuwe uitbreiding en hoe het voor het team is om aan meerdere uitbreidingen tegelijk te werken.
Robert Zomers
3 cozy games over mentale gezondheid
Cozy games met serieuze en soms zware onderwerpen. We komen ze steeds vaker tegen. Rouw, depressie en mentale gezondheid. Het zijn belangrijke onderwerpen waar soms moeilijk over te praten is. Games kunnen dan een uitkomst bieden, zagen én ervaarden wij ook tijdens gamescom 2024. Door middel van luchtige en soms grappige spellen leerden we meer over deze onderwerpen en de manier waarop ermee omgegaan kan worden, wat de gevolgen zijn en hoe de schattige personages in een spel voor een welkome afleiding kunnen zorgen. We lichten er dan ook graag drie voor je uit.
Esther Bolt
Destiny heeft een probleem van Thanos-formaat
Het is vandaag op de kop af tien jaar geleden dat het epos genaamd Destiny officieel begon, maar net als menig MMO worstelt de game met pieken en dalen. In Destiny was dit nog nooit zo duidelijk als de afgelopen twaalf maanden en na de meest recente uitbreiding ziet de toekomst er maar grauw uit voor de game. Net als veel andere spelers spookt er maar één vraag door mijn hoofd: hoe nu verder?
Kevin Rombouts