Reviews
Benieuwd naar het laatste en beste uit de gaming-, tech- en cultuurindustrie? Onze redactie neemt het onder de loep en plaatst hun ongezouten mening in onze reviews.
Filter op:
Weergeef als:
Babylon’s Fall
In een alternatieve geschiedenis was Babylon’s Fall het uitgewerkte eindproduct van de teaser trailer in 2019. De trailer liet een onmiskenbare Platinum Games-titel zien dat leek op populaire games zoals Bayonetta en NieR Automata. Snelle slagen, gevechten van epische proporties en het in je eentje opnemen tegen een overweldigende, mythische wereld. Na twee jaar radiostilte kregen we in 2021 een hele andere game te zien. Platinum Games en Square Enix leverden in 2022 een Babylon’s Fall dat een co-op online spel is geworden en het ‘gaming-as-a-service’-model perfect opdringt.
David Dijkhuis
Gran Turismo 7 (PS4)
Het is bijna tien jaar geleden dat er een volwaardige Gran Turismo-game verscheen. De franchise sloeg bijna een hele generatie consoles over, ware het niet dat er een online uitstapje werd gemaakt met Gran Turismo Sport. Dit is slechts een uitstapje, omdat Gran Turismo 7 laat zien hoe een volwaardige racegame van het hoogste niveau eruit hoort te zien.
Robert Zomers
Horizon Forbidden West
De afgelopen jaren is het steeds moeilijker om echt enthousiast te raken van een grote triple-A gamerelease. Veel grote bedrijven produceren meer teleurstellingen dan parels en we lijken steeds minder te krijgen voor meer. Desondanks begint het toch bijna iedere keer ontzettend te kriebelen als er een game op de agenda staat onder de vlag van Sony Interactive Entertainment. Op een zeldzame uitglijder na komt Sony al jaren met topkwaliteit op de proppen en wat kan er nu misgaan met een vervolg op het geweldige Horizon Zero Dawn van Guerilla Games?
Amador Prado
Dying Light 2: Stay Human
In 2015 kwam Dying Light uit, een parkour zombie apocalypse actie-avonturengame van de Poolse developer Techland. Voorheen waren zij vooral bekend van de andere bekende zombie apocalypse-serie: Dead Island. Hoewel de game bij het grote publiek nooit doorbrak, was het geliefd bij fans. Bijna zeven jaar later heeft deze gameplay zijn tijd gehad om te marineren en kunnen we er opnieuw mee aan de slag in Dying Light 2: Stay Human.
Bouke Siebesma
Pokémon Legends: Arceus
Legends: Arceus laat zien welke creatieve kracht de Pokémon-franchise na meer dan 25 jaar nog altijd in zich heeft. De nieuwe formule kent nog wat kinderziektes, maar Legends: Arceus is een welkome toevoeging die ongetwijfeld nieuw leven in de Pokémon-spellen heeft geblazen. Pokémon had deze game hard nodig en het spel heeft qua speelplezier veel verwachtingen voldaan.
David Dijkhuis
Rainbow Six Extraction
Bijna vier jaar geleden konden spelers van Rainbow Six Siege aan de slag met het Containment-evenement. Voor een paar weken waren het niet de gebruikelijke terroristen waar men tegen streed, maar aliens. Nu anno 2022 trekken de operators van Rainbow Six opnieuw ten strijde tegen deze aliens. Ditmaal niet in een evenement, maar in een voltallige spinoff: Rainbow Six Extraction
Bouke Siebesma
Age of Empires 4
Het is alweer zestien jaar geleden dat Age of Empires 3 is uitgekomen, wat letterlijk voelt als een eeuwigheid geleden. Age of Empires blijft samen met Command & Conquer toch de grootste naam in het “Real time strategy-genre”. Een genre die anno 2021 veel minder populair is dan zestien jaar geleden. Dat heeft Microsoft Studios niet tegengehouden om Age of Empires nieuw leven in te blazen met een nieuw deel. Age of Empires 4 en zijn nieuwe ontwikkelaar zijn eindelijk hier.
Amador Prado
Forza Horizon 5
Aangezien we al ruim twee jaar niet meer naar festivals kunnen is er een extra reden om uit te kijken naar Forza Horizon 5, waar het Horizon Festival dit keer losgaat in Mexico. In plaats van druilerig Groot-Brittannië, geeft het weelderige en diverse Mexico het grootste virtuele racefeest een podium in dit vijfde deel in de serie.
Robert Zomers
The Dark Pictures Anthology: House of Ashes
Soemerische mythologie, claustrofobische gangenstelsels en het begin van de War on Terror. In The Dark Pictures Anthology: House of Ashes worden deze onderwerpen en nog vele meer met elkaar verbonden. Voor mensen die willen nagriezelen nu oktober achter ons ligt, is House of Ashes zeker een geschikte en vermakelijke adrenaline-boost.
Rogina Hassan
Marvel’s Guardians of the Galaxy
Er zijn op dit moment weinig mediabedrijven zo populair als Marvel Studios. Elke strip, film en serie wordt verslonden door hun trouwe fans. Het is dan ook begrijpelijk dat ze hun repertoire verder uit proberen te breiden door middel van videogames. Hun eerste poging met Marvel’s Avengers van Square Enix werd echter allesbehalve goed ontvangen. Marvel’s Guardians of the Galaxy weet echter het tegenovergestelde te leveren.
Bouke Siebesma
Far Cry 6
Far Cry games worden altijd goed gehyped en daar ben ik gevoelig voor. Geen wonder dus dat ik al maanden uitkijk naar Far Cry 6, de nieuwste shooter in een van mijn favoriete gameseries. Zijn het spaanstalige Yara, nieuwe gadgets en een barbaarse dictator genoeg om opnieuw de aandacht te grijpen?
Brechtje van Dam
Metroid Dread
De Metroid-franchise bestaat inmiddels al 35-jaar en blijft nog steeds een van de populairste namen bij Nintendo. Ondanks de lange stilte werd een tijd terug Metroid Prime 4 aangekondigd, waarin we met Samus opnieuw op avontuur gaan in een 3D-wereld. Metroid Dread hoort echter bij de verhaallijn die zich in de 2D-reeks afspeelt. Hierin knokt Samus tegen de X-parasieten, maar in dit laatste deel ook tegen een agressieve AI.
Jermaine van Haarlem
Psychonauts 2
Het kostte maar vijftien jaar en een Xbox-overname van Double Fine, maar Psychonauts is terug van weggeweest. Psychonauts 2 balanceert platformer-nostalgie met net dat beetje meer diepgang, zonder af te doen aan de psychedelische charme…
Tom Kauwenberg
Kena: Bridge of Spirits
Tijdens de PlayStation Showcase van vorige zomer, waarin de PlayStation 5 werd onthuld, kwam ineens een redelijk onbekende studio voorbij met de naam Ember Lab. Normaliter is het een animatiestudio voor films, maar voor het eerst gaat het bedrijf van de gebroeders Grier een game ontwikkelen.
Amador Prado
Tales of Arise
Ook voor spelers die JRPG’s niet gewend zijn, is Tales of Arise een waardevolle toevoeging aan de gamecollectie. Dit heroïsche actie-avonturenspel neemt je mee naar een sci-fi fantasiewereld vol met kleurrijke flora en fauna, gevaarlijke vijanden en bijzondere (biotechnologische) wezens. Met thema’s als discriminatie, opoffering, menselijkheid en macht geeft Arise genoeg stof tot nadenken.
Rogina Hassan
Deathloop
Arkane Studios wordt al jaren geprezen voor de immense vrijheid die zij in hun games stoppen. Ze creëren grote open levels waarin je een doel moet volbrengen, maar hoe je dat doet laten ze aan jou. Recent is Deathloop aan deze lijst toegevoegd en volgens de developers is dit het product van al hun eerdere spellen. Is dit dan ook de formule voor succes?
Bouke Siebesma
Push Your Family
Ah, familie ergernissen. Wie kent ze niet? Je denkt dat je net genoeg melk hebt voor een heerlijke kop koffie – maar één van je liefhebbende familie genoten heeft het kartonnetje weer leeg in de koelkast gezet. Ugh. Natuurlijk kan je rationeel en kalm met die talloze ergernissen omgaan, maar wat is daar de lol van? Push Your Family stelt je in staat precies te doen wat de titel belooft: duwen die handel!
David Dijkhuis
Life is Strange: True Colors
Een stoere chick met superkrachten, heerlijke muziek, prachtige graphics en een verhaal waar je je vrij in kunt bewegen. Dan hebben we hebben we het natuurlijk over de nieuwe Life is Strange: True Colors. Dontnod gooide al eerder hoge ogen met Life is Strange en Remember Me, maar konden de lijn der verwachtingen niet doorzetten met Twin Mirror, die vorig jaar december verscheen. Deck Nine neemt met de nieuwe Life is Strange: True Colors het stokje over, en of zij de verwachtingen wel waar kunnen maken, lees je hier.
Esther Bolt
Twelve Minutes
James McAvoy, time loops en een uniek verhaal: klinkt als een perfecte game voor mij. De interactieve thriller Twelve Minutes verrast in ieder geval. Toch heb ik er mijn kanttekeningen bij.
Brechtje van Dam
Assassin’s Creed Valhalla: The Siege of Paris
Sinds Assassin’s Creed Origins is Ubisoft vastbesloten om elke Assassin’s Creed game twee DLC’s te geven. Deze DLC’s vormen de grote slotstukken van de desbetreffende games. Nu Valhalla zo’n groot succes blijkt te zijn wijkt Ubisoft af van deze strategie. Dit betekent dat de DLC The Siege of Paris toch niet de laatste gaat zijn en dit lijkt een invloed te hebben op een DLC die gegijzeld wordt door onvervulde potentie.
Bouke Siebesma
404
// WAARSCHUWING: TIJDLIJN NIET STABIEL //
Okay, daar ging even wat mis. Geen idee hoe, maar chapeau! Ga terug naar star en probeer het dan opnieuw!