Pokémon Legends: Arceus

post
David Dijkhuis op 8 februari 2022
Pokémon Legends: Arceus

De opfrisser die Pokémon nodig had

Diep in de bibliotheek van Canalave City in de Sinnoh-regio liggen boeken over de mysterieuze oorsprong van Sinnoh. De geschiedenis van het land is lang en rijk, vol unieke verhalen en Pokémon. Hoe zou het oude Sinnoh eruit hebben gezien? Was het een uitgestrekt en ongerept landschap, waar verkenners van een mystieke wereld woeste landschappen trotseerden om meer over de vreemde wezens genaamd Pokémon te weten te komen? We hoeven het ons niet meer af te vragen. Het oude Sinnoh dat in de legenden beschreven staat ligt aan je voeten in Legends: Arceus.

Al 25 jaar is de Pokémon-formule van de Pokémon-rpg’s nagenoeg onveranderd gebleven. Afgezien van een paar kleine aanpassinkjes hier en daar moet je Pokémon vangen en verzamelen, Gym-challenges voltooien en de Elite Four verslaan. Het werd hoog tijd voor een experiment, waarin spelers anders met de wereld van Pokémon om konden gaan. Na het wat inspiratieloze en weinig vernieuwende Pokémon Brilliant Diamond en Shining Pearl heeft Game Freak een blik creativiteit open getrokken met Pokémon Legends: Arceus.

Een nieuw avontuur in een steenoud Sinnoh

In plaats van de moderne setting waar de meeste Pokémon-spellen in te plaatsen zijn, speelt Legends: Arceus zich af in een ver verleden van Sinnoh, toen het gebied nog een wildernis was en Hisui heette. In dit wilde land is overal gevaar en nergens echte luxe te bekennen. Het is survival of the fittest, de ruige regio zal je niet te vriend zijn.

Je wordt naar deze wereld gestuurd door Arceus, de god van het Pokémon-universum. Jij blijkt de uitverkorene om alle Pokémon in het gebied op te sporen. Niet lang daarna wordt je wakker in de buurt van de enige nederzetting in het hele gebied: Jubilife Village. Van hieruit ga je op expedities naar de verschillende uithoeken van Hisui om de eerste Pokédex van de regio te voltooien.

Tijdens de vele expedities om alle Pokémon van Hisui te vinden kom je allerlei kleurrijke personages tegen die je verzoeken om ze te helpen. Het verhaal speelt tweede viool in dit spel. Het is meer een middel om jouw meer te laten verkennen dan echt een diepgaand plot. Je speelt Legends: Arceus niet zozeer voor het verhaal achter het avontuur, maar voor het avontuur zelf.

Nieuwe gameplay-elementen geven nieuwe diepgang

De wereld van Hisui is vergeleken met eerdere Pokémon-titels ontzettend uitgestrekt. De wild areas van Pokémon Sword en Shield komen een beetje in de buurt, maar halen nog steeds bij lange na niet de ruimte die Legends: Arceus biedt. Het spel is niet volledig open world, maar je krijgt grote gebieden tot je beschikking per expeditie, vergelijkbaar met Monster Hunter.

Pokémon Legends: Arceus draait om zelfredzaamheid. Je gaat op pad met zelfgemaakte items, zoals Pokéballs en medicijnen, die je kunt maken met de ingrediënten die je in de open velden, bossen en bergen van Hisui kunt vinden. Dit kan je op eigen houtje doen, maar ook aan de hand van missies die de andere personages in het spel aan je kunnen geven in een bijna eindeloze hoeveelheid side-quests. Hisui lijkt misschien leeg, maar als het op taken aankomt is er altijd meer dan genoeg te doen.

[image_with_animation image_url=”39488″ animation=”Fade In” hover_animation=”none” alignment=”” border_radius=”none” box_shadow=”none” image_loading=”default” max_width=”100%” max_width_mobile=”default”]

“ Pokémon Legends: Arceus draait om zelfredzaamheid.”

Het belangrijkste element is natuurlijk het vangen van Pokémon. Vroeger liet je je Pokémon het vuile werk opknappen: eerst verzwakken, dan vangen. In Arceus gaat dat wel even anders. Alhoewel je nog altijd kan kiezen om op traditionele wijze Pokémon te vangen, kan je ook zelf Pokéballs richten en gooien om ze te vangen. Daarbij moet je tactisch te werk gaan.

Sommige Pokémon schrikken bij het minste of geringste, waardoor je alleen met sluipen en afleiden een kans hebt. Anderen zijn juist agressief en zullen je aanvallen – voor je het weet wordt je geëlektrocuteerd door een Shinx of vergiftigd door een Gastly. Het is dus opletten geblazen, ook voor je eigen veiligheid. Als je te vaak geraakt wordt in korte tijd, verlies je een deel van je inventaris.

Gelukkig sta je er niet alleen voor. Je kunt in dit spel iedere kant op, waardoor je aanvallen kan ontwijken en gebruik kunt maken van natuurlijke barrières, zoals rotsformaties of struiken. En moet je nou echt grote afstanden afleggen? Dan kun je gebruikmaken van partner-Pokémon om dwars door de gebieden te rijden, zwemmen en vliegen.

Vecht als nooit tevoren

Pokémon Legends: Arceus laat weinig spelelementen onaangeroerd. Ook de Pokémon-gevechten hebben een grondige make-over gekregen. Alhoewel dit spel de focus legt op verkennen en niet zo zeer op gevechten, zul je alsnog gevechten te verduren krijgen. Bijvoorbeeld tegen sterke Alfa en Noble Pokémon, andere trainers en Pokémon als je ze op de klassieke wijze besluit te vangen.

Gevechten werken in dit spel wel een stuk anders. Status-moves zijn veranderd en abilities zijn volledig weg. De belangrijkste verandering is dat Pokémon nu kunnen kiezen om een aanval op sterke of op zwakke wijze uit te voeren. Een sterke aanval veroorzaakt meer schade, maar maakt de Pokémon langzamer en vice versa. Wat dit betreft komt er een geheel extra niveau aan strategische diepgang bij gevechten kijken. En als de battle niet wil lukken, kun je altijd fysiek wegrennen. Behalve bij trainer gevechten dan.

[image_with_animation image_url=”39490″ animation=”Fade In” hover_animation=”none” alignment=”center” border_radius=”none” box_shadow=”none” image_loading=”default” max_width=”100%” max_width_mobile=”default”]

Een revolutie met kinderziektes

Alhoewel Legends: Arceus zonder twijfel een revolutie teweeg brengt in de franchise, laat het spel duidelijk merken dat Pokémon de nieuwe formule nog lang niet helemaal onder de knie heeft. Zo valt er grafisch gezien nog wel een puntje aan te zuigen. De kartelrandjes rond de ogen van bepaalde Pokémon zijn nog duidelijk zichtbaar en de textuur van bomen ziet eruit alsof het eerder thuishoort in de Nintendo 64. Dat Pokémon elkaar eindelijk fysiek aanvallen in gevechten, met volle animatie, is wel een vooruitgang.

Daarnaast is de besturing van het spel ook vrij ongemakkelijk. Je eigen personage kan niet zonder hulpmiddelen springen. De enige verticale beweging die je kunt maken bestaat uit rollen, wat de bewegingsvrijheid zeker aan het begin van het spel niet ten goede komt. De partner Pokémon die je later vrijspeelt in de wereld brengen hier wat verlichting in, maar de soms wat grove besturing van deze Pokémon zorgt ervoor dat het lastig blijft om de wereld te verkennen.

[image_with_animation image_url=”39489″ animation=”Fade In” hover_animation=”none” alignment=”” border_radius=”none” box_shadow=”none” image_loading=”default” max_width=”100%” max_width_mobile=”default”]

Alhoewel Legends: Arceus zonder twijfel een revolutie teweeg brengt in de franchise, laat het spel duidelijk merken dat Pokémon de nieuwe formule nog lang niet helemaal onder de knie heeft.”