Brengt Marvel’s Avengers onze superhelden dichterbij?
Een looter shooter (action adventure) in Marvel-stijl
Hoewel Marvel natuurlijk al tientallen jaren oud is als je kijkt naar de stripboeken, is de franchise flink in achting gestegen sinds de release van de eerste Iron Man in 2008. We zijn een hele lading films rijker en na een aantal Lego- en vechtgames is het nu eindelijk tijd voor een avontuurlijke Marvel-game. Marvel’s Avengers verschijnt volgende maand en ik kon vast een stukje spelen dankzij de gesloten bèta.
Vorige week schreef ik al een vooruitblik over de komende game, waarin ik beschrijf wat deze game allemaal inhoudt. Ik kan je aanraden om deze nog even te lezen, mocht je dat nog niet gedaan hebben. Ik ga nu namelijk vooral in op het stukje dat we kunnen spelen tijdens de bèta.
In den beginne..
De bèta biedt spelers toegang tot meerdere onderdelen van de game. Zo kun je aan de slag met War Zones, iets dat de HARM (Holographic Augmented Reality Machine) Room genoemd wordt, Drop Zones en een stuk van het hoofdverhaal. Dit laatste is het meest interessant te noemen van de bèta, want laten we eerlijk zijn: we willen gewoon weten waar het verhaal over gaat. Crystal Dynamics plaatst je direct in het begin van de game, zodat de toon meteen gezet is.
Het is feest en de Avengers, bestaande uit Captain America, Iron Man, Thor, Black Widow en de Hulk, gaan met iedereen op de foto, maar plots gaan de alarmsirenes… ‘Er is wat de hand, Avengers Assemble’. In de eerste missie mag je meteen even proeven van de verschillende Avengers waarmee je gaat spelen en ieder personage speelt zo op zijn eigen manier.
Meerdere vechtstijlen
Thor gooit lekker met zijn hamer heen en weer en als je hem een Kratos-pakje had aangetrokken, zou hij wel een beetje wegspelen als de protagonist van God of War. De Hulk, ja, die slaat gewoon heel hard en kan ver springen. Menige klap van de vijand zal hem niet zoveel doen. Iron Man werkt liever van een afstandje en schiet zijn lasers op de vijand af. Waar de Hulk en Thor de bruten van het spel zijn, moeten Black Widow en Captain America het meer hebben van hun behendigheid.
Als de eerste missie een indicatie is voor het aantal cinematische scènes dat in de game zit, dan past deze game mooi in het straatje van het MCU (Marvel Cinematic Universe). Het wisselen van de personages tijdens de eerste missie gebeurt vloeiend door de actie die je op het scherm ziet. Ik kan je wel alvast vertellen: met alleen button-bashen ga je niet heel ver komen in de game. Als Black Widow moest ik aan het einde van de missie vechten tegen Taskmaster. Tegen deze vijand krijg je het al flink voor je kiezen als je niet slim gebruik maakt van de ontwijk- en countermogelijkheden.
War Table, War Zones en multiplayer
Na een aantal Hero-missies word je gedropt op de Chimeara, een groot airschip dat aan de grond gekluisterd is. Dit is de spelers-hub en vanuit deze plek kun je met behulp van de War Table je nieuwe missie starten. Deze missies zijn in vier categorieën in te delen, namelijk Hero Missions, HARM Room-uitdagingen, Drop Zones en War Zones. Hero Missions zijn de verhalende missies waarbij een personage of de hele groep centraal staat. HARM Room-uitdagingen zijn uitdagingen die je in de simulator uitvoert op de Chimeara.
In de Drop Zone-missies word je gedropt met maar één concreet doel, bijvoorbeeld het verslaan van een high-value vijand of het saboteren van een laboratorium. War Zones zijn daarentegen een stuk uitgebreider en bestaan uit meerdere missies die je moet uitvoeren voordat je de War Zone hebt afgerond. De locaties van deze War Zones variëren van een dicht woud tot midden in een stad. Ook de lengtes van deze missies verschillen nogal: sommige zijn na een kwartiertje klaar, met andere ben je bijvoorbeeld drie kwartier bezig.
War Zones zijn ook de missies waarbij de multiplayer om te hoek komt kijken. Als Avenger in je eentje deze missies op je nemen is natuurlijk gekkenwerk en je hebt dus wel een team nodig. Je kunt je vrienden die het spel ook hebben uitnodigen om je te helpen, maar je kunt deze missies ook met willekeurige mensen uitvoeren. De ‘quick play’- en ‘join matchmaking’-opties zijn nog niet aanwezig in de bèta, maar met vrienden kun je deze War Zones al wel spelen.
Levelen als in een bekende shooter
Het levelsysteem dat wordt gehanteerd in Marvel’s Avengers kan ik het beste vergelijken met games zoals Anthem en Destiny. Het is namelijk mogelijk om bepaalde delen van je Avenger apart te verbeteren. Tijdens het spelen van de game biedt deze je diverse mogelijkheden om aan resources en nieuwe uitrusting te komen. Dit doe je bijvoorbeeld door het verslaan van vijanden of door een willekeurige kist open te maken. Het heeft dus ook nog eens daadwerkelijk nut om in alle hoekjes en nissen te kijken: zo weet je zeker dat je die felbegeerde upgrade zo snel mogelijk hebt.
Wanneer je eenmaal een nieuw onderdeel hebt gevonden dat beter is dan je huidige, ga je naar de uitrustings-interface en met een druk op de knop ben je vernieuwd en verbeterd. Aan sommige uitrustingen zitten ook nog speciale kwaliteiten waardoor je zware aanval een stuk beter wordt. Daarnaast krijg je na het verslaan van de vijand ook nog experience, waarmee je levelt. Niet geheel onbelangrijk om dit goed in het oog te houden, gezien er aan het begin van een missie geadviseerd wordt welk level je moet zijn en de game zo pittig is dat dit een richtlijn is waar je je echt aan moet houden. Natuurlijk geldt ook: hoe moeilijker de missies, des te beter de loot.
Een level omhoog betekent een skillpoint, die je natuurlijk in je personage kunt steken zodat deze beter wordt. Elk van de Avengers heeft een eigen skill tree die naar jouw behoefte in te vullen valt. Wil je elk personage optimaliseren, dan kun je alvast een paar weken vakantie opnemen. Die ga je nodig hebben.
Nog maar heel eventjes
De bèta van Marvel’s Avengers heeft me aardig weten te pakken en het is dus niet verrassend dat ik erg uitkijk naar de release op 4 september. Voor mijn gevoel heeft Crystal Dynamics de sfeer van de franchise goed in een game weten te pakken, al moeten we natuurlijk nog even wachten op de daadwerkelijke release.
Heb je geen code ontvangen om deel te nemen aan de gesloten bèta? Niet getreurd hoor, want aankomend weekend (14-16 augustus) kun je aan de slag met de open bèta van de game op de PlayStation 4. Tot die tijd: bekijk vooral de onderstaande trailer van de game en word vast enthousiast.