Het Switch-jaaroverzicht 2021

David Dijkhuis op 30 december 2021
Het Switch-jaaroverzicht 2021

Sterk, futloos of allebei?

2021 zit er alweer bijna op. Het was wederom een lang en turbulent jaar, met rondvliegende COVID-varianten, lockdowns en weer dat tussen april en oktober niet echt leek te veranderen. In ieder geval niet vanuit mijn stulpje in Noord-Holland. Naast weer en pandemie is er ook in het rijk der videogames meer dan genoeg gebeurd om op terug te blikken. De Nintendo Switch heeft een lang jaar vol updates en releases achter de rug. Het voelt als een eeuw geleden dat Bowser’s Fury uitkwam – in werkelijkheid was het februari. Aan ons de schone taak om de hoogtepunten van het jaar eruit te pikken!

Ook in 2021 bewees de Nintendo Switch dat gamers nog lang niet uitgekeken zijn op de console. Wederom hield de hybride console de competitie qua verkoop achter zich. Alhoewel de console een sterk jaar had vergeleken met andere consoles, was 2021 grotendeels ook voor Nintendo een wat futloos jaar. COVID-19 laat zijn sporen na op de game-branche, ook bij Nintendo. De pandemie schuift veel grote projecten door naar 2022, waardoor in plaats van een reeks banger releases het jaar met name gekenmerkt werd door remakes en remasters. Voor die mainstream Zelda-, Kirby-, Mario- of Pokémon-titel zul je nog even tot 2022 moeten wachten.

De pandemie schuift veel grote projecten door op de lange termijn, waardoor in plaats van een reeks banger releases het jaar met name gekenmerkt werd door remakes en remasters”

Metroid Dread

De grote uitzondering op het anders wat futloze lijstje releases van Nintendo dit jaar is Metroid Dread, de nieuwste episode van de Metroid-series dat in oktober het licht zag. Het spel combineert de klassieke elementen van de franchise met innovatieve spelelementen en gameplay. Aan de ene kant bevat het wat we van Samus gewend zijn: verzamel updates om nieuwe gebieden vrij te spelen, waar je weer nieuwe updates kunt vinden, en zo voort om uiteindelijk het spel te uit te spelen.

Aan de andere kant geeft Metroid Dread ook een hele nieuwe invulling aan het genre. Samus wordt constant achterna gezeten door E.M.M.I.-robots die met normale wapens onverslaanbaar zijn. De extra tijdsdruk die hierdoor wordt toegevoegd aan het spel plaatst de traditionele Metroid-formule op een tijdbom. Het geeft een extra laag spanning die het spel vermakelijk, spannend, en uitdagend houdt.

Toen wij het spel recenseerden, kwamen we tot de conclusie dat het spel zowel kort, als met name krachtig was. Door de traditionele metroidvania te combineren met de horror van constant opgejaagd te worden, kom je tot de sterke prestaties van Metroid Dread. Deze conclusie lijkt grootschalig gedeeld te worden: het spel kreeg meerdere prijzen, waaronder de  Nintendo Game of the Year Award bij Golden Joystick Awards, en kwam als winnaar bij de bus in de categorie “Action/Adventure” bij de Game of the Year Awards. Metroid Dread zal niet snel in de vergetelheid raken.

[divider line_type=”Small Line” line_alignment=”default” line_thickness=”1″ divider_color=”default” animate=”yes”]

De Nintendo Switch OLED

De Nintendo Switch OLED was het mikpunt van spot afgelopen zomer. De langverwachte upgrade van de Nintendo Switch bleek iets teleurstellender dan verwacht. In plaats van een hyper upgrade dat de originele Nintendo Switch echt nodig had, zoals een hogere frame-rate of maatregelen tegen die irritante joy-con drift, kwam Nintendo met de Switch OLED. Een hogere kwaliteit scherm en een nieuwe dock die er net iets gelikter uitzag.

Toch waren na de release van de OLED de reacties wat gematigder. We merkten het zelf ook: Once you go OLED, you never go back. Met name de schermkwaliteit maakt de Switch ervaring daadwerkelijk beter. Met de diepere kleuren en een helderder beeld verhoogt de OLED het criterium van goede visuals op een console. Alhoewel het nog wachten is op de échte verbeteringen in de Switch, is de beoordeling van de OLED wel wat genuanceerder geworden.

Pokémon Brilliant Diamond and Shining Pearl

Hoop op remakes van de Nintendo DS-klassiekers Pokémon Diamond and Shining Pearl leeft al bij fans sinds de remakes van Ruby en Sapphire uitkwamen in 2014. Dit jaar werd ons geduld eindelijk beloond. Pokémon Brilliant Diamond en Shining Pearl vonden snel hun weg omhoog in de verkooplijsten. Met nog maar een maandje beschikbaar staan ze nu al op plaats zeventien in de meest verkochte Switch Games.

In de maanden voor de release benadrukte Studio ILCA, de ontwikkelaar van de games, dat de remakes trouw zouden zijn aan het origineel. De grote veranderingen waren “quality-of-life”-updates. Zo zouden er makkelijker diverse types Pokémon te vangen zijn en zou het levelen van Pokémon ook soepeler moeten gaan dan in de originele games. Toch is het de vraag of ze niet iets té trouw aan het origineel zijn. Er is weinig innovatie en veel van de vooruitgang die geboekt werd in Pokémon Platinum is terzijde geschoven om trouw te zijn aan Diamond en Pearl.

De spellen waren erg traditiegetrouw en daarom plezierig om doorheen te spelen, maar verre van een nieuw hoogtepunt in de Pokémon-serie. Daarnaast zaten de spellen toen ze uitkwamen vol met glitches en exploits. In bepaalde aspecten leek er weinig energie in te zijn gestopt, zoals in de cutscenes. Ik hoop persoonlijk nog op meer uitbreidingen voor de spellen, misschien een sidequest DLC of iets dergelijks. Alhoewel ze zeker niet slecht zijn, laat de iets te grote trouw aan het origineel veel aan de wensen over.

Lees hier ook onze blik op de games van afgelopen oktober.

Monster Hunter Rise

Natuurlijk hoeven niet alle belangrijke gebeurtenissen rondom de Switch ook daadwerkelijk van Nintendo te komen. Monster Hunter Rise is zo’n voorbeeld. Capcom’s franchise breidt met deze titel de populariteit van het genre in het Westen behoorlijk uit, door een toegankelijk en sfeervol spel uit te brengen op de Switch. Daarmee geeft Capcom hongerige Monster Hunter-fans met een Switch ook eindelijk toegang tot de franchise.

Deze Monster Hunter weet de juiste balans te vinden tussen diepgang en toegankelijkheid: voor nieuwe spelers is het spel een behapbare klus, maar bekende spelers kunnen genieten van de sterkere monsters en het enorme arsenaal wapens dat op hen staat te wachten.

Het spel voegt een aantal belangrijke nieuwe mechanics toe die de Monster Hunter-serie op hele concrete manieren verbeteren en extra diepgang geven. Zo maakt het spel gebruik van dynamische en verticale speelvelden, een toevoeging die het spel compleet anders maakt ten opzichte van zijn voorgangers. Veel gamers waren al enthousiast voor Monster Hunter Rise, een mening die wij na een uitvoerige analyse volop bleken te delen. Met de hoge beoordelingen door recensenten is deze game een nieuwe boost in de klim aan populariteit van de franchise, waardoor  de game niet mag ontbreken in dit jaaroverzicht.

En verder gebeurde dit nog...

Deze vier ontwikkelingen zijn natuurlijk slechts het tipje van de ijsberg als het gaat om de Switch. Zo zijn er nog meer games die door hun fanbases al goed ontvangen zijn. Pokémon had naast Brilliant Diamond en Shining Pearl ook Pokémon Unite en New Pokémon Snap, beide minder mainstream games die alsnog op innovatieve en leuke wijze en plek hebben weten te veroveren in het hart van meerdere gamers. Zelda kreeg wat aandacht met de remake van Skyward Sword en ook Mario was niet afwezig met onder andere het fascinerende maar weinig opvallende Mario Golf: Super Rush.

Switch Online dropte afgelopen oktober met een enorme selectie aan NES-, SNES- en Nintendo 64-spellen om uit te kiezen. Voor veel mensen was de selectie ondermaats: een duur abonnement voor een beperkt aantal matig functionerende spellen. Toch is dit je kans om oude klassiekers zoals Star Fox 64 op te pakken en je krijgt er een gratis Animal Crossing DLC bij.

Ik kan het niet laten om misschien wel mijn grootste hype voor 2022 te bespreken: de Mario-film. Dit is strikt genomen geen deel van de Switch zelf, maar het concept is excentriek genoeg om benoemd te worden. Voor wie de schijnlijk oneindige Chris Pratt-memes niet langs heeft zien komen op sociale media: in september kondigde Nintendo aan dat er een Mario-film ontwikkelt wordt, verwacht in december 2022. Naast de cast weten we nog vrijwel niets – geen trailers, geen titel -, maar de casting is opvallend zat. Met Chris Pratt als Mario, Jack Black als Bowser, Seth Rogen als Donkey Kong en Keegan-Michael Key als Toad, is de enige conclusie die ik voor nu wil trekken dat deze film of ongelofelijk goed, ongelofelijk slecht, maar sowieso ongelofelijk raar zal worden.

[divider line_type=”Full Width Line” line_thickness=”1″ divider_color=”default” animate=”yes”]

Dat was ‘m, het Switch-overzicht voor 2021! Alhoewel de echt grote namen ontbraken, bood Nintendo alsnog genoeg om een jaartje mee te vullen. Heb je onze andere jaaroverzichten al gelezen? Bekijk die dan hier!

Wat viel jou het meest op? Welke gebeurtenis van 2021 mag absoluut niet ontbreken in het jaaroverzicht? En waar kijk je naar uit in 2022? Laat het ons weten in de reacties!