Alle Tijd en Ruimte in Pokémon Brilliant Diamond en Shining Pearl!

Preview
David Dijkhuis op 29 oktober 2021
Alle Tijd en Ruimte in Pokémon Brilliant Diamond en Shining Pearl!

Kunnen de Sinnoh-remakes harten heroveren?

Het was een lange zit, maar na vijftien jaar wachten zijn ze er toch eindelijk – de remakes van wat voor velen een iconisch spel was, een hoogtepunt in de Pokémon-serie. De vierde generatie Pokémon games Pokémon Brilliant Diamond en Shining Pearl brengen vanaf 19 november spelers terug naar de overweldigende Sinnoh-regio. Kan ontwikkelaar ILCA de hoge verwachtingen waarmaken? Zet wat lekkere Sinnoh-jazz op, en laten we vooruitblikken op wat we kunnen verwachten van Brilliant Diamond en Shining Pearl!

Al sinds de release van Pokémon Omega Ruby en Alpha Sapphire in 2014 smeken fans om remakes van Pokémon Diamond en Pearl. De verwachtingen zijn dus hooggespannen voor de spellen die consistent het hoogst scoren op recensiesites. Weet ILCA op dezelfde manier te imponeren als de originele games dat deden?

Het lijkt erop dat ILCA een verstandige keuze heeft gemaakt door niet te ver van de originele games af te wijken. Nintendo heeft meermaals benadrukt dat deze spellen trouw aan het origineel zullen blijven, met dezelfde dialoog, moeilijkheidsgraad, camerapositie en proporties. Met name de moeilijkheidsgraad kan nog wel eens een stevige kluif worden voor spelers die de recente spellen zijn gewend – de vierde generatie was alles behalve makkelijk. En ik ben eigenlijk wat Pokémon betreft wel weer eens toe aan een uitdaging!

Een Sinnoh-remake! En eh, wat is die stijl?!

Weinig Pokémon-spellen zijn erin geslaagd vrij te blijven van controverse in de afgelopen 10 jaar. Met de 3D van X en Y, de Z-moves van Sun en Moon, en (onder andere) de afwezigheid van de National Dex in Pokémon Sword and Shield, blijft controverse ook Pokémon Brilliant Diamond en Shining Pearl niet bespaart. In tegenstelling tot de bloeiende 3D-beelden van Sword en Shield’s Galar-regio krijgen de Sinnoh remakes een nieuwe grafische stijl. De battles houden hun 3D-stijl, maar in de overworld zijn we terug in 2D, waarin de karakters in een chibi-achtige stijl zijn weergegeven. Op zijn zachtst gezegd waren fans verdeeld, met meerdere Twitter-rants en een stormvloed aan memes als gevolg.

Het lijkt inderdaad een grafische terugval ten opzichte van Sword en Shield en Omega Ruby en Alpha Sapphire, maar het sluit aan bij de visie dat de remakes trouw aan het origineel zijn. De originele spellen waren immers ook niet in volledig 3D. De stijl brengt een nostalgie teweeg bij veel mensen die de originele spellen hebben gespeeld, en de charme van het spel wordt er wat mij betreft zeker niet minder om.

Een klassiek spel met een nieuw jasje

Zoals gezegd: ILCA wilde Brilliant Diamond en Shining Pearl dichtbij de originele games houden. Gegeven hoe geliefd het spel is bij de fans, en hoe controversieel ongeveer iedere beslissing mogelijk is, geen slechte keuze. De ontwikkelaars liggen onder een vergrootglas – de spellen worden grotendeels een mix van de klassieke ervaring met de moderne quality-of-life upgrades.

Eerst kort wat Pokémon Diamond en Pearl waren – en blijven. De Sinnoh-regio is een uitgestrekt en divers landschap, met in het midden de gigantische Mt. Coronet. De steden en dorpjes in de regio hebben verre van een uniform karakter. Van het levendige Jubilife tot het zonnige Sunnyshore, het bevroren Snowpoint en het historische Eterna, Sinnoh biedt voor ieder wat wils. Naast de kleurrijke regio’s komen ook de kleurrijke karakters terug, inclusief het kwaadwillige en ietwat megalomane Team Galactic. Met zoveel diverse gebieden en diverse personages blijft Sinnoh een frisse regio om doorheen te reizen tijdens je Pokémon avontuur. Je zult niet snel last krijgen van een déjà-vu.

[image_with_animation image_url=”38624″ animation=”Fade In” hover_animation=”none” alignment=”” border_radius=”none” box_shadow=”none” image_loading=”default” max_width=”100%” max_width_mobile=”default”]

“De ontwikkelaars liggen onder een vergrootglas – de spellen worden grotendeels een mix van de klassieke ervaring met de moderne quality-of-life upgrades.”

Een serie upgrades om jouw leven makkelijker te maken.

Al dat blijft dus hetzelfde. De remakes gaan zich met name focussen op een aantal updates die jouw leven als speler een stuk makkelijker gaan maken. Zo is de Exp. Share niet meer alleen voor één Pokémon per keer, maar krijgt het hele team ervaring bij het verslaan van een tegenstander. HM’s, die vreselijke dingen waardoor je geen normaal team kon bouwen maar altijd die ene Pokémon bij je moest hebben voor Rock Smash (ARGH) zijn net als de recente spellen niet meer gebonden aan een specifieke Pokémon. Je moet ze nog wel verzamelen, maar als je ze nodig hebt heb je niet nét die Geodude nodig die Rock Smash heeft.

Als je een HM gebruikt, komt er een wilde Pokémon langs die het probleem voor je oplost. Ideaal! Oja, en je hoeft ook niet elke keer meer terug naar een Pokécenter om de Pokémon te verwisselen. Dat kan je gewoon altijd doen, net als in Pokémon Sword en Shield. Ook niet onbelangrijk, na een tijdje spelen kan je je Pokémon achter je aan laten lopen terwijl je je avontuur voltooid.

Een verdere veelbesproken quality-of-life verbetering is de verbetering van de regelmatig gehekelde Pokédex uit Pokémon Diamond en Pearl. De remakes maken immers gebruik van de Pokédex uit Pokémon Platinum. Er waren maar twee Fire-types beschikbaar, de evoluties van de starter Chimchar, en Ponyta. Daarentegen waren 34 van de 151 in de Sinnoh-dex Water-types – grofweg één op de vijf. Gelukkig is er rechtvaardigheid in de wereld in de vorm van Pokémon Platinum, die de dex hoognodig bijschaaft.

Of de National Dex terug komt, na te zijn geschrapt in Pokémon Sword en Shield, lijkt onwaarschijnlijk. Maar goed, ik ben al lang blij met de Platinum-dex.

[image_with_animation image_url=”38630″ animation=”Fade In” hover_animation=”none” alignment=”center” border_radius=”none” box_shadow=”none” image_loading=”default” max_width=”100%” max_width_mobile=”default”]

Is het nog wel moeilijk?

Diamond en Pearl waren lastig. Dit gaf de spellen toch ook een soort charme. Met name de champion van de regio (ik zal niet spoilen in het geval je het niet wil weten) was een gigantisch obstakel voor je het spel uiteindelijk uitspeelde. Of het nog lastig is zal het spel uit moeten maken. Alleen de toevoeging van het Fairy-type  is al een enorme verandering in de balans van het spel, vergeleken met de originele spellen. Maar ja, als het spel je te makkelijk wordt, kan je altijd nog een Nuzlocke proberen. Makkelijker kan je het jezelf niet maken, wel moeilijker.

Er is meer dan genoeg om over te praten en op vooruit te blikken. Er zijn nieuwe elementen, zoals outfits voor de trainers, verdwijnende elementen, zoals het casino, en terugkerende, uitgebreide elementen, zoals de fantastisch uitziende Pokémon Contest en de voorheen al grote, maar nu gigantische ondergrondse tunnels. De trailers beschrijven het beter dan ik. Maar als je dan toch zover in dit artikel gekomen bent, waarom laat je me dan niet weten waar jij op hoopt of bang voor bent in Pokémon Brilliant Diamond en Shining Pearl? Reageer in de comments of tweet me @David_Infinia!

Als laatste cadeautje hebben we een reeks trailers voor je op rij gezet, zodat je nog eens rustig kan kijken naar wat de aankomende Sinnoh-games te bieden hebben!