De toekomst van totale oorlogvoering in Battlefield 2042

Preview
Kevin Rombouts op 24 juni 2021
De toekomst van totale oorlogvoering in Battlefield 2042

Terug naar de nabije toekomst

De Battlefield-serie lijkt maar weinig fout te kunnen doen. Grote slagvelden, epische gevechten en toffe gameplay voeren al bijna twintig jaar de boventoon. Het heeft ontwikkelaar DICE in ieder geval op de kaart gezet als een uitstekende studio, een Star Wars-debacle daargelaten. Met de aankomende Battlefield 2042 lijkt DICE het spektakel in ieder geval nog verder op te schroeven.

Bijna twintig jaar na de release en precies honderd in-game jaren na het origineel, keert Battlefield met 2042 weer terug naar de nabije toekomst. Ondanks dat zowel Battlefield 1 als 5 positief werden ontvangen, moesten de ouderwetse wapens en voertuigen je maar net aanspreken. Met moderne techniek en nieuwe hardware kijkt de Zweedse studio nu weer naar de toekomst, met meer scenario’s, meer spelers en vooral meer spektakel.

De releasedatum van Battlefield 2042

Hoewel het eigenlijk al een tijdje bekend was dat EA DICE aan een nieuwe Battlefield-game werkte en tal van beelden vroegtijdig lekte, moesten we tot 9 juni wachten op een officiële bevestiging. Sindsdien weten we dat Battlefield 2042 op 22 oktober 2021 gaat verschijnen voor de PlayStation 4, PlayStation 5, Xbox One, Xbox Series S / X en pc.

Voor die tijd gaan er nog bèta’s komen voor de game, al is het nog niet bekend wanneer deze beschikbaar zijn. Waarschijnlijk horen we daar meer over tijdens EA Play Live, wat op 22 juli a.s. plaatsvindt. Spelers die lid zijn van EA Play Pro mogen in ieder geval een week eerder aan de slag met met de game, vanaf 15 oktober.

Totale oorlogvoering is the name of the game

Hoewel we al heel wat oorlogssimulaties hebben gehad, houden de meeste games het slagveld beperkt tot kleinschalige settings waarbij spelers in groepjes van vijf of zes het tegen elkaar opnemen. Battlefield doet daar niet aan en kiest liever voor de grotere cijfers. Al sinds 2002 duiken we met 32 spelers per team het veld op, met de nieuwe hardware gaat DICE het dit jaar opschalen naar 64 spelers per team.

De franchise heeft over de jaren al tal van tijdperken aangedaan, maar lijkt nu te kiezen voor de nabije toekomst. Na gevechten tijdens de Eerste en Tweede Wereldoorlog, de Vietnamoorlog en de verre toekomst, gaan we nu een kleine twintig jaar de toekomst in. Dit lijkt te betekenen dat de wapens en voertuigen nog wel herkenbaar zijn, maar gestileerd met een licht futuristisch randje.

[image_with_animation image_url=”36788″ animation=”Fade In” hover_animation=”none” alignment=”” border_radius=”none” box_shadow=”none” image_loading=”default” max_width=”100%” max_width_mobile=”default”]

Daarbij zal de natuur een grotere rol gaan spelen: zandstormen kunnen een slagveld plots in de duisternis hullen, terwijl tornado’s alles en iedereen kunnen opzuigen.

De aarde is een zooitje

Hoewel Battlefield 2042 zich maar twintig jaar in de toekomst afspeelt, is er in die twee decennia genoeg gebeurd. Klimaatverandering is het point of no return voorbij en de machtsverhoudingen liggen compleet overhoop. De Europese Unie is in elkaar gestort en de daarop volgende klimaatvluchtelingen zetten de spanningen op scherp.

Wanneer in 2040 ook nog eens een Kessler Syndroom gebeurtenis plaatsvindt waarbij het merendeel van de laaghangende satellieten naar beneden storten, loopt de emmer over en komen de Verenigde Staten en Rusland in een grootschalig conflict met elkaar, dit keer wel met bloedvergieten.

Dit keer dus geen Europese, Afrikaanse of Chinese troepen, al zullen we wel tal van slagvelden gaan betreden in Zuid-Amerika, het Midden-Oosten en Zuid-Oost Azië. Daarbij zal de natuur een grotere rol gaan spelen: zandstormen kunnen een slagveld plots in de duisternis hullen, terwijl tornado’s alles en iedereen kunnen opzuigen en wegblazen met alle gevolgen vandien.

[image_with_animation image_url=”36794″ animation=”Fade In” hover_animation=”none” alignment=”” border_radius=”none” box_shadow=”none” image_loading=”default” max_width=”100%” max_width_mobile=”default”]

Gameplay van Battlefield 2042

Hoewel DICE de nieuwe Battlefield-game in juni officieel uit de doeken heeft gedaan, zijn alle details nog lang niet bekend. Zo is de inhoud van de game nog vaag, maar weten we wel al een paar dingen. Zo is er dit jaar geen verhaal-modus in de singleplayer en blijft ook de Battle Royale-hype achterwege. In plaats daarvan krijgen we drie multiplayer-ervaringen. De standaard ‘All-Out Warfare’ met maximaal 128 spelers, een nieuwe ‘Hazard Zone’ co-op modus en een nog aan te kondigen derde ervaring.

Het merendeel van de tijd zal natuurlijk in de ‘All-Out Warfare’ worden gespendeerd. Naast het hogere aantal spelers op de nieuwe generatie consoles en pc, gaan we ook andere veranderingen zien. Zo zijn de vier klassen van Assault, Medic, Support en Scout vervangen door Specialists; tien personages met ieder hun eigen eigenschappen en vaardigheden. Hoewel ze allemaal een unieke skill en eigenschap hebben, zijn de wapens dit keer door alle personages te gebruiken.

Sowieso gaat het wapensysteem op de schop, want in Battlefield 2042 is het ook mogelijk om per direct van wapen accessoires te wisselen. Een aanvalsgeweer aanpassen van lange afstand naar korte afstand? Gooi er een ander vizier, een demper en een groter magazijn op terwijl je in de lift staat en je bent weer klaar voor het gevecht.

[image_with_animation image_url=”36789″ animation=”Fade In” hover_animation=”none” alignment=”center” border_radius=”none” box_shadow=”none” image_loading=”default” max_width=”100%” max_width_mobile=”default”]

Conquest wordt grootser door het kleiner te maken

De Conquest-modus uit Battlefield is misschien een van zijn beste en legendarische modus. Met je team op verschillende fronten vechten om zo een meerderheid van het spelgebied in handen te krijgen blijft een fenomenale ervaring. Nu de slagvelden echter groter worden en er meer spelers wat te doen moeten hebben, heeft DICE het model wat aangepast.

Nog steeds is het de bedoeling om vlaggen of controlepunten veilig te stellen, maar dat alleen is dit keer niet meer voldoende. De slagvelden zijn nu opgesplitst in sectoren, waarbij iedere sector meerdere controlepunten heeft. Pas bij het veroveren van een merendeel van de controlepunten komt de sector in handen van het team en kan er worden gewerkt aan de overwinning. Het samenwerken tussen squads zal dan ook nog belangrijker worden om te kunnen beheersen.

[divider line_type=”Small Line” line_alignment=”default” line_thickness=”1″ divider_color=”default”]

Trailers van Battlefield 2042

Benieuwd geworden naar Battlefield 2042? Bekijk dan hier de eerste trailers van de game:

Deel dit artikel