Skater Girl

Roman Coldenhoff op 16 juni 2021
Skater Girl

Vrijheid op vier wielen

Een klein gebaar kan voor grote veranderingen in iemands leven zorgen. In de film Skater Girl, die eerder deze maand uit is gekomen op Netflix, is dat het geval. De film is geregisseerd door Manjari Makijany en gaat over een jong meisje in India die voor het eerst geluk en vrijheid ervaart wanneer ze op een skateboard staat. Het is een mooie film over volharding, moed en dromen.

Als er een ding is dat ik in mijn jeugd graag had willen leren dan was het skateboarden. Ik ben  helaas nooit verder gekomen dan het spelen van de verschillende Tony Hawk games. Elke keer als ik langs een skatepark loop blijf ik toch altijd even kijken naar de tricks en flips die er gemaakt worden. Dan schiet de twijfel er toch in of ik niet eens de stoute schoenen aan moet trekken en een skateboard moet kopen. Skateboarden heeft me altijd geïnteresseerd en na het zien van de trailer van Skater Girl keek ik ook erg uit naar deze film.

Waar gaat de film over?

Skater Girl is een coming-of-age-film. Het speelt zich af in het dorp Khempur in de Indiase deelstaat Rajasthan. Prerna (Rachel Saanchita Gupta) is een tiener die verschillende baantjes heeft waar ze haar familie mee probeert te helpen. Daardoor mist ze veel lessen op school. Ze zit vast in een uitzichtloze situatie waarin ze geen toekomstperspectief heeft. Dit alles verandert wanneer de in Londen geboren Jessica (Amy Maghera)  in het dorp arriveert. Prerna en de andere lokale kinderen maken kennis met de Westerse wereld en skateboarden.

Geluk

Skater Girl is een van de betere films die ik dit jaar heb gezien. Het verhaal van Prerna greep me erg aan. Er is een moment vroeg in de film waarin Jessica iets vraagt over haar toekomst en Prerna geen idee heeft wat ze moet antwoorden omdat het haar gewoonweg nooit is gevraagd. De ontwikkeling die ze maakt in de film en het geluk dat ze ervaart wanneer ze aan het skaten is, is mooi om te zien. Voor het eerst in haar leven voelt ze zich vrij en gelukkig en durft ze stiekem te dromen over haar toekomst. Als kijker voel je met haar mee omdat je Prerna’s verhaal van dichtbij meemaakt.

Zware thema’s

Gelukkig bestaat de film niet alleen uit volharding en verdriet. Zo zorgt het jongere broertje van Prerna, Ankush, voor heel wat grappige momenten waarvan je enkele ook al terug kunt zien in de trailer. Er worden verschillende tegenstellingen in de film behandeld. Thema’s als geslachtsgelijkheid, sociale klasse en Oost – West komen in de film voorbij.

Het zijn zware thema’s maar in de film worden deze subtiel behandeld. Zo is er een moment dat Prerna op de schoolcomputer graag iets wil opzoeken over skateboarden. Hoewel ze weet wat een computer is, heeft ze er nooit achter gezeten of mee gewerkt. Gelukkig is er een klasgenoot die haar uitlegt hoe ze online dingen kan opzoeken. Ook bestaat er in het dorp het Kastenstelsel. Dat is een sociale klassen systeem waarin mensen in vier categorieën zijn ingedeeld. Daarin mag  je niet omgaan met iemand uit een andere “kaste” en is er ook geen manier om over te stappen naar een andere kaste.  Wat deze thema’s behapbaar maken is dat je het verhaal vooral door de ogen van Prerna meemaakt en het dus ook vooral vanuit haar perspectief ziet.

[image_with_animation image_url=”36671″ animation=”Fade In” hover_animation=”none” alignment=”center” border_radius=”none” box_shadow=”none” image_loading=”default” max_width=”100%” max_width_mobile=”default”]

Doorzetten van de verhaallijn

De enige minpunten die ik heb over de film zijn de soms net wat te lange muzikale montages en het verhaal van Jessica. In de film voelt het alsof haar verhaallijn naar de achtergrond geduwd. Omdat je er geen uitsluitsel over krijgt voelt het alsof haar persoonlijke verhaal buiten het zicht van de kijker wordt voltooid. Wat jammer is, omdat de film er wel tijd aan besteed. Het heeft uiteindelijk  geen invloed op het hoofdverhaal maar als kijker had ik het fijner gevonden als er iets meer tijd was genomen om haar verhaal te vertellen en er ook een soort van afsluiting in te zien.

Desert Dolphin Skatepark

Voor de film werd een skatepark gebouwd en dat staat er nog steeds. Het was het idee van regisseur Manjari Makijany en schrijfster (en zus) Vinati om na het filmen het park te schenken aan het dorp en het voor iedereen toegankelijk te maken. Het park heeft een grote sociale functie. Kinderen uit de omgeving kunnen naast skateboarden ook lessen volgen op het gebied van kunst, media en handvaardigheid. Op sportief gebied is het skatepark ook succesvol. In 2019 deden vier kinderen van het skatepark namens de deelstaat (Rajasthan) mee aan de nationale kampioenschappen.

Skater Girl is nu te zien op Netflix.