Krijgt Destiny 2 weer momentum met The Witch Queen?
Leugens, deceptie en de duisternis
Het zijn opnieuw gekke tijden voor Bungie. Waar we twee jaar geleden nog spraken over het leven na de scheiding met Activision, wachten we nu af hoe de game gaat zijn onder de vleugels van Sony. Als spelers merken we van de overname voorlopig weinig, zeker niet in The Witch Queen – de aankomende uitbreiding voor Destiny 2.
Destiny 2 heeft een lange winter gehad. Nadat in februari 2021 bekend werd dat The Witch Queen uitgesteld zou worden tot februari 2022, bleek het schema van de game in de knel te komen. De extra ontwikkeltijd zorgde voor een langer jaar op Destiny’s kalender, terwijl het ontbreken van een nieuw seizoen voor contentdroogte zorgde. Iets wat Bungie tijdens zijn dertigste verjaardag met een feestje probeerde op te lossen, wat volgens de fans maar tot op zekere hoogte lukte. Fans zijn dan ook benieuwd wat de nieuwe uitbreiding allemaal te bieden heeft.
De releasedatum van Destiny 2: The Witch Queen
Normaliter verschijnen Bungie’s uitbreidingen voor Destiny 2 in het najaar – ergens tussen eind september en eind oktober. Afgelopen jaar was dat niet het geval en dus probeerde Bungie de leegte op te vullen met de 30th Anniversary Pack. Volgens veel fans was de hoeveelheid content in verhouding tot de prijs die ervoor betaald moest worden helaas niet op orde, waardoor er met argusogen naar The Witch Queen wordt gekeken. De volwaardige nieuwe uitbreiding in de vorm van The Witch Queen zien we nu op 22 februari 2022 verschijnen voor Windows, PlayStation 4, PlayStation 5, Xbox One, Xbox Series X/S en Stadia.
Een strijd tussen licht en donker
Nu we het achtste jaar van Destiny ingaan, zijn er een hoop draadjes om te volgen. De belangrijkste is de strijd tussen het Licht en de Duisternis, die al jaren de centraal staat in de franchise. Als Guardian word je als een soort ruimtezombie opnieuw tot leven gewekt door het Licht, een bovennatuurlijke kracht die de mensen al tijden probeert te beschermen van de Duisternis. Waarom dat zo is, blijft tot nu toe nog altijd onduidelijk.
In de vorm van een enorme bol is de Traveler de personificatie van het Licht dat zou zijn gevlucht voor de Duisternis en nu diezelfde Duisternis naar ons sterrenstelsel heeft gelokt. Hoewel de strijd tussen licht en duisternis jarenlang vanzelfsprekend was, krijgt de duisternis steeds meer een eigen stem in het verhaal. Dit kwam tot een nieuw hoogtepunt in Destiny 2: Beyond Light, waarin spelers voor het eerst zelf met de duistere krachten aan de slag mochten.
Zij is een stille kracht die al jaren achter de schermen aan de touwtjes trekt en sinds het huidige seizoen centraal op het toneel staat.
Maak kennis met de Koningin van het Bedrog
Die strijd met (en tegen) de duisternis gaat verder in The Witch Queen, al lijken we onze pijlen niet te richten op de piramidevormige schepen die we ondertussen in de game kennen. In plaats daarvan richten we ons op Savathûn, de koningin van het bedrog. Zij is een stille kracht die al jaren achter de schermen aan de touwtjes trekt en sinds het huidige seizoen centraal op het toneel staat.
Hoewel Savathûn momenteel nog in een groot kristal gevangen zit, lijkt dit van korte duur te zijn: naar verwachting zal ze aan het einde van het seizoen vrij worden gelaten. In de nieuwe uitbreiding reizen we namelijk af naar haar ‘Throne World’: een omgeving die ontstaan is uit haar eigen ideeën, waarin zij ook de totale controle heeft. Spelers zullen dus continu op hun hoede moeten zijn, aangezien niets is wat het lijkt. Dit zien we al in de trailers, waarin enorme Hive-standbeelden van positie veranderen wanneer je even niet goed oplet.
De gameplay van Destiny 2: The Witch Queen
De gevolgen van Savathûns langlopende plannen ontdekken we in The Witch Queen. Daarbij lijkt een groot deel van haar plannen te rusten op een nieuwe creatie: Hive-Guardians die met behulp van getransformeerde Ghosts nieuwe krachten hebben gekregen en terug tot leven kunnen komen.
Daarmee kunnen de bekende strategieën op de schop, want wat doe je als de vijanden die voorheen dood bleven nu plots terug tot leven komen? Gelukkig krijgen we als spelers weer een compleet nieuw wapenarsenaal tot ons beschikking, met voor het eerst ook een nieuw wapentype: de Glaive. Deze stok met een mes aan het einde kan worden gebruikt om vijanden in close combat uit te schakelen, maar krijgt ook speciale aanvallen die afhankelijk zijn van je class.
Waarom zoeken naar een God Roll als je hem ook kunt maken?
Voor fanatieke spelers was het jagen naar verschillende God Rolls een van de bezigheden in Destiny 2: op zoek naar dat ene wapen met specifieke perks, waarmee je in PvE of PvP beter uit de voeten komt. Een tijdrovende klus en dus wil Bungie de speler meer opties bieden. Dat doen ze in The Witch Queen met weapon crafting, waarbij spelers hun wapens zelf kunnen gaan bouwen.
Natuurlijk zitten hier wat haken en ogen aan. Zo zal in het begin maar een klein groepje wapens gemaakt en aangepast worden. Daarnaast moeten spelers ook bouwtekeningen vrijspelen om wapens te maken en specifieke perks verzamelen om de wapens in te richten zoals zij zelf willen. Het is dan ook nog even de vraag hoe het systeem precies in zijn werk gaat, maar potentie is er zeker.
Waarom zoeken naar een God Roll als je hem ook kunt maken?
Benieuwd geworden naar Destiny 2: The Witch Queen? Bekijk dan hier de trailers voor de game: