Tijd voor een nieuwe job in Final Fantasy XIV: Endwalker
De Live Letter #66
Het was voor de meeste Final Fantasy XIV spelers geen verrassing meer, maar de Shadowbringers uitbreiding is nu echt afgerond. Voor velen was deze uitbreiding een ongekend hoogtepunt van Square Enix’s grote MMO game. Nu is het voornamelijk vooruitkijken naar de volgende uitbreiding: Endwalker. Wat heeft deze uitbreiding voor ons in petto? We kregen een kleine hint tijdens de 66ste Live Stream van de lead developer, waarin de grote veranderingen voor Final Fantasy XIV: Endwalker werden besproken.
Vanaf 23 november 2021 zal de nieuwe uitbreiding live gaan. Vergelijkbaar met de vorige uitbreidingen kun je deze pre-orderen om een paar dagen eerder te mogen beginnen. Weet dat Final Fantasy XIV niet aan open beta’s doet. Vanwege de grote focus op het verhaal willen ze op deze manier spoilers vermijden.
Veranderingen van de Jobs
Net als bij elke nieuwe uitbreiding zullen ook de huidige Jobs weer een update krijgen. Er werd al gelijk duidelijk gemaakt dat de stijl en designfilosofie van Shadowbringers doorgezet gaat worden. Ook krijgen de meeste jobs wat tweaks en nieuwe vaardigheden, maar geen grote wijzigingen. Met een uitzondering: de Summoner.
De Summoner zal van de grond af aan opnieuw worden opgebouwd. Weg zijn de Damage over Time (DoT’s) spells en we mogen nu ook echt verschillende primals oproepen tijdens een gevecht. Met Ifrit, Titan en Garuda hebben we niet meer alleen een pet, maar een actieve houding die je aanneemt. Natuurlijk blijft Carbuncle aanwezig.
Ook andere Jobs krijgen kleinere updates. Zo krijgt de Monk een extra element aan zijn aanvallen en afhankelijk van wat voor elementen je verzamelt krijg je een unieke finishing move. Of neem de Paladin, die vooral meer zwaarden krijgt. Veel meer zwaarden. Wil je meer van de nieuwe animaties zien? Bekijk dan de onderstaande video:
De Sage en de Reaper
Met de komst van Endwalker weten we ook dat er twee nieuwe klassen aankomen. De melee damage Job van de Reaper en de Sage als een barrier healer. Deze twee nieuwe Jobs waren natuurlijk al aangekondigd op het Fanfest-event van mei dit jaar, maar we krijgen nu wat meer info over hoe de Jobs gaan werken.
De Gundam Sage
De Sage zal de eerste healer zijn die aan het spel is toegevoegd sinds Heavensward. Met een sterke Sharlayan-vibe zal de Sage gebruik maken van een viertal vliegende lasers. Met een speciale vaardigheid zal de Sage kunnen wisselen tussen twee stances die de healing en damage abilities aanpassen. Zo kan een spell direct schade aanrichten in de ene stance en juist een DoT in de andere. Of een healing spell kan genezen in de ene stance en een schild vormen in de andere.
De aanvallen van de Sage zullen ook een passief healing element hebben, waardoor agressiever spelen misschien wel aan te raden is. Tot slot moet ik nog echt even de geluidseffecten benoemen. Deze futuristische geluiden geven het gevoel alsof de Sage rechtstreeks uit een Gundam anime komt. Heerlijk.
De Reaper: dark en edgy
De Dark Knight Job moet eens goed naar zichzelf kijken of hij nog wel de koning van de edgy Jobs is met de komst van de Reaper. De Reaper gebruikt een zeis om mee te vechten, maar dat doet hij niet alleen. Hij heeft nog een Avatar bij zich. Wat we hebben gezien is dat de Reaper twee meters op zijn scherm heeft, namelijk de Soul Gauge en de Shroud Gauge.
De Soul Gauge wordt gebruikt om sterkere aanvallen te gebruiken, terwijl de Shroud Gauge ingezet wordt om te kunnen samensmelten met je Avatar. Eenmaal samengesmolten zit je in een soort super mode, waardoor je flinke schade kan aanrichten. Plus: het ziet er ook nog eens best stoer uit.
De Reaper werd beschreven als een vrij complexe job. Het opbouwen en spenderen van je gauges gaat veel sneller dan bij andere Jobs. Het snelle tempo van de Reaper geeft hem ook een beetje het gevoel van de Monk, maar er is ook al aangegeven dat positionering lang niet zo’n grote rol gaat spelen bij de Reaper als bij de Monk.
Daar zakt me de broek van af
De Live Letters gaven niet alleen informatie over de wijzigingen van de Jobs maar ook over wat voor algemene veranderingen er nog aan zitten te komen. De grootste verandering zal het downscalen zijn. Als je net begint op level 1 zal een gemiddelde aanval tientallen schade aanrichten. Op level 80 zit je aan getallen van honderdduizenden te denken. Om te voorkomen dat die waardes te hoog worden gaat Square Enix alles naar beneden trekken. De gameplay zou hetzelfde moeten blijven, maar de getallen kleiner.
Het downscalen is zeker niet de meest drastische verandering. De grootste wijziging in het spel, waar iedereen zijn adem voor inhoudt, is het verwijderen van alle belts. Hoewel ze al sinds het begin in het spel zitten en totaal niet zichtbaar zijn op je personage gaat de belt er dan toch echt uit. Het is een eeuwig treurige dag dat dit stuk uitrusting wordt verwijderd. We zullen nu handmatig onze broeken omhoog moeten trekken… Wat? Oh, ik hoor net dat niemand de belt gaat missen.
Als laatste was er nog wat minder leuk nieuws. De beloofde functie van het Cross Data Center System moet helaas op zich laten wachten. Het idee van het Cross Data Center System is dat spelers van andere regio’s nu op verschillende Datacenters (servers) zitten. Om het mogelijk te maken om bij een ander datacenter op bezoek te gaan was voor velen best interessant. Door de globale transistortekorten was het helaas onmogelijk om dit op tijd te rond te krijgen. De planning voor een nieuwe Datacenter voor de regio Oceanië ligt voorlopig nog wel op schema.
De trailers van Final Fantasy XIV: Endwalker
Om jezelf alvast op te hypen voor Endwalker hebben we hier de trailer voor je geplaatst. Hou wel rekening met mogelijke spoilers als je nog niet klaar bent met Shadowbringers.