Reviews
Benieuwd naar het laatste en beste uit de gaming-, tech- en cultuurindustrie? Onze redactie neemt het onder de loep en plaatst hun ongezouten mening in onze reviews.
Filter op:
Weergeef als:

Forza Motorsport schakelt wat versnellingen terug
Het was even wachten, maar Forza Motorsport is terug. Vorig jaar mochten we al gas geven in het arcadebroertje Forza Horizon 5, maar nu kunnen we eigenlijk aan de slag met het iets serieuzere werk. De afgelopen weken zijn we de diepte in gedoken met Forza Motorsport en nu kunnen we antwoord geven op de vraag of de game het wachten waard was.

Twan Alofs

WarioWare: Move It! laat je niet rustig zitten
Als mensen mij vragen wat de game WarioWare precies inhoudt, is mijn reactie altijd hetzelfde. Speel één van de vele versies die al eens uitgekomen en laat je meeslepen in de chaos die bij de minigames vrijkomt. Het levert vaak de uitspraak: “Ik heb geen idee wat ik zojuist heb gedaan, maar het werkte!” op. Na WarioWare: Get It Together! maken we ons op voor een tweede uitgave voor de Switch, namelijk WarioWare: Move It!

Paul Schulte

Alan Wake 2 is moderne game cinema
De release van Alan Wake 2 is voor veel mensen waarschijnlijk onder de radar gebleven. Tussen al het najaarsgeweld van games als FC24, Call of Duty, Super Mario Wonder, Assassin’s Creed, viel het spektakelstuk van de Finse ontwikkelaar Remedy minder op. Om het dan ook net wat meer ademruimte te gunnen, besloot de ontwikkelaar de game een weekje door te schuiven en uit de schaduw van Mario en consorten te stappen. Nu staat Alan Wake 2 op zichzelf en dat is maar goed ook, want het is een ervaring die geen evenaring kent.

Kevin Rombouts

Cities: Skylines 2 is op weg naar perfectie, maar is er nog (net) niet
Een prachtige, grote stad bouwen met dolgelukkige inwoners – dat is het einddoel van Cities: Skylines dat ik nooit wist te bereiken. Elke groeispurt van mijn stad zorgde voor vastlopende wegen, overbelaste stroomnetwerken of werkloze burgers. Toch stopte je gemakkelijk tientallen uren in de game – telkens als je denkt dat je er bent, komt er een nieuwe uitdaging op je pad. Is dit tweede deel de moeite waard, zelfs als je zo dol bent op de zelfkastijding van het eerste deel?

Brechtje van Dam

De twee allerbeste vrienden gaan op avontuur in Song of Nunu: A League of Legends Story
Riot Forge bracht ons al eerder leuke games met onder andere Viego, Ziggs en Sylas in de hoofdrol, maar nu is het de beurt aan het hartverwarmende duo Nunu en Willump, de jongen en zijn yeti. Klim, spring en puzzel je een weg door dit hartverwarmende avontuur.

Dirk Sung van Aalsburg

Jusant ontstijgt de zandbakken van 2023
In een druk gamejaar ontstijgt Jusant de middelmaat met een eigenzinnige klimtocht. Verwacht licht puzzelwerk, maar vooral veel prachtige uitzichten en een goede sfeer.

Tom Kauwenberg

Heerlijk bouwen aan modeltreinen en spoorlijnen in Station to Station
Studio-aanvoerder Joost van Dongen speelde al ruim een decennium met het idee van Station to Station, vertelde hij recentelijk in een interview. Maar de juiste tijd om de game te bouwen diende zich pas later aan. Als solo-ontwikkelaar is hij er uiteindelijk aan begonnen. Een paar jaar later presenteert hij, ondertussen samen met zijn team Galaxy Grove, Station to Station.

Maxime Buitenhuis

Assassin’s Creed Mirage onderzoekt zijn roots
Oh, Assassin’s Creed. Zoals wel vaker in de industrie, veranderde de populaire franchise in een melkkoe voor zijn uitgever. Na jaarlijkse uitgaven waar bugs de overhand hadden, kreeg de serie een zachte reboot met Assassin’s Creed: Origins in 2017. Maar de gewijzigde formule valt niet bij iedereen goed, waar stealth en mysterie plaats hebben moeten maken voor onder andere vikings en grote slagvelden. Nu gaat de reeks op zoek naar zijn roots, onderzoekend naar wat het ooit populair maakte. Die thesis is Assassin’s Creed Mirage geworden, maar laat soms iets te veel aan eigen interpretatie over.

Kevin Rombouts

De vriendelijke buur is terug in Marvel’s Spider-Man 2
Onze Spider-Senses gaan af, want Peter Parker en Miles Morales zijn beiden terug in Insomniac Games’ nieuwste Spidey-avontuur: Marvel’s Spider-Man 2. In 2018 wist Insomniac iedereen te verbazen met het enorm succesvolle eerste deel, plus diens stand-alone uitbreiding. Weet de ontwikkelaar echter deze trend vol te houden of raakt het verstrikt in zijn eigen web?

Jermaine van Haarlem

Immortals of Aveum is een vermakelijke spellshooter
De afgelopen jaren heeft Electronic Arts niet de beste naam voor zichzelf gemaakt. Grote franchises als Battlefield krijgen matige nieuwe delen vol problemen en microtransacties, nieuwe IP’s vallen bijna allemaal behoorlijk door de mand, en succesvolle live-servicegames zien rap een groot aantal gamers vertrekken door het gebrek aan goede updates. Het grootste succes komt echter voort uit het EA Originals-programma, waarvan de nieuwste game Immortals of Aveum is. Houdt de game zich staande in het drukke gamejaar?

Amador Prado

We Were Here Expeditions: The FriendShip is klein, fijn en mag er zeker zijn
Een bootvaart in een ruwe storm diep in ijzige wateren. Je volgt een noodsignaal, wat je naar een streng bevroren eiland leidt. Aldaar vind je een verlaten pretpark — althans, zo lijkt het. Dit kán alleen maar de setting zijn van een gloednieuwe We Were Here-game. In We Were Here Expeditions: The FriendShip worden teamwork, vertrouwen en communicatie opnieuw op de proef gesteld.

David Dijkhuis

Zwarte haren en witte gewaden in The Bridge Curse: Road to Salvation
Een goede indiegame op z’n tijd is iets wat ik wel kan waarderen, zeker als we het hebben over de bij voorbaat altijd bloedenge Aziatische horror. The Bridge Curse: Road to Salvation is gebaseerd op de Taiwanese horrorfilm The Bridge Curse uit 2020.

Edward Hendriks

Terug naar de nineties met Jagged Alliance 3
Als je het hebt over een tactische RPG waar je met een klein clubje soldaten turn-based gevechten uitspeelt, dan kom je snel op XCOM uit. Toegegeven: de eerste XCOM kwam een jaar eerder uit dan Jagged Alliance, dat verscheen in 1995, maar de serie is daarmee niet minder fundamenteel voor het genre. Helaas kent de franchise een moeizame geschiedenis, met recente spin-offs die het allemaal net niet of helemaal niet waren. Jagged Alliance 3 kunnen we niet in die categorie plaatsen.

Robert Zomers

Stray Gods: The Roleplaying Musical neemt een sprong in het diepe
In 2019 verscheen er een crowdfundingscampagne online voor een nieuwe game. Nu is dit geen uitzondering; tegenwoordig nemen veel kleine studio’s de stap om hun budget op die manier te vergaren. Maar bij Stray Gods, de game van het jonge Australische Summerfall Studios, vielen een paar dingen op. Ten eerste: David Gaider, een van de grote namen achter het script van de Dragon Age-games, zou hier de rol van Creative Director op zich nemen. En ten tweede: het betreft een musical, maar dan in gamevorm. Of dat een succes is, lees je hier!

Maxime Buitenhuis

Disney Illusion Island is een magische metroidvania
Mickey en zijn vrienden zijn al meer dan honderd jaar razend populair in filmland, maar ze doen ook steeds meer goede zaken in de game-industrie. Zo werden we recent al getrakteerd op Disney Dreamlight Village, Kingdom Hearts en Disney Speedstorm. Games waarin de oude muis een grote bijrol vertolkt. Tijd dus om weer eens een game volledig gefocust op Mickey en zijn vrienden te spelen. Disney Illusion Island moet deze leegte opvullen en doet meteen een greep naar een ander genre waarin we de muis zouden verwachten: een Metroidvania-game.

Jermaine van Haarlem

Ook in Pikmin 4 blijft de serie boeien
De verwachting voor Pikmin 4 was niet heel hoog. De afgelopen drie delen waren in essentie hetzelfde, op wat grafische verbeteringen na. Durft Nintendo met het vierde deel van de franchise wel te verrassen? Of wordt het een herhaling van zetten?

Paul Schulte

Hoera, er zijn paarden in de Sims 4!
De Sims 4 Paardenboerderij is precies wat je ervan verwacht: er zijn nu paarden in De Sims 4. Persoonlijk had ik dit pakket al eerder verwacht toen paarden niet meekwamen in het Huisdieren-uitbreidingspakket, maar alas. Landelijk leven was mijn tweede gok, maar ook daar schitterden ze in afwezigheid. Gelukkig weten we allemaal dat drie keer scheepsrecht is, dus laten we maar beginnen. Yeehaw!

Esther Bolt

Master Detective Archives: Rain Code is streng doch rechtvaardig
Spike Chunsoft is een ontwikkelaar die heel hoog in mijn aanzien staat, aangezien deze verantwoordelijk is voor de Danganronpa-franchise. De interactieve manier van verhalen vertellen en de zeer bizarre inhoud wisten me al meerdere keren geboeid aan de console te houden. Toen we voor het eerst een teaser te zien kregen van Master Detective Archies: Rain Code was ik dan ook direct enthousiast – deze game moest en zou ik hebben.
Rebecca Nieuwenhuis

Story of Seasons: A Wonderful Life is terug van weggeweest
Ik heb lang naar de remake van Story of Seasons: A Wonderful Life uitgekeken. Uren, dagen, weken speelde ik dit spel op de Gamecube. Dat deze game nieuw leven in werd geblazen, maakte het kind in mij bijzonder gelukkig, maar de volwassene in mij een beetje nerveus. Voldoet de remake aan al mijn verwachtingen?

Esther Bolt

Diablo 4 is duister, diep en verdomd verslavend
Diablo keert terug naar de duisternis, waar het gretig de zielen van gamers verslindt. Dit is waarom Diablo 4 klikt voor zowel nieuwkomers als veteranen.

Tom Kauwenberg

404
// WAARSCHUWING: TIJDLIJN NIET STABIEL //
Okay, daar ging even wat mis. Geen idee hoe, maar chapeau! Ga terug naar star en probeer het dan opnieuw!