Razer Kraken V3 Pro

post
Robert Zomers op 18 februari 2022
Razer Kraken V3 Pro

Klapperende oortjes

Een headset reviewen is de afgelopen jaren redelijk recht toe recht aan. Het geluid moet natuurlijk goed zijn: zowel het geluid dat uit de hoofdtelefoon komt, als het geluid dat via de microfoon naar je teamleden gaat. Razer vond dat niet genoeg en experimenteert sinds een paar jaar met haptic feedback in zijn headsets in het duurdere segment. Dit is een spannende naam voor trillende oorkussens en moet je klapperende oren bezorgen bij elk basgeluid in een film, game of muziekstuk.

De Razer Kraken V3 Pro zit met een adviesprijs van 200 euro hoog in het segment. Je wilt dat in die prijs niet alleen klapperende oorkussens zitten, maar dat je ook een uitstekend geluid krijgt. Ik liep de afgelopen paar weken door heel wat virtuele werelden met de headset op mijn hoofd om te kijken of Razer deze stevige prijs kan rechtvaardigen.

Waarom mogen de lampjes niet ontbreken?

Als het om looks gaat kunnen we in elk geval niet om de Razer Kraken V3 Pro heen. Je moet een uitzonderlijk groot hoofd hebben willen de grote over-ears niet volledig over je oren heen passen. Een stevige headset dus, maar hij is met 372 gram minder zwaar dan hij eruit ziet. Daarnaast zorgt een kussen rond de brede hoofdband ervoor dat je ook na een paar uur geen last hebt van de headset. Toch is het geen headset die je na een poosje niet meer voelt zitten; de Razer Kraken V3 Pro is wel echt aanwezig.

Dat komt ook terug in de RGB-verlichting op de oorkappen. Nu had ik liever gezien dat er wat van de prijs zou worden afgeschaafd in plaats van dat de headset je omgeving van verlichting voorziet. Je ziet deze lichtjes zelf namelijk nooit. Alleen als je frequent lan-parties afgaat of streamt heb je wat aan de knipperende oorkappen.

Nu weet ik dat er genoeg mensen zijn die het alles RGB willen hebben. Misschien is dit dus ook gewoon niet voor mij. Gelukkig zijn de lampjes slechts een klein detail en is er in het algemeen veel aandacht besteed aan de vormgeving en bouwkwaliteit door Razer. De kussens voelen stevig, maar geven genoeg comfort aan oren en hoofd. Verder is de fabrikant spaarzaam geweest met zijn bekende, groene accenten en vinden we deze alleen terug op de muteknop. Ook een leuk detail is de draad die tussen de hoofdband en de oorkappen loopt. Daardoor krijg je toch een beetje het gevoel dat de headset ook voor een luxe koptelefoon van een audiofiel kan doorgaan.

THX Spatial sores

Als je alles uit je headset wilt halen, moet je van Razer aardig wat software binnenhalen. Niet alleen moet je de lampjes kunnen instellen, ook audioprofielen en surround sound hebben software nodig voor optimaal gebruik. Het eerste programmaatje is Razer Synapse, waarmee je verschillende Razer randapparatuur kunt beheren. Als je naast een Razer-headset nog meer producten van Razer hebt, kun je deze via Synapse bedienen. Zo  bedien ik met Synapse ook mijn webcam en kun je bijvoorbeeld ook een toetsenbord van Razer instellen en ervoor zorgen dat de RGB-verlichting synchroon loopt tussen al je apparaten.

Aan alleen Synapse heeft de Razer Kraken V3 Pro niet genoeg. De hoofdtelefoon heeft 7.1 surround sound en werkt volgens de fabrikant het beste als je THX Spatial Audio gebruikt. Dit kun je met de softwarehub Synapse in principe instellen, maar bij een aantal games werkt dit niet out-of-the-box.

In bijvoorbeeld Apex Legends kon ik niets meer goed horen als ik het standaard profiel in Synapse activeerde. Na veel gerommel kon ik een tweede programmaatje van Razer installeren, 7.1 Surround, dat dit probleem oploste.

Hiervoor moest ik alleen wel weer eerst een account aanmaken, een licentie activeren en ben ik gewoon anderhalf uur bezig geweest om te zorgen dat de game weer speelbaar werd met THX Spatial Sound. Ik snap niet waarom dit niet makkelijker kan en waarom Razer je nodeloos door een soort registratie-funnel duwt om simpele drivers te installeren.

Een goede allrounder

Als het geluid dan eenmaal naar behoren werkt is het echt een feestje. Van muziek luisteren tot aan een shooter spelen: de Razer Kraken V3 Pro is een echte allrounder: in de figuurlijke zin omdat de headset zich goed aanpast als je je favoriete plaat luistert op Spotify, maar ook letterlijk op het moment dat je in een shooter voetstappen om je heen probeert te horen en je precies weet waar je tegenstander is.

Zoals je hieronder kunt horen is de microfoon ook prima in orde. Ik zou er persoonlijk geen podcast mee opnemen, maar het is een prima microfoon om je goed verstaanbaar te maken tijdens een online potje gamen of tijdens een videogesprek. Overigens is de microfoon afneembaar, waardoor deze niet zo in je gezicht zit op het moment dat je gewoon muziek wilt luisteren of een singleplayergame speelt.

Niet alleen de afneembare microfoon zorgt voor vrijheid in gebruik; je kunt de headset ook bedraad gebruiken. De headset heeft een 3.5 mm jack en wordt geleverd met passende kabel. De batterijduur van de headset is circa veertig uur, waardoor je niet snel naar een kabel hoeft te grijpen. Toch is het fijn om de optie te hebben om de headset gewoon met een kabel te verbinden. Het enige minpunt aan de headset is dat deze niet van bluetooth is voorzien en je de Razer Kraken V3 Pro alleen met een dongeltje aan je pc of PlayStation kunt verbinden. Op Xbox werkt deze headset helaas niet draadloos.

[image_with_animation image_url=”39600″ animation=”Fade In” hover_animation=”none” alignment=”center” border_radius=”none” box_shadow=”none” image_loading=”default” max_width=”100%” max_width_mobile=”default”]

Niet langer alleen maar een gimmick

Voor Razer was alleen goed geluid en een prettige microfoon niet genoeg. De fabrikant is namelijk van mening dat je als gamer baat hebt bij haptic feedback van een headset voor een nog intensere ervaring. Toen ik dit voor het eerst hoorde (en voelde) tijdens een korte testsessie op gamescom kon ik niet anders roepen dan dat dit een echte gimmick was. Na een paar weken met deze vernieuwde versie te hebben rondgelopen, moet ik daar toch op terugkomen.

De kussens van de headset vibreren dus licht op het moment dat er stevige basgeluiden door de headset worden gezonden. Dit geldt zowel voor de bas in een liedje als voor een granaat die naast je ontploft in GTA. Het gevoel is wat lastig te omschrijven, maar als je de haptic feedback op de meest intense modus zet, heeft het wat weg van het gevoel als je naast een veel te grote speaker op een concert staat. Je krijgt het gevoel dat het geluid door je lichaam trilt.

Nu kan ik absoluut niet aanraden om de haptic feedback op maximaal te zetten, dan is het veel te overheersend. Op de gemiddelde stand is de haptic feedback in deze V3-versie wel prettig, zeker in wat meer actiegerichte games. Wanneer je bijvoorbeeld als sniper een schot lost, voelt het alsof je nog meer impact hebt door de vibraties uit de headset. Dat geldt helaas ook voor de impact die een aanval van een vijandelijk team heeft in een shooter, zeker als deze gepaard gaat met bommen en granaten. Tijdens het luisteren van muziek of het kijken van een filmpje kunnen de baseffecten ook versterkt worden door de haptic feedback, maar dat vond ik niet echt van toegevoegde waarde. Gelukkig kun je de feedback op elk moment met een druk op de knop op de headset uitzetten, zodat je de volledige controle hebt over wanneer jij de feedback gewenst vindt.

In de afgelopen weken ben ik snel gewend geraakt aan de trillende oorkussens tijdens mijn potjes Apex Legends of mijn rondjes door Mexico in Forza Horizon 5, want de haptic feedback laat ook ronkende motoren net wat stoerder voelen. Als ik nu mijn eigen koptelefoon weer opzet, mis ik toch iets. Daarom kan ik niets anders zeggen dan dat Razer met deze versie van zijn Kraken headset een mooie balans heeft gevonden voor de haptic feedback en je deze toevoeging niet langer een gimmick kunt noemen.