De aarde heroveren in Stellar Blade

Schaarste

De aarde heroveren in Stellar Blade

Paul Schulte op 24 april 2024

Een complete game die grafisch en gevechtstechnisch piekt

Flitsende gevechtscombo’s, vrouwelijke heldinnen, een schaarsgeklede hoofdrolspeelster en een aarde die is overgenomen door kwaadaardige aliens. Klinkt als een leipe sciencefiction film. Maar ontwikkelaar Shift Up heeft in plaats van een sciencefiction film ons getrakteerd met een actie avonturen game. Ga je met het spelen van superheldin Eve de wereld echt redden of laat je het lot van moeder aarde liever zichzelf over?

Welkom in de wereld van Stellar Blade, een actie-adventure game die exclusief verkrijgbaar is voor de PlayStation 5 op 27 april van dit jaar. Je kunt veel verwachten van deze Zuid-Koreaanse creatie. Gevechten, monsters, Koreaanse popmuziek en badass babes. Maar heeft Stellar Blade in de wereld van Elder Ring, Bayonetta en Sekiro: Shadows Die Twice wel iets nieuws te bieden? Je leest het in onze review van Pixel Vault.

Eve tot uw dienst

In Stellar Blade speel je protagonist Eve, die onderdeel is van de gevechtseenheid Airborne Squad. Ze wordt naar de aarde gestuurd om deze te bevrijden van kwaadaardige aliens die de planeet in hun greep hebben. De naam van de aliens zijn Natives en hun leiders, de Alpha Nativa’s moeten worden uitgeroeid door Eve haar eenheid. Het landen op planeet aarde blijkt al snel een lastige klus te zijn, want de schepen van de Airborne Squad worden om de beurt uit de ruimte kapot geschoten. Wonder boven wonder redt Eve de landing wel en wordt ze uit haar capsule geholpen door een opperbevelhebber. Haar naam is Tachi, met wie Eve ook goed bevriend is.

Voor mensen die al geïnteresseerd waren in de game, kwam op 29 maart de demo uit. Daarin kon je het eerste gedeelte van Stellar Blade al spelen. Meteen wordt duidelijk in wat voor een game je terechtkomt. Je wordt als speler in een gevecht gedropt en maakt kennis met de gameplay die zich karakteriseert met combo’s, ontwijken op het juiste moment en parry’s die van levensbelang zijn. Het is een vrij overweldigend begin, omdat je als speler maar kort een uitleg krijgt over de basis controls. Daarna krijg vrij snel de vrijheid om de gevechtscombo’s te ontdekken. Gelukkig krijg je gedurende de game hier met terugwerkende kracht nog uitleg over, maar desalniettemin vraagt het enig trial and error om tot de juiste combinaties te komen en je door de intro heen te vechten.

Naast het overweldigende begin valt op dat Stellar Blade een grafisch pareltje is. De ontwikkelaar heeft veel aandacht besteed aan de omgeving en het ontwerpen van de vijanden die creatief zijn vormgegeven.

De aarde heroveren in Stellar Blade
De aarde heroveren in Stellar Blade
De aarde heroveren in Stellar Blade

Een ontwikkelaar in de hoogste versnelling

Stellar Blade is ontwikkeld door Shift Up Corporation, een Zuid-Koreaanse game ontwikkelaar die sinds 2013 bestaat. De doorbraak van de studio is de mobiele gacha game Destiny Child. Een gacha game is eigenlijk een verkapte gokautomaat in spelvorm. Je kunt namelijk verschillende kaarten kopen, die je dan weer in kunt zetten in een battle tot de overwinning. Voor Stellar Blade week Shift Up af van het gacha genre en stortte zich volledig op de ontwikkeling van het actie avontuur game Stellar Blade. In 2019 kondigde Shift Up de game aan, waar Sony Interactive Entertainment zich in 2021 officieel aanmeldt als uitgever. Dan weet je één ding zeker, dat het namelijk een PlayStation exclusive wordt.

Kim Hyung Tae & Dong-Gi Lee, de ontwerpers van de game benoemden dat een aantal games invloed hadden op het ontwerp van Stellar Blade. Zo kregen zij inspiratie door Sekiro: Shadows Die Twice, Bayonetta en zeggen Kim Hyung Tae & Dong-Gi Lee dat God of War ook een belangrijke inspiratiebron was voor de game. Ontwikkelaar Shift Up geeft zijn eigen draai aan het brede scala aan invloeden van de game om een ​​wereld te creëren die zowel uniek aanvoelt als onderdeel is van een lange sciencefiction-traditie. Van de invloeden van Dark Souls tot de open wereld ervaring van Cyberpunk. Stellar Blade pakt wel de beste eigenschappen van de games en pureert dit tot een Zuid-Koreaans spektakel.

Oefening baart kunst

Terug naar de gameplay, want na de intro, waarbij meteen duidelijk wordt dat er weinig over is van de squad van Eve, moet je de aarde verkennen en dit is geen rustige wereld. Uitgerust met een zwaard en later ook een geweer ga je op zoek naar een speciale kernfusie om de mensheid weer te voorzien van stroom. In de stijl van Dark Souls komt je op bijna iedere hoek van het level vijanden tegen die spawnen als je bij een save-locatie bent. Deze save-locaties zien eruit als een huiskamer waar Eve even rustig kan zitten en haar HP en health items terugkrijgt. Bij deze huiskamers is naast een stoel om te rusten ook een platenspeler aanwezig waarbij je zelf een nummer kunt kiezen die op de achtergrond aanstaat als je bij je veilige kamp aankomt. Ook vind je in je kamer een item shop en een vaardigheid apparaat waar je Eve haar vaardigheden kunt upgraden.

Door gevechten met vijanden aan te gaan verdien je niet alleen geld, maar ontvang je ook vaardigheidspunten die je kunt gebruiken om je skills uit te breiden. Hier wordt de game het meest interessant. Zo kan je nieuwe gevechtscombo’s vrijspelen en kun je je parry- en ontwijkmomenten makkelijker maken door jezelf meer tijd vrij te spelen tijdens gevechten. Waar je in het begin worstelt met de juiste timing van ontwijken en een parry, wordt het hoe meer punten je uitgeeft aan ontwijk vaardigheden, de timing steeds makkelijker. Dit komt echt van pas tijdens verschillende baas gevechten die behoorlijk uitdagend zijn.

Vind je de normale speelmodus te moeilijk en ga je vaker dood dat je lief bent? Dan kun je wisselen naar de verhaalmodus die je meer tijd en tips geeft tijdens gevechten. Ik kan je zeggen dat zelfs met de verhaalmodus ik niet altijd ongeschonden uit de strijd kwam tijdens gevechten. Wel geeft de normale speelmodus je meer uitdaging waar de game in essentie voor gemaakt is. Blijven oefenen dus, mijn gamers.

De aarde heroveren in Stellar Blade

Toon emotie AUB

Naast al die gevechten ben je als speler ook benieuwd naar het karakter en de emotionele ontwikkelingen van de personages. Daar zit echter de negatieve kant bij de game. Als je Stellar Blade wilt spelen voor een emotionele lading, dan kun je de game beter overslaan. De verschillende cutscene waarin Eve een poging doet om emoties te uiten zijn bijna lachwekkend. Hoewel de ontwikkelaar veel aandacht heeft besteed aan de grafische kant van de game, is het toch betreurenswaardig dat de gezichtsuitdrukkingen niet zijn meegenomen bij de ontwikkelingen. De mimiek van de personages in de game blijft vrijwel neutraal bij emotionele teksten van de stemacteurs. Had Shift Up Cooperation hier niet wat meer aandacht aan kunnen besteden?

Daarnaast lopen de freerun elementen in Stellar Blade niet altijd even soepel. Zo kom je op een bepaald punt in de game tot de mogelijkheid om te wall runnen. Klinkt vet, maar het uitvoeren van zo’n wall run is lastiger dan het hoort te zijn. Vaak doet de controller niet altijd wat je wilt, wat ervoor zorgt dat Eve of een verpletterende dood tegemoet gaat of helemaal naar beneden valt en de klim naar boven opnieuw moet worden ingezet. Als ik die worsteling had willen meemaken had ik wel Getting Over It gespeeld. Hopelijk worden de freerunning elementen nog verbeterd met een patch, maar tot die tijd moet je het nog even met de beperkingen doen.

De aarde heroveren in Stellar Blade

Beta voor de finishing touch

Eve heeft ook de beschikking over een oplaad-aanval, namelijk een Beta-aanval. Door een perfecte parry uit te voeren laadt je Beta balkje op en kun je in gevechten een sterke aanval genereren door een Beta-aanval uit te voeren. Met je vaardigheidspunten kun je verschillende Beta-aanvallen vrijspelen en kun je ze ook krachtiger maken. Beta-aanvallen zijn essentieel in het verslaan van bazen en geven net die extra kracht als je het niet alleen redt met goede combo’s en perfecte parry’s. Het zijn die zogeheten kers op de taart. Een oplaad-aanval die net wat meer schade toebrengt dan je combo’s.

Naast de gevechten zijn er voldoende side missions, lore en verschillende outfits vrij te spelen waar je uren mee bezig kunt zijn. Als je de game alleen speelt om de verhaallijn, ben je binnen ongeveer 25 uur klaar. Maar het zijn juist de extra elementen die ervoor zorgden dat ik de game langer heb gespeeld dan alleen de verhaallijn. Het vinden van de Lore is niet alleen praktisch, omdat je er ook vaardigheidspunten mee verdient, maar het geeft je ook een inkijk in wat er met de mensheid is gebeurd toen die dekselse Natives  de planeet overnamen. Daarnaast kun je met het gevonden geld maps, upgrades van je wapens en outfits kopen waarmee Eve op verschillende manieren is te bewonderen.

Met een constante rustgevende achtergrondmuziek ontdek je de wereld waar Eve zich doorheen moet vechten. Het is niet gek dat Sony Interactive Entertainment veel potentie in de game zag en hier een PlayStation Exclusive van wilde maken. De game is veelzijdig en geeft de speler de keuze om alle facetten van de game op je eigen manier te ontdekken. De game kan de status van een van de betere van het jaar hebben, maar dan had het in mijn ogen toch wat meer op het detail moeten letten zoals de genoemde karakterontwikkelingen en bewegingsaspecten van een Eve.

De aarde heroveren in Stellar Blade

Stellar Blade heeft mij positief verbaasd als het gaat om de gameplay. Games als Dark Souls en Elden Ring zijn niet mijn cup of tea, omdat de moeilijkheidsgraad voor mij niet aanspreekt. Stellar Blade weet mij wel te raken. Door de grafische omgeving, oneindige gevechtscombo’s en de vaardigheidspunten die je kon verdienen, wist de game mij van het begin tot het einde te vermaken. En de outfits voor Eve hebben daar wellicht ook een rol bij gespeeld…

• Veelzijdige gevechtscombo’s
  • Een grafische sterke omgeving
  • Uitgebreide open wereld