De Final Shape van Destiny 2: The Final Shape is anders dan we dachten

Beeld: Bungie

Transcendence

De Final Shape van Destiny 2: The Final Shape is anders dan we dachten

Vooruitblik
Kevin Rombouts op 10 april 2024

Beeld: Bungie

Nieuwe krachten, nieuwe vijanden en een nieuwe toekomst

Het Destiny 2-internet staat momenteel volledig op zijn kop. Hoewel verwachtingen voor de aankomende The Final Shape-uitbreiding al licht positief waren, lijkt Bungie twee maanden voor de release alle registers open te trekken. Met nieuwe krachten en nieuwe vijanden ziet het ernaar uit dat het laatste grote avontuur in de Light & Darkness-saga toch meer  bevat dan we origineel dachten. Dit is wat er nieuw gaat zijn in Destiny 2: The Final Shape.

Eerder dit jaar blikten we al vooruit op wat er allemaal zou gaan komen in Destiny 2: The Final Shape. Bungie speelde immers in het verleden al vrij lang voor releases open kaart. Kwam er een nieuwe kracht in je arsenaal, dan wist je dat al zeker zes maanden voor de release. Je kunt dus wel stellen dat het een verrassing was dat Bungie met nog minder dan twee maanden tot de release nog even al onze verwachtingen omgooide tijdens de showcase van 9 april.

Vrees voor de vijand

De afgelopen jaren hebben we het keer op keer tegen dezelfde vijanden opgenomen: na de introductie van de Cabal, Fallen, Hive en Vex zagen we in tien jaar tijd alleen nog de Taken en de Scorn het strijdtoneel betreden. Hoewel we in Raid-eindbazen Rhulk (Vow of the Disciple) en Nezarec (Root of Nightmares) wel een nieuw soort vijand zagen, waren ze vooral dat: raid-eindbazen. Nu blijkt dat ze onderdeel vormen van een grotere factie die nu voor het eerst de kop opsteekt: de Dread.

De Dread zijn de troepen van de grote bad guy The Witness zelf – niet de legers die hij indirect in zijn macht had zoals de Taken of de Hive. Deze nieuwe monsters brengen dan ook een set krachten met zich mee die we eigenlijk nog niet eerder hebben gezien. Zo hebben we met de Grim voor het eerst een vijand die continu hoger in de lucht zweeft en je in groepjes kan overweldigen. Of de Weavers en Attendants – twee kanten van dezelfde medaille met Strand- en Stasis-krachten die je respectievelijk over het slagveld heen kunnen slingeren of je op je plaats kunnen bevriezen.

Met de Dread voelt het alsof we een nieuwe laag dynamiek krijgen in de gevechten, helemaal als we in de nieuwe locatie niet alleen de Dread maar ook andere vijandelijke rassen tegelijk tegenkomen. We zullen meer op onze hoede moeten zijn en ook meer op ons arsenaal en innerlijke krachten moeten bouwen. Gelukkig had Bungie ook daar nog een ‘kleine’ aankondiging voor.

De Final Shape van Destiny 2: The Final Shape is anders dan we dachten
Bungie
De Final Shape van Destiny 2: The Final Shape is anders dan we dachten
Bungie
De Final Shape van Destiny 2: The Final Shape is anders dan we dachten
Bungie
De Final Shape van Destiny 2: The Final Shape is anders dan we dachten
Bungie
De Final Shape van Destiny 2: The Final Shape is anders dan we dachten
Bungie
De Final Shape van Destiny 2: The Final Shape is anders dan we dachten
Bungie
De Final Shape van Destiny 2: The Final Shape is anders dan we dachten
Bungie
De Final Shape van Destiny 2: The Final Shape is anders dan we dachten
Bungie

Ontdek je eigen Final Shape

Op het moment dat we de eerste gameplaybeelden voorgeschoteld kregen tijdens de showcase van 9 april zagen oplettende fans al meteen wat geks. De beschikbare krachten van de Guardian in kwestie waren raar: een Stand-granaat, een Stasis-melee en een Solar-dodge. Dit is technisch gezien niet mogelijk: krachten zijn niet zo te combineren in de game en al helemaal niet met zowel Light- als Darkness-krachten.

Maar in deze laatste confrontatie tussen het licht en het duister bereiken ook wij als Guardians onze ‘Final Shape’ in de vorm van de Prismatic-subclass. Voor het eerst in de geschiedenis van Destiny krijgen Guardians nu de volledige mogelijkheid om te mixen en te matchen. Krachten uit alle subclasses kunnen met Prismatic gecombineerd worden, wat spelers in staat stelt om belachelijk toffe combinaties te maken.

Dit brengt natuurlijk ook nieuwe gameplay met zich mee, want gedurende gevechten vult er nu een nieuwe meter naast je Super-meter. Als deze vol is, bereik je Transcendence en ontdek je de ware kracht van Prismatic. Met een speciale granaat combineer je twee subclasses, terwijl je sneller beweegt en sterker lijkt. Het is de ultieme uiting van jouw kracht als Guardian.

De Final Shape van Destiny 2: The Final Shape is anders dan we dachten
Bungie
De Final Shape van Destiny 2: The Final Shape is anders dan we dachten
Bungie
De Final Shape van Destiny 2: The Final Shape is anders dan we dachten
Bungie

Alles op zijn kop

Een nieuwe kracht als Prismatic gaat de wereld van Destiny op zijn kop zetten – zowel in het verhaal als in de game. Nooit is er gedacht dat de krachten te combineren waren, maar nu lukt het jou als Guardian toch. Hoe werkt het en waar zitten de addertjes onder het gras? Hetzelfde geldt voor de meer competitieve kant van Destiny: wat betekent een kracht als Prismatic voor de PvP-modi van de game, nu je zelf de meest maffe builds kunt maken en uit alle registers kunt plukken? We gaan het meemaken.

Ook de nieuwe Exotic Class Items gooien hier een schepje bovenop: deze nieuwe items krijg je tijdens je avontuur in de Pale Heart of the Traveler en geven je krachten een extra duw. Dit doen ze door met niet één maar twee exotic-perks te komen, maar wat je krijgt is telkens anders. Hierdoor wordt het voor spelers mogelijk om op zoek te gaan naar een variant van het item met de twee perks waar zij specifiek mee willen spelen. Het maakt – net als met Prismatic – opnieuw de meest maffe combinaties mogelijk.

Had een aantal maanden geleden na de onthulling van de Final Shape aan fans gevraagd waar ze nog op hoopten en je had waarschijnlijk een lijstje aan  copium-ideeën gekregen van ze. Een nieuw ras, een nieuwe kracht en nieuw leven in hun favoriete game. Nu lijkt Bungie het toch waar te willen gaan maken, maar dat roept ook meteen vragen op voor de toekomst. Want als dit de toekomst van Destiny is, hoe kunnen we dan hierna nog hogere hoogtes bereiken?


Destiny 2: The Final Shape is vanaf 4 juni 2024 beschikbaar op Windows (Steam / Epic Game Store), Xbox One, Xbox Series X / S, PlayStation 4 en PlayStation 5.

Geschreven door

Kevin Rombouts

Uitgever sinds september 2011. Kevin is de eindbaas bij Pixel Vault en verantwoordelijk voor van alles. Met wat geluk houdt hij net genoeg tijd over voor high-end Destiny 2-raids.