Dit is er nieuw in het tweede seizoen van The Finals

Hackerman

Dit is er nieuw in het tweede seizoen van The Finals

Update
Kevin Rombouts op 19 maart 2024

Beeld:

Maak je klaar voor synthwave beats en een hoop gehack

Het eerste seizoen van The Finals was op zijn zachtst gezegd een succes te noemen. Ook wij bij Pixel Vault konden geen genoeg krijgen van de nieuwe team based shooter vol chaos en epische momenten. Na een opwarmfase van drie maanden is het eerste seizoen nu ten einde en beginnen de eerste lijntjes van een verhaal zichtbaar te worden. Seizoen 2 van The Finals is begonnen en dit is wat er allemaal nieuw is.

De afgelopen maanden was er al te merken dat er wat gaande was in The Finals. Tussen de verschillende evenementen door merkte je dat er iets speelde. Vage video’s verschenen plots in de game. Hackers probeerden de wereld van The Finals te beïnvloeden. Deze hackergroep heeft nu een naam – CNS – en ze hebben de boel flink op stelten gezet.

Een nieuwe vibe

Het thema van dit seizoen is overduidelijk hackerscollectief CNS, al zijn er weinig  details bekend over  de fictieve groep. Ze hebben het in ieder geval gericht op de spelshow The Finals, want ze willen niets heel laten van dit toernooi. Synthwave en glitches zijn overal aanwezig.  In de nieuwe items en krachten tot het nieuwe level: overal komen de sporen die de hackers achterlaten in terug.

Dit komt allemaal ook tot leven op de nieuwe SYS$Horizon-level. Barstensvol neonkleuren en synthwave-elementen voelt dit level als een chaotische speeltuin voor de ontwikkelaars achter de fictieve spelshow. Vergeet natuurlijke vormen – hier draait alles om geometrie met strakke hoeken, zwevende plateaus en een goede vibe.

Met een nieuw seizoen krijgen we natuurlijk ook een nieuwe Battle Pass. Net als afgelopen seizoen kostte deze 1150 credits in de game, maar als je het afgelopen seizoen een beetje je best hebt gedaan, heb je deze alweer verdiend. Onze favoriete items uit de Battle Pass van dit seizoen zijn het CRT-hoofd (level 64), de elektrakabels ter vervanging van de defibrillator (level 60) en de Colörfast Casual outfit (level 40). Genoeg om voor te strijden!

Gaten hier, portalen daar

Dit is er nieuw in het tweede seizoen van The Finals
Dit is er nieuw in het tweede seizoen van The Finals

CNS heeft ook wat nieuwe items beschikbaar voor ons gemaakt om mee te nemen in de strijd, allemaal natuurlijk geheel in het thema van  het hackerscollectief. Voor de light-klasse is de Gateway-granaat (1600 VR-punten) nu beschikbaar, waarmee een portaal tussen twee locaties gemaakt wordt.

De medium-klasse krijgt twee nieuwe opties tot zijn beschikking. Als eerste is er een nieuwe specialisatie in de vorm van de Dematerializer (1200 VR-punten). Met de Dematerializer ‘hack’ je het level om gaten in muren en vloeren te maken om doorheen te bewegen. Deze gaten zijn ook weer dicht te maken – ideaal om bijvoorbeeld de Cash Out Station mee te verplaatsen. Daarnaast is er de Data Reshaper-gadget (1600 VR-punten) waarmee je zaken als mijnen en turrets verandert in bloempotten en tafels om ze onklaar te maken.

De heavy-klasse kan zichzelf wat lichter maken met de Anti Gravity Cube (1600 VR-punten). Hiermee ontstaat een krachtveld waarin de zwaartekracht tijdelijk verdwijnt en dus alles in de lucht gaat zweven – inclusief de Cash Out Station. Ideaal dus om deze even veilig te stellen van andere teams die ‘m willen stelen.

Ratatatata

Dit is er nieuw in het tweede seizoen van The Finals

Niet alleen op het gebied van gadgets en specialisaties zijn er wijzigingen. Iedere klasse heeft dit seizoen keuze uit een nieuw wapen om te gebruiken, al zijn deze net als de gadgets ook een tandje duurder geworden. In plaats van de 800 VR-punten kosten de nieuwe wapens nu 1200 VR-punten, maar deze zijn met een nieuwe opzet snel verdiend.

De light-klasse krijgt het burst fire pistool, bekend als de 93R. Dit pistool met 21 kogels tuft bij iedere actie drie kogels uit en is daarmee minder accuraat dan de V9S, maar deelt wel sneller schade uit. In de medium-klasse is de FAMAS nu te koop, welke net als de 93R in een burst modus kogels afvuurt. Dit wapen doet in vergelijking tot de populaire FCAR meer schade, maar heeft net wat minder bereik.

Als laatste krijgt de heavy-klasse een nieuwe shotgun in de vorm van de KS-23 shotgun. Deze pump action shotgun doet meer schade, heeft een groter bereik en accuratesse dan de SA1216-shotgun voor de heavy-klasse. Nadeel is wel dat er maar vier kogels in het magazijn gaan en dat herladen een stuk langer duurt. Een vrij hoge risk-reward-balans dus voor deze shotgun.

Embark gebruikt dit moment natuurlijk ook om vertrouwde wapens aan te passen. Zo hebben de AKM en FCAR aanpassingen gekregen in hun damage falloff modifiers, waardoor ze ook op maximale afstand meer damage doen, terwijl de verschillende machine en submachine geweren aanpassingen in hun accuratesse hebben gekregen. Voor alle details check je de volledige patch notes.

De boemeltrein des doods

Dit is er nieuw in het tweede seizoen van The Finals

Het eerste seizoen was duidelijk experimenteren voor Embark Studios, met tijdelijke modi waarin zowel in teams van drie als alleen gespeeld kon worden. Nu is er een verschuiving met Power Shift: een nieuwe 5-tegen-5 modus, duidelijk geïnspireerd door de Push-modus uit Overwatch 2.

In Power Shift bewegen teams een zwevend plateau door het level heen, waarbij deze alleen in beweging komt als er spelers van een specifiek team op staan. Staan er meer spelers op het platform, dan gaat het plateau sneller bewegen en komt de overwinning dichterbij. Maar verlies de controle over het plateau en je ziet hem langzaam weer de andere kant op bewegen.

Daarbij brengt deze modus volledige chaos, want het plateau gaat dwars door gebouwen en kerken heen. Hou dus je ogen en oren goed open, want voor je het weet ga je door een gebouw heen waar het volledige team van de tegenstander zit. Bij dit soort hinderlagen biedt het plateau maar weinig bescherming.

Minder XP, meer verdienen

Dit is er nieuw in het tweede seizoen van The Finals

In het eerste seizoen ging het verdienen van XP voornamelijk gepaard met het voltooien van de dagelijkse en wekelijkse uitdagingen in de game. Dit is nu op de schop gegaan met het nieuwe Circuit-model, waarbij wekelijks nieuwe uitdagingen beschikbaar komen. Spelers van bijvoorbeeld Destiny 2 en Apex Legends herkennen dit model, waarbij ook oudere challenges beschikbaar blijven om later af te tikken.

Met deze Circuit-challenges krijg je niet alleen XP, maar ook unieke items en vooral veel VR-punten om nieuwe wapens en gadgets mee te kopen. Het enige waar het nieuwe systeem nu nog te kort schiet is een fatsoenlijke uitleg, want wij hadden de officiële blogpost nodig om te begrijpen hoe het systeem in elkaar zit.

De dagelijkse uitdagingen zijn nog wel beschikbaar, maar steken nu iets anders in elkaar. Er zit meer variatie in de uitdagingen, waarbij je nu ook de mogelijkheid hebt om een challenge te laten vervangen wanneer deze niet bevalt. Hou er wel rekening mee dat je dit 500 VR-punten per keer kost, dus zorg dat je er genoeg op zak hebt.


Dit zijn wat ons betreft de belangrijkste wijzigingen in seizoen 2 van The Finals, waar we de nieuwe League-ranking en Private Matches nog even links laten liggen. Wat zijn jouw favoriete wijzigingen in het nieuwe seizoen, of moet je nog beginnen? Laat het ons weten in de reacties.

Geschreven door

Kevin Rombouts

Uitgever sinds september 2011. Kevin is de eindbaas bij Pixel Vault en verantwoordelijk voor van alles. Met wat geluk houdt hij net genoeg tijd over voor high-end Destiny 2-raids.