De favoriete ritmegames van de redactie

Beeld: Photo by Ivan Akimenko on Unsplash

Boom boom pow

De favoriete ritmegames van de redactie

Beeld: Photo by Ivan Akimenko on Unsplash

VR-set, keyboard en dansmat komen tevoorschijn

De beste ritmegames laten je uren verdwijnen in de muziek om perfect op de beat te blijven, of het nu om gitaren, trommels of synthesisers gaat. De Japanse game PaRappa The Rapper uit 1996 wordt gezien als de eerste invloedrijke ritmegame. Het vormde samen met Beatmania (1997) de blauwdruk voor de vele games die daarna binnen het genre verschenen.

Een van de écht bekendere titels die de hele wereld zou veroveren, kwam pas een jaar later: Dance Dance Revolution. In menig arcadehal en studentenvereniging komt de game met de dance pad nogal eens voorbij. De redactie van Pixel Vault dook eens terug in de ritmespellen en viste er enkele favorieten uit.

Beat Saber

Maxime Buitenhuis

Maxime

Jaa, Beat Saber. Niet alleen een heerlijke rhythm game, maar tegelijkertijd ook een mooie workout, en dat gewoon in je woonkamer. Een korte introductie voor de lezers die niet zo bekend zijn met virtual reality: Beat Saber speel je met een VR-bril op en twee controllers in je handen. In de game heb je twee lichtzwaarden vast waarmee je op de maat blokken raakt. Het neonthema sluit goed aan bij de eigen soundtrack, die voornamelijk uit dubstep en upbeat electro bestaat.

Maar naast de tunes van Beat Saber zelf, kom je ook meer dan genoeg uitbreidingspakketten tegen − meest recent nog van Daft Punk. Beat Games werkt al jaren samen met Universal om nummers van bijvoorbeeld Imagine Dragons, Lizzo en Lady Gaga in de game te verwerken. Dat biedt uren speelplezier – neem dat vooral aan van ondergetekende, die ondertussen ruim 110 uur en een platinum trofee heeft verzameld.

Audiosurf

De favoriete ritmegames van de redactie
Audiosurf 2, Audiosurf LLC.
Robert Zomers

Robert

Het nadeel aan ritmegames zoals Beat Saber of Guitar Hero is dat je altijd de liedjes moet spelen die in de game zitten en dat is vaak nogal beperkt door de licentie en copyrightregels waar gamemakers altijd mee te maken krijgen. Dat zit met Audiosurf net even anders, want die game laat je liedjes selecteren die je als MP3 op je computer hebt en maakt er dan zelf een mooi level van. Je begrijpt: deze game stamt uit de tijd dat streamingdiensten als Spotify überhaupt nog geen ding waren. 

De game vormt een liedje om tot een soort racebaan waar je met een Wipeout-achtige racewagen over een achtbaan vliegt waar je dan weer Guitar Hero-achtige blokken moet oprapen op de maat van de muziek. Ik moet toegeven dat het niet met elk nummer even lekker werkt, maar pak een lekker upbeat nummer en Audiosurf laat je je favoriete muziek op een compleet andere manier beleven. De game staat nog altijd op Steam voor een prikkie, maar dan moet je dus wel wat muziek in MP3-format in bezit hebben. 

Singstar

Kevin Rombouts

Kevin

Een liefde voor karaoke zat er bij mij al vroeg in. Ik kan mij met enig schaamrood op mijn wangen de home video’s van een kleine Kevin voor de televisie − meezingend met de artiest van dat moment − nog goed herinneren. Het was dan ook niet gek dat mijn eerste en misschien ook wel favoriete rhythm-game Singstar is. Er was na de aanschaf van Singstar in ons huishouden maar weinig tijd nodig voordat mijn ouders besloten de PlayStation 2 naar mijn slaapkamer te verhuizen. Zo enthousiast was ik erover − en zo snel verdween het enthousiasme bij mijn ouders.

“Maar Kevin, Singstar is een karaoke-game, geen rhythm-game?!” Ik hoor het je haast roepen, maar in mijn optiek zit je daar compleet naast. Op een vooraf aangegeven ritme een toepasselijke actie uitvoeren en daarmee punten verdienen is volgens mij de essentie van een rhythm-game en Singstar kwalificeert zich op alle fronten. Want iedereen die voor geen meter kan zingen, had al snel door: het maakt niet uit wat je uitkraamt, als het maar een beetje in de buurt komt van de juiste toonhoogte. Het daadwerkelijk meezingen, dat was voor de artiest in spé, de dronken vriendengroepjes… of voor een jonge Kevin.

Ondertussen is Singstar verdwenen in de krochten van gamegeschiedenis en zullen we met de sluiting van Sony’s London Studio waarschijnlijk ook geen nieuwe delen meer zien…

Donkey Kong Jungle Beat

De favoriete ritmegames van de redactie
Donkey Kong Jungle Beat, Nintendo.
Dirk Sung van Aalsburg

Dirk Sung

Volgens mijn vrouw heb ik geen ritmegevoel en dat klopt ook wel. De dansvloer is niet echt mijn vloer en hoewel ik aardig kan voetballen is het me nooit gelukt een bal meer dan drie keer hoog te houden, want ik kom niet in de cadans. Hetzelfde geldt voor jumping jacks: een onmogelijke opgave als je geen maat kunt houden. Toen de muziekgame Donkey Konga in 2004 voor de Gamecube uitkwam, zag mijn vrouw haar kans dan ook schoon en nam genadeloos wraak voor al die verloren potjes Mario Kart: Double Dash.

Gelukkig bracht Nintendo nog een game uit die je met die geinige bongo’s kon besturen: het onvolprezen – soort van ritmegame – Donkey Kong Jungle Beat. Deze game loopt niet alleen over van de humor (je zult nooit meer onbevangen naar de combinatie van een ananas met een olifant kijken) en gameplayvariatie met slechts twee ‘knoppen’, maar zag er voor die tijd ook ontzettend goed uit. Mijn televisiescherm had af en toe vegen als ik weer had geprobeerd die superzachte vacht van Donkey Kong te aaien. Ik ga dadelijk naar zolder om mijn Gamecube op te snorren en een middagje lekker te trommelen, ritmegevoel of niet.

Guitar Hero 3: Legends of Rock

De favoriete ritmegames van de redactie
Guitar Hero 3: Legends of Rock, Neversoft / Activision.
Amador Prado

Amador

Zonder enige twijfel is Guitar Hero voor mij dé ritmegame van de eeuw. Als toegewijde rock- en metalman is er voor mij niets leukers dan om legendarische hits op een plastic gitaartje te spelen. Er zijn misschien wel een dozijn delen uitgekomen, maar Guitar Hero 3: Legends of Rock heeft mij een achterlijke hoeveelheid van mijn levensuren gekost. Uiteindelijk heb ik op drie nummers na de hele game op het moeilijkste niveau uitgespeeld en daar heb ik vrede mee. Want Through the Fire and Flames van DragonForce is alleen weggelegd voor mensen met drie handen en tweehonderd procent hersencapaciteit.

Het blijft eeuwig zonde dat de franchise is verdwenen. Er was een halfbakken poging van Activision om met Guitar Hero: Live (uiteraard) een live-servicegame te maken, maar de playlist en de vernieuwde gitaar konden mij maar weinig bekoren. Het gammele plastic instrument met de vijf kleurtjes is gewoonweg niet te verslaan. Ik hoop dat met de release van Fortnite Festival de muziekgames ongekend populair gaan worden, zodat ik weer zieke solo’s kan spelen.


Wat zijn jouw favoriete ritmegames? We horen het graag van je in de comments!

Geschreven door

Kevin Rombouts

Uitgever sinds september 2011. Kevin is de eindbaas bij Pixel Vault en verantwoordelijk voor van alles. Met wat geluk houdt hij net genoeg tijd over voor high-end Destiny 2-raids.

Maxime Buitenhuis

Hoofdredacteur sinds april 2020. Het enige nadeel aan Maxime als hoofdredacteur is dat ze minder tijd heeft om haar goede takes over Eurovisie en Star Wars op papier te zetten.

Robert Zomers

Redacteur sinds september 2016. Als we niet opletten zou Robert alleen maar over World of Warcraft schrijven. Gelukkig kunnen we ook elke indiegame zijn kant op gooien, dan hebben wij ook nog wat aan zijn artikelen.

Dirk Sung van Aalsburg

Redacteur sinds juli 2022. Dirk Sung schrijft over film, series, games en alles wat maar een beetje geeky is. Is dat een nieuwe LEGO-set? Kom maar door!

Amador Prado

Redacteur sinds september 2021. Amador is in de eerste plaats een levensgenieter, maar wisselt dat graag af met af en toe een veel te moeilijke Souls-like game.