F9: The Fast Saga

Roman Coldenhoff op 14 juli 2021
F9: The Fast Saga

Van lokale misdaad naar internationale spionage

Van het stelen van DVD-spelers tot de wereld van internationale spionage: in twintig jaar tijd is er veel veranderd in de wereld van The Fast & Furious. F9: The Fast Saga is de negende film in deze serie (de tiende als je ook de spin-off film Hobbs & Shaw meetelt). De film levert precies wat je van een Fast & Furious-film mag verwachten: snelle auto’s en over de top actie. Het is een voorspelbare, maar zeer vermakelijke film.

Na de gebeurtenissen in de vorige film, The Fate of the Furious, hebben Dom (Vin Diesel) en Letty (Michelle Rodriguez) zich gevestigd op een boerderij ver van de bewoonde wereld. In alle rust genieten ze van elkaar en proberen ze samen met hun zoon Brian een nieuw leven op te bouwen. Dit alles verandert wanneer Mr. Nobody (Kurt Russell) vermist is geraakt. Dom ontdekt dat zijn broer Jakob (John Cena) iets te maken heeft met de vermissing en gaat met zijn team op onderzoek uit.

Van auto's naar onderzeeërs

De franchise heeft een hele evolutie meegemaakt. Waar het in de eerste vier delen ging om lokale misdaad en illegale autoraces, kwam in deel vijf de omslag. Dom Toretto en zijn crew betraden toen de wereld van internationale spionage. Het winnen van een race van een kwart mijl werd vervangen door racen door de straten van Rio de Janeiro met een grote bankkluis achter een auto gebonden. En uiteindelijk werd het een achtervolging op een bevroren rivier in Rusland tussen een auto en een onderzeeër.

Het verhaal van Dom

De Fast & Furious-serie staat bekend om haar grote (en soms onwerkelijke) actiescènes. In deze film is dat niet anders. Een voorbeeld van zo’n actiescène (die deels ook terug te zien is in de trailer) is er een met Dom en Letty die in een auto vluchten voor een groep soldaten. De brug waar ze overheen moeten om in veiligheid te komen is, met uitzondering van een gespannen touw, compleet verwoest. Met een flitsende stuurmanoeuvre weet Dom het touw om zijn voorwiel te binden om vervolgens de auto in één beweging veilig aan de overkant te laten landen.

Naast de grote actiescènes wordt er in deze film ook gebruikgemaakt van flashbacks om het verhaal van Dom en Jakob te vertellen. Ik vond dat een fijne toevoeging, omdat je meer te weten komt over de twee personages. In het geval van Jakob is het extra fijn, omdat hij een nieuw personage is. Ook zorgde het voor een goede afwisseling in de film qua tempo. Toch vond ik het ook fijn om meer te weten over het verleden van Dom en hoe hij de persoon is geworden die hij nu is.

Nieuwe scriptschrijver

Een Fast-film moet het vooral hebben van de actie. Met regisseur Justin Lin aan het roer ziet de film inclusief actiescènes er gelikt uit. Qua verhaal is er een grote verandering geweest in het schrijversteam. Vaste scriptschrijver Chris Morgen, die sinds de derde film (Tokyo Drift) verantwoordelijk was voor het script, was niet betrokken als schrijver bij dit deel.

Met een hoofdcast waarvan een groot deel al twintig jaar bij de franchise betrokken is, zag ik niet hele verrassende of onlogische wendingen in het beslissingsproces van een personage. Wat ik bij de personages persoonlijk wel miste was toch iets meer relativering: het besef dat wat ze allemaal meemaken toch wel heel apart is. Met uitzondering van Roman vond iedereen het bijvoorbeeld normaal dat Dom in zijn eentje een heel peloton van goed getrainde huursoldaten in elkaar kan slaan.

[image_with_animation image_url=”36897″ animation=”Fade In” hover_animation=”none” alignment=”center” border_radius=”none” box_shadow=”none” image_loading=”default” max_width=”100%” max_width_mobile=”default”]

#JusticeForHan

F9 voelt als een tussendeel waarin veel verhaallijnen voor de grote finale worden uitgezet. Normaal gesproken zou je iedere Fast-film afzonderlijk van elkaar kunnen zien omdat elk deel een afsluiting is van een avontuur. In F9 zijn er toch wat meer open eindes die je als kijker toch uitnodigen om nog meer uit te kijken naar de laatste twee delen van de serie.

In de film komen ook veel oude bekenden uit de serie weer terug. De meest verrassende terugkeer – maar tegelijk ook het meest publieke geheim – is dat Han (Sung Kang) weer leeft en zich weer voegt bij de crew van Dom. Han is voor velen een van de favoriete personages van de serie. Hij is de stille kracht van de crew die er op het juiste moment altijd staat. Na een online campagne van fans onder de hashtag #JusticeForHan, die later ook gesteund werd door de overige castleden, vond regisseur Justin Lin een manier om Han weer te reïncarneren.

F9: The Fast Saga is nu te zien in de bioscoop.