Virtual Cities
Net iets leuker dan de gemiddelde Bosatlas
Een atlas wordt meestal niet echt gezien als het spannendste boek en meer als een ergernis die je na je middelbareschooltijd snel achter je wilt laten. Wanneer je een atlas combineert met games, krijg je echter iets bijzonders. Dat bewijzen Konstantinos Dimopoulos en Maria Kallikaki met hun atlas Virtual Cities.
Sinds ‘Mijn Eerste Atlas’, die ik kreeg toen ik een jaar of acht was, kun je me gerust een atlassen-fan noemen. Ik was als een van de weinigen in de klas blij toen we de Kleine Bosatlas moesten aanschaffen voor aardrijkskunde en het was een feestje toen ik de Grote Bosatlas kreeg voor mijn eindexamen. Je begrijpt dat ik niet twee keer hoefde na te denken toen ik een crowdfund voorbij zag komen voor een atlas over steden uit games.
“De steden komen uit compleet verschillende games en nemen je mee naar locaties van de meest epische avonturen uit de gamegeschiedenis.”
Wat is Virtual Cities precies?
Geograaf en urban planner Konstantinos Dimopoulos wilde zijn kennis over steden combineren met zijn passie voor games en begon via Unbound een crowdfund. Virtual Cities moest een atlas worden waarin hij verschillende iconische steden uit games ging uitlichten. Dat is gelukt. Niet alleen haalde het project genoeg geld op voor een gedrukte editie, maar alle extra doelen werden ook gehaald.
Het resultaat: een prachtig geïllustreerde atlas, met dank aan het mooie werk van Maria Kallikaki. De steden komen uit compleet verschillende games en nemen je mee naar locaties van de meest epische avonturen uit de gamegeschiedenis. Elke stad wordt uitvoerig beschreven door Dimopoulos.
Ok, maar over welke steden gaat het dan?
De atlas is verdeeld in drie segmenten. Het eerste deel gaat over steden met een fantasy-setting. Denk hierbij bijvoorbeeld aan Orgrimmar, de hoofdstad van de Horde in World of Warcraft, of Novigrad uit The Witcher 3: Wild Hunt. In tegenstelling tot andere lore-boeken van deze games gaat Virtual Cities niet over de War Chief van de Horde of Geralt of Rivia, maar kun je beschrijvingen verwachten over de bijzondere architectuur en planologie van de virtuele plekken.
Verderop in de atlas vinden we nog een deel met steden in contemporaine of historische setting, zoals Olympic City in Need for Speed: Underground of het historische Londen in Assassin’s Creed: Syndicate. In het derde deel vinden we futuristische steden, zoals City 17 uit Half Life 2. Het is bijzonder dat Virtual Cities geen enkel screenshot uit een game bevat. Hierdoor worden de virtuele plekken nog echter dan ze voor sommigen van ons al waren.
Virtual Cities is begin november verschenen en online te bestellen. Een digitale versie kost ongeveer 15 euro. Wanneer je een fysiek exemplaar wilt ben je ongeveer 35 euro kwijt, met nog wat verzendkosten.
Geschreven door:
[wpv-noautop]
{!{wpv-view name=’auteurs-onderaan-post’}!}
[/wpv-noautop]