Erica
Een goed verhaal en een nog betere film
Een verhaal dat je bedient met je telefoon. Het is niets nieuws, maar in het geval van Erica zeer indrukwekkend. Het spel heeft immersie en realisme centraal staan. Je gaat door een film heen waarbij jouw keuzes invloed hebben op het verhaal, terwijl je een moord moet oplossen. Dit verhaal ontwikkelt zich als een gepersonaliseerde ervaring.
Erica is een Full Motion Video, ontwikkeld door Flavourworks. Deze gamestudio is in 2015 opgericht in Londen en komt nu met zijn debuutspel Erica. Het is een interactieve film, waarbij de ontwikkelaar ervoor heeft gekozen om meerdere besturingsopties te bieden. Of je nu met je telefoon of met de controller speelt, het verhaal blijft spannend en realistisch.
Kies je eigen vorm van besturing
De twee soorten besturing geven beide een ander gevoel bij het spel. De keuzes die je maakt, hebben een zichtbare impact op je verhaal, wat erg helpt met de immersie. Als je de PlayStation-controller besluit te gebruiken, maak je de keuzes door heen en weer te vegen over de touchpad. Bij je telefoon is het aanrakingsvlak wat groter, waardoor het wat makkelijker is om iets te selecteren. Het gebruik van de telefoon is daarom wel aan te raden. Bovendien hoef je dan niet met een grote controller te gaan zitten spelen. Verder verandert het verhaal niet op basis van waarmee je het bedient.
Tijdens het spelen komen er momenten waarop je keuzes moet maken of objecten moet bewegen. Dingen zoals een koffer openen of een foto bekijken zijn qua bewegingen wat makkelijker op de telefoon dan op de controller. Ook een deurknop omdraaien wordt lastig als je maar een paar centimeter op de controller hebt om je vinger overheen te vegen. Wel zijn de bewegingen een leuke toevoeging voor het verhaal. De informatie die je kunt krijgen door het bekijken van een foto kan je namelijk later helpen bij het maken van sommige keuzes. Ook een koffer of een deur openen kan cruciaal zijn, aangezien je bijvoorbeeld een persoonlijk object kunt vinden waardoor je nog een hint krijgt over wie de moordenaar is.
De immersie
Bij dit soort verhaalspellen draait het allemaal om immersie. Dit spel doet dat redelijk goed doordat het (bijna) allemaal gefilmd is, waardoor je je beter in het verhaal kunt inleven. Ook speelt het verhaal rond de huidige tijd af, dus herken je veel dingen. Tussen de gefilmde scènes door komen de keuzemomenten. Deze momenten voelen niet zo realistisch aan als ze lijken. De objecten die je beweegt, volgen precies de beweging van je vinger. Al voelt dit erg responsief, soms ziet het er op het scherm schokkerig en onnatuurlijk uit. Dit haalt je een beetje uit het verhaal. Ook worden de handelingen die je verricht soms wel erg herhalend, waardoor het hele keuze-idee na een tijdje een beetje saai wordt.
Doordat alle scènes gefilmd zijn, voelt het wel meer aan als een soort film dan een echte game. De keuzes die je maakt hebben zichtbaar invloed, maar veranderen het verhaal niet echt drastisch. Het verhaal begint en eindigt hetzelfde, maar hoe je het verhaal doorloopt is voor iedereen anders. Het is een thriller die gaat over een meisje met een vermoorde vader. Het is dus een beetje duister en roept hier en daar wat vragen op waarop je later antwoorden gaat krijgen, zoals wie de moordenaar is. Ook dit zorgt er weer voor dat het meer een film is dan een game. Toch blijft het leuk om het effect van jouw keuzes te zien.
Omdat het verhaal zich aanpast aan de keuzes die jij maakt, is de lengte ervan ook variabel. Zelf was ik er na drie uur mee klaar, maar dit kan voor anderen meer of minder zijn. Sommige keuzes duren langer om zich af te spelen dan andere, waardoor het verhaal een beetje langdradig kan aanvoelen. Wel denk ik dat de lengte voldoende is. Als het langer zou duren, zou het ook lastig worden om het in één keer uit te spelen, wat wel belangrijk is. Het verhaal is redelijk complex, dus als je besluit later verder te gaan, ben je misschien alweer cruciale details vergeten. Als het korter zou zijn, zou het alleen maar meer op een film lijken. Aan dit spel heb je dus wel echt een paar uur plezier.
{!{wpv-view name=’review-blok’}!}
[wpv-noautop]
{!{wpv-view name=’auteurs-onderaan-post’}!}
[/wpv-noautop]