Ghost of Tsushima is de terugkeer van Sucker Punch
Scherpe graphics, scherpe zwaarden
Fans van Infamous en Sly Cooper hebben iets om naar uit te kijken: ontwikkelaar Sucker Punch werkt al een tijdje aan een groots avontuur. Ditmaal krijgen we geen Blast Cores of grijpgrage diertjes voorgeschoteld, maar wél kegelvormige strohoeden en vlijmscherpe katana’s. In oktober 2017 viel het hoge woord: Sucker Punch en uitgever Sony nemen ons in Ghost of Tsushima mee naar het feodale Japan van de 13e eeuw.
In Ghost of Tsushima beleven we het verhaal van Jin Sakai, een van de laatste samoerai op het eiland Tsushima. Tsushima is neergezet als een open world, waarin de nadruk ligt op avontuur, combat en stealth. Wat weten we tot dusver over deze veelbelovende game?
De releasedatum van Ghost of Tsushima
Net als een hoop andere games is Ghost of Tsushima helaas uitgesteld in verband met de pandemie. Gelukkig valt de extra wachttijd mee: de releasedatum is verschoven van 26 juni naar 17 juli 2020. We zullen wel echt tot die tijd moeten wachten, want er is geen openbare demo of early access. Kortom, de details rondom de game blijven voorlopig nog even spannend.
Een nieuwe richting
Met Ghost of Tsushima breekt voor Sucker Punch een nieuw hoofdstuk aan. Het bedrijf laat de veilige optie – een nieuw deel in een van hun succesvolle series – links liggen en neemt een risico door een heel nieuw project op te zetten. Gelukkig gebeurt dat met een merkbare dosis enthousiasme. Dit persbericht vat de houding van de ontwikkelaar goed samen: wij hebben deze game altijd al willen spelen, dus als niemand anders hem maakt, doen we het zelf wel.
Een mooie gedachte, maar wel erg ambitieus. Het ontwikkelen van een grote open world-game is geen gemakkelijke opgave, dus ik ben blij dat de studio extra tijd heeft genomen om de puntjes op de i te zetten. Zorgvuldigheid lijkt de rode draad te zijn in de ontwikkeling van deze game.
Sucker Punch heeft er bewust voor gekozen om de gebruikelijke navigatie-UI te vervangen door visuele hints.
De prijs van eer
Zo is Sucker Punch in gesprek gegaan met cultuurexperts om er zeker van te zijn dat Tsushima accuraat wordt neergezet. Als we de trailers mogen geloven, is het eiland in ieder geval een lust voor het oog. De ontwikkelaar heeft er bewust voor gekozen om de gebruikelijke navigatie-UI te vervangen door visuele hints. Geen felle lichtpilaren dus, maar wel windvlagen, vossen en vogels die je op een subtiele manier naar je nieuwe bestemming leiden.
Qua bestemmingen heb je in ieder geval genoeg keuze: het spel biedt uitgestrekte plantages, ongerepte bossen, weelderige nederzettingen en nog veel meer. De creatievelingen onder ons hebben zelfs de mogelijkheid om deze locaties vast te leggen in de speciale fotomodus. Daarnaast wordt nieuwsgierigheid in deze game beloond met gameplayvoordelen: hoe meer verstopte altaren je vindt, hoe meer versterkende charms je kunt inzetten.
Dat er veel moois te zien is, is niet het enige dat Tsushima bijzonder maakt. Het eiland ligt namelijk tussen Japan en Korea in. Die ligging was belangrijk tijdens de Mongoolse invasie op Japan, aangezien Tsushima hierdoor een van de laatste verdedigingslinies was die de Mongolen weghielden van het Japanse ‘vasteland’.
Dit conflict staat dan ook centraal in Ghost of Tsushima. Na de eerste aanval is Jin, de protagonist, een van de laatste overlevenden van zijn clan. Zijn wereld spat voor zijn ogen uit elkaar: als hij zich aan de gedragscode van de samoerai houdt en daarmee zijn eer waarborgt, is de strijd die voor hem ligt onoverwinnelijk. Hij zet alles op alles om zijn vaderland te beschermen en verandert in een geheel nieuwe krijger: de Ghost.
De gameplay van Ghost of Tsushima
We weten natuurlijk nog niet precies hoe dit verhaal zal verlopen, maar één ding is zeker: er zal veel bloed vloeien. In de gameplaybeelden zien we al een aantal zwaardgevechten en die zien er behoorlijk spannend uit. Je pareert, manoeuvreert en wacht op de perfecte kans, terwijl de katana van de vijand langs je hoofd suist. Dan kies je een van de combat stances, afhankelijk van het type vijand dat tegenover je staat. Als de ander je dan mist en uit balans raakt, grijp je je kans en schakel je hem even bruut als elegant uit met een zwiep van je eigen katana.
Dat Jin van de samoeraitradities afwijkt, betekent ook dat hij zijn arsenaal zal uitbreiden. De trailers bevestigen dat in kleurrijk detail. Hij vecht niet alleen met zijn katana, maar schiet vanuit de schaduw ook vuurpijlen af met een boog. Daarnaast zien we hem gebruikmaken van werpmessen en flitsende explosieven. Die bommen leken me in eerste instantie een vreemde ontwerpkeuze, maar wat blijkt: de Mongoolse invasie was een van de eerste oorlogen waarin explosieven met buskruit als wapen werden gebruikt. Petje af voor de detailgerichtheid van Sucker Punch.
Je pareert, manoeuvreert en wacht op de perfecte kans, terwijl de katana van de vijand langs je hoofd suist.
Tsushima als dodelijke speeltuin
Waar die explosieven waarschijnlijk niet zo subtiel zijn, kun je er ook voor kiezen om zo geruisloos mogelijk te werk te gaan. Het spel lijkt ontdekking goed te verweven met stealth. Dat is te danken aan de bewegingsvrijheid die je hebt. Zo kun je gebruikmaken van een grijphaak, waarmee je gebouwen kunt beklimmen om de gunstigste aanvalsposities te bereiken.
Hoewel de combat er dus strak uitziet, heb ik tot nu toe maar weinig features kunnen ontdekken die écht uniek en vernieuwend zijn. Toch lijkt dat in dit geval niet erg: het ziet ernaar uit dat Sucker Punch een sterk totaalplaatje verkiest boven een paar gimmicks en daar kan ik me zeker in vinden.
De trailers van Ghost of Tsushima
Nieuwsgierig geworden naar Ghost of Tsushima? We hebben de overige trailers alvast voor je op een rijtje gezet:
Geschreven door:
[wpv-noautop]
{!{wpv-view name=’auteurs-onderaan-post’}!}
[/wpv-noautop]