SteelSeries Rival 5

Review
Kevin Rombouts op 8 juni 2021
SteelSeries Rival 5

Aan knoppen geen gebrek

Je muis is in veel gevallen het wapen in de strijd wanneer het gaat om gamen op de pc. Een veelzijdig exemplaar is dan ook een waardevolle toevoeging aan je arsenaal. Met de Rival 5 probeert SteelSeries een toegankelijke muis met genoeg opties te bieden tegen een relatief zacht prijsje. De vraag blijft natuurlijk of negen knoppen voldoende zijn om een veelzijdig ‘wapen’ te maken.

SteelSeries is de afgelopen maanden druk bezig met het uitbreiden van de line-up aan muizen. Naast de recent verschenen Rival 5 kwam de Deense fabrikant ook met een nieuwe Prime-line, bestaande uit verschillende accessoires gericht op de eSports-markt. Hoewel de prijzen van de Prime-producten over de hele linie liggen, valt de Rival 5 mooi in het midden van het aanbod van SteelSeries met een adviesprijs van 69,99 euro.

Een multi-genre muis?

Voor dat geld krijg je een bedrade muis met een bak aan knoppen, of zoals SteelSeries het zelf noemt: “een multi-genre muis”. Het is een veredelde marketingterm die vooral wil zeggen dat de muis in alle genres gewoon prima inzetbaar is, in tegenstelling tot muizen met een extreem hoge DPI of muizen gericht op bijvoorbeeld MMO’s met 21 knoppen op de zijkant. Natuurlijk is praktisch iedere muis een multi-genre muis, dus daar zullen we maar niet te veel aandacht aan besteden.

In de doos van de Rival 5 hoef je niet veel te verwachten: de muis en wat lichte documentatie is alles wat je hierin aantreft. Geen dongles, hoesjes of extra gewichtjes, want ook de muis zelf is vrij straightforward. De Rival 5 is een bedrade muis die niet los te koppelen is. De draad is wel bedekt bij een microvezel stof, waardoor deze niet gemakkelijk in de knoop raakt of ergens aan blijft haken. Zoals het microvezel doekje in je kast trekt het echter wel iedere vorm van stof aan.

De behuizing van de Rival 5 is in zijn geheel gemaakt van plastic, met uitzondering van het rubberen scrollwiel. Geen soft-touch elementen zoals bijvoorbeeld bij de Rival 600, maar wel overal ABS plastic waar vooral vette vingers en andere schmutzigheden duidelijk zichtbaar op achterblijven. Af en toe met een doekje erover heen gaan kan dan ook zeker geen kwaad. De muis is overigens niet de lichtste in het assortiment van SteelSeries met 85 gram, maar zeker competitief gezien er geen gaten door de hele behuizing zijn geboord zoals bij de Aerox 3.

De schakel in het midden van alles

De SteelSeries Rival 5 stelt officieel negen verschillende knoppen tot je beschikking. Bovenop de muis zijn de vier standaard onderdelen te vinden: naast je linker- en rechtermuisknop en je scroll-knop zit hier ook de DPI-knop, om gemakkelijk tussen een van de vijf profielen te switchen. Deze kunnen variëren van 100 tot 18.000 DPI, al zal je favoriete gevoeligheid ergens in het midden liggen.

Onder de linker- en rechtermuisknop tref je op SteelSeries nieuwe gouden IP54-microswitches aan. Of ze 80 miljoen klikken zullen halen zoals de fabrikant belooft, durf ik nog niet te zeggen. Wat ik wel kan zeggen is dat ze lekker wegklikken en in mijn gebruik nooit foutieve klikken hebben geregistreerd. Het gegeven dat de switches ook nog eens stof- en spatwaterdicht zijn, lijkt te beloven dat de muis lekker lang mee moet kunnen.

Interessanter wordt het aan de linkerkant van de muis. Hier vinden we naast je standaard vierde en vijfde knop ook nog drie unieke knoppen. Eigenlijk zijn het er maar twee, want naast een knop bij de top van je duim heeft de muis ook nog een schakelaar die je twee richtingen in kunt drukken: omhoog en omlaag. Dit biedt natuurlijk tal van mogelijkheden, zoals snel wisselen tussen wapens, het lanceren van speciale aanvallen of snel toegang hebben tot iets als een menu.

[image_with_animation image_url=”36623″ animation=”Fade In” hover_animation=”none” alignment=”center” border_radius=”none” box_shadow=”none” image_loading=”default” max_width=”100%” max_width_mobile=”default”]

Zoals jij het prettig vindt

De schakelknop aan de zijkant is een leuke toevoeging, maar voelt wel als een gimmick tenzij je heel je speelstijl er op gaat aanpassen. Zo is het schakelen tussen wapens handig, maar als je dit ook al met je scrollwiel kunt doen voelt het dubbelop. Hetzelfde geldt voor het gebruik van supers, ultimates en andere speciale aanvallen. Als je reflex al standaard is om op je toetsenbord te drukken, voegen knoppen op de muis weinig toe.

Natuurlijk kun je de knoppen op je muis instellen zoals je zelf wilt via SteelSeries’ recentelijk vernieuwde GG-software. Hierin komt alle hardware van de Deense fabrikant samen en is het onder andere mogelijk om alles aan elkaar en aan verschillende stukjes software te hangen. Ook de tien zones van de RGB-verlichting zijn hier naar eigen keuze volledig in te stellen.

Interessanter zijn natuurlijk de knoppen die je kunt koppelen. Naast standaard functies biedt de software namelijk ook de mogelijkheid tot functies op systeemniveau. Zo kan het bijvoorbeeld wel praktisch zijn om gedurende de werkdag knoppen te koppelen aan het volume van je pc of om tussen vensters te wisselen. Zelfs volledige macro’s aan de verschillende knoppen hangen is via de software kinderspel. Mocht je het liefst per game nog een verschillende configuratie willen gebruiken, is dat ook allemaal in te stellen met GG.

[image_with_animation image_url=”36619″ animation=”Fade In” hover_animation=”none” alignment=”” border_radius=”none” box_shadow=”none” image_loading=”default” max_width=”100%” max_width_mobile=”default”]

Een groep gamers voor wie de Rival 5 afvalt, is de groep die graag met een palm-stijl houding gamet.

Niet in de palm van je hand

Misschien wel het grootste kritiekpunt, of in ieder geval een reden om de muis te overwegen: de vorm. Zoals eerder al aangegeven zitten de extra knoppen aan de linkerkant, waardoor linkshandige gamers sowieso buitenspel worden gezet. Helaas is er ook geen linkshandige versie beschikbaar, dus voor hen is de Rival 5 geen geschikte optie.

Een andere groep gamers voor wie de Rival 5 afvalt, is de groep die graag met een palm-stijl houding gamet. Dat wil zeggen dat je palm vlak op de muis ligt en je vingers gestrekt naar de knoppen gaan. Het probleem hiermee is echter dat de knoppen aan de zijkant van de muis te ver naar voren liggen, waardoor je er met je duim niet bij komt. Dit kan natuurlijk per persoon verschillen, maar bij mij leverde het vooral een vervelende druk in het midden van mijn palm op.

De Rival 5 is dan ook meer geschikt voor gamers die hun hand in de klauw- of vinger-positie houden. Desondanks is de Rival 5 wel een prettige en complete muis die prima geschikt is voor gamers die graag verschillende types games spelen. De extra knoppen zijn een toffe toevoeging, maar vereisen wel een andere mindset en mogelijk wat geprul in de game-instellingen. Als je daar echter de tijd voor wilt nemen, dan vormt de muis een compact en compleet wapen in de digitale strijd.

Deel dit artikel