Star Fox Zero

archief
Stan van der Burg op 20 januari 2020
Star Fox Zero

De Star Fox-serie is een van de bekendere series van Nintendo, maar ook een serie die het nooit heeft kunnen winnen van de Mario- en Zelda-serie. Toch was er tijdens de E3 van 2015 voor fans van de serie een leuke verrassing: Star Fox Zero. Na het zien van die trailer waren fans echter niet echt onder de indruk en Nintendo heeft dat toen zeker gemerkt. Nu de game eraan zit te komen, kijken we of de game toch de moeite waard is geworden, of dat we de Arwing toch maar in de garage moeten laten staan.

Voor de mensen die niet bekend zijn met de serie: deze game zal geen prequel zijn van de originele games, ondanks de titel Star Fox Zero. Nintendo ziet de game liever als een semi-remake van Star Fox 64 voor de Nintendo 64 om zo nieuwere fans bekend te maken met de serie. Voor mensen die wel bekend zijn met de serie zal de game dan ook vrij nostalgisch aan gaan voelen: de game is gemaakt om aan te voelen als het origineel, met de toevoeging van de besturingsmogelijkheden van de Wii U.

Star Fox Zero 001

En dat zal dan meteen ook een van de belangrijkste punten zijn voor de game: de besturing. Star Fox Zero zal gebruik gaan maken van de gyroscoop in de Wii U GamePad om rond te bewegen. Het is dan natuurlijk belangrijk of jouw bewegingen ook goed overeenkomen met de bewegingen van je Arwing op het scherm. De testversie die te spelen was tijdens de E3 had hier namelijk nogal wat problemen mee, vooral met een vertraging tussen de beweging van de GamePad en het daadwerkelijke verplaatsen op het scherm, maar de nieuwe versie lijkt dit beter te doen als we de geluiden uit de community horen.

De gameplay zelf zal, afgezien van de besturing, vrijwel hetzelfde zijn als in het origineel: je kunt nog steeds barrel rolls doen, je kunt nog steeds vijanden targetten om een tracking shot af te vuren en je kunt natuurlijk gewoon lasers voor je uit schieten om vijanden neer te halen. Daarnaast is er nog steeds de optie om de schouderknoppen te gebruiken om meer manoeuvreerbaarheid te krijgen en af te remmen, waardoor je vijanden bijvoorbeeld van bovenaf kunt raken in plaats van van voren. Voor fans allemaal vanzelfsprekende opties, maar voor een game als Star Fox is het fijn dat Nintendo geen compleet nieuwe besturing heeft geïntroduceerd voor de game.

Star Fox Zero 002

Natuurlijk zijn er ook dingen anders aan Star Fox Zero ten opzichte van het origineel. Zo kun je in het origineel alleen de iconische Arwing besturen en is er later de Landmaster toegevoegd,  maar Star Fox Zero gaat nog een stapje verder. Zo kun je op ieder moment wisselen tussen vier verschillende voertuigen: de Arwing, de Landmaster, de Walker en de Gyrowing. Waar de Arwing vaak last heeft van vijanden in groepen op de grond en de Landmaster daarvoor nogal traag is en er lastig meer rond te rijden is vanwege zijn formaat, is de Walker hier uitermate voor geschikt. De Walker is snel en behendig, waardoor je makkelijk vijandelijke schoten kunt ontwijken, terwijl je net zoveel vuurkracht hebt als in de Arwing. De Gyrowing daarentegen is meer te vergelijken met een helikopterversie van de Arwing, hij is langzamer, maar je kunt er veel makkelijker mee door nauwe openingen vliegen. Daarnaast heeft de Gyrowing een robot genaamd Direct-i, die gedropt kan worden en vijandelijke gebouwen kan verkennen of in gebieden kan komen waar je zelf niet bij kunt.

Al met al lijkt Star Fox Zero zeker geen verkeerde game te worden. Het lijkt erop dat Nintendo de klachten van de gamers gehoord heeft en dat ze er iets aan hebben weten te doen. Natuurlijk is het altijd afwachten of de gameplay daadwerkelijk soepel verloopt, maar de geluiden zijn positief. Daarnaast weet Nintendo een oude game toch weer een nieuw leven in te blazen, zonder dat het een regelrechte kopie is geworden. Nu maar hopen dat Slippy Toad zijn “Oh no!” en andere opmerkingen niet zoveel blijft roepen als in het verleden.