RiME

archief
Rebecca Nieuwenhuis op 20 januari 2020
RiME

Over iets minder dan een maand is het zover en kunnen we aan de slag met RiME van Tequila Works. De game heeft nogal een moeizame ontwikkelingsperiode gehad. Deze werd namelijk in eerste instantie geweigerd door Microsoft. Sony pakte het project echter op waar Microsoft het niet wilde en nu komt de game uit als een PlayStation exclusive. Maar wat kunnen we allemaal verwachten van de game? Lees het in deze preview.

RiME is een van de games geweest waarbij ik bij de trailer al meteen verkocht was. De game krijgt echter veel hatelijke reacties op sites als YouTube. Het heeft namelijk veel gelijkenissen met andere games. Titels die genoemd worden zijn onder andere The Legend of Zelda: Wind Waker, The Last Guardian en Journey. Nu zie ik die gelijkenissen ook wel, maar dat weerhoudt me er niet van om bijna met hartjesogen naar de trailer te kijken. Het sfeertje dat de game heeft in combinatie met de grafische stijl is er namelijk eentje die ik helemaal geweldig vind.

RiME

Mysterieus verhaal

RiME draait om een jongen die na een schipbreuk dankzij een storm op een strand wakker wordt. Dit strand hoort bij een mysterieus eiland waar een vloek op blijkt te rusten. Het eiland staat bol van diverse uitdagingen en het is natuurlijk aan jou om deze aan te gaan en op te lossen. De game is behoorlijk mysterieus, maar door het oplossen van de diverse uitdagingen kom je steeds meer te weten over het verhaal.

In de trailer is ook duidelijk te zien dat het eiland twee kanten heeft. Enerzijds is het eiland ontzettend vrolijk van kleur, het zonnetje schijnt lekker en alles ziet er fijn en vredig uit. Schijn bedriegt, zo wordt duidelijk als je de rest van de video bekijkt. Grijze wolken nemen de plaats van de zon in en meteen verandert de sfeer van het eiland waar alles lang niet zo vredig blijkt te zijn als je in eerste instantie zou denken.

RiME

Speciale kracht?

Zo beginnen je eerste stappen in het nieuwe avontuur van RiME. Het eiland is nog behoorlijk groot en is volledig te verkennen. Iets wat mij heel erg leuk lijkt en het grafische stijltje nodigt mij dan ook uit om in alle hoeken en gaten van het eiland te verkennen, gewoon om te kijken hoe alles eruit ziet.  Hoewel de stijl veel weg heeft van andere games heeft het toch een zekere mate van uniekheid en ik kan niet wachten om te zien hoe dit te zien is in de omgeving. Nu is dat heel mooi en aardig, maar er moeten natuurlijk puzzels opgelost worden. Het avontuur zelf is al een deel van de puzzel, want wanneer je langs diverse kliffen en watervallen loopt, vraag je jezelf vaak genoeg af: “hoe kom ik daar?”

Er is nog niet zo heel veel duidelijk over de puzzels zelf, dus daar zullen we nog even op moeten wachten. Wel wordt duidelijk dat de jongen waarmee de speler speelt een speciaal soort kracht heeft die in de video’s te aanschouwen is. Wanneer hij in de buurt van bepaalde voorwerpen staat kun je hem met een druk op de knop laten schreeuwen, waarna er iets gebeurt. Dit is vast ontzettend onduidelijk om te lezen, maar de video is helaas net zo vaag.

RiME

Hoewel het dus nog even de vraag is wat dat schreeuwen precies is, of het een betekenis heeft en wat we er precies allemaal mee kunnen doen, wekt het bij mij in ieder geval veel nieuwsgierigheid op. Het is een simpel idee, maar het kan heel krachtig worden mits het goed uitgevoerd is. Ik kan dan zelf ook eigenlijk niet wachten om de game in eigen handen te krijgen en achter het verhaal van het mysterieuze eiland te komen. Nog iets minder dan een maand voordat we er zelf mee aan de slag kunnen, RiME komt namelijk op 26 mei uit. Tot die tijd moeten we het helaas doen met de mysterieuze, maar mooie trailer.