Avonturen op de ruige zeeën in early access Valheim
Welke viking wil nog naar Valhalla als je ook kunt rondvaren in Valheim?
De wereld is niet meer zo in de ban van vikingen geweest sinds Assassin’s Creed Valhalla. Wat helemaal niet zo lang geleden is, en dit maakt het succes van Valheim des te meer bijzonder. Blijkbaar biedt deze game een soort vikingavontuur wat we met zijn allen nog miste. Ik voer over zeven zeeën om te verkennen wat Valheim zo populair maakt.
Normaal gesproken schrijf ik een hands-on na een korte speelsessie op gamescom of een evenement van de ontwikkelaar. Op basis van 30 minuten gameplay kun je net een oppervlakkig idee krijgen van waar een game is in de ontwikkeling en wat we ervan kunnen verwachten bij release. Inmiddels heb ik 30 uur in Valheim zitten en nog steeds het idee dat ik nog maar half heb ontdekt wat er allemaal mogelijk is in deze vikinggame.
Een eenvoudig bestaan tussen trollen en zeeslangen
In Valheim komen er een hele hoop zaken samen die we kennen uit andere grote titels. Denk aan het bouwen van huizen en de grote procedurele werelden van Minecraft, maar ook moeilijke boss-fights uit games als Diablo of Dark Souls. Gooi daar co-op gameplay en een uitgebreid crafting-systeem bij en je kunt ervan uitgaan dat elke gamejournalist aardig de weg kwijt is. Laten we het erop houden dat Valheim moeilijk in een hokje te plaatsen is.
Hoewel de game veel aspecten uit verschillende games samenbrengt is het allesbehalve een ingewikkelde of overweldigende ervaring. De game is in de basis rechttoe-rechtaan en net zo simpel als het leven van een viking in de zevende eeuw. Althans, met wat kleine toevoegingen zoals mega-zeeslangen en trollen, maar daarover zo meer.
Vanaf dat je een wereld in Valheim betreedt ben je vrij om te gaan en staan waar je wil en ontbreekt, op een tutorial-raaf na, enige sturing. Net als in Minecraft is het een kwestie van wat bomen slaan tot je genoeg hout hebt voor een bijl en langzaamaan steeds meer recepten onthult. Met langzaam bedoel ik dat je waarschijnlijk pas na een uurtje of twintig een keer je primitieve bijl kunt gaan vervangen voor een bronzen bijl.
Lekker ploeteren
Valheim is namelijk boven alles een game waarin je moet ploeteren. In een MMO zouden we het grinden noemen, maar daarmee doe je de noeste arbeid in Valheim tekort. Zo moet je voor een eenvoudige vikinghut en wat meubilair al snel een half bos platleggen. Echter door de uitgebreide physics waarmee bomen om gaan en het feit dat deze ook andere bomen kunnen omduwen heb je het idee dat je een echte houthakker bent.
Dat geldt voor ongeveer alles. Als je een nieuwe outfit wil met een cape van dierenhuiden tegen de regen, dan ga je aan een half hert niet genoeg hebben. Dat betekent door de bossen heen sluipen en zorgen dat je met je gefabriceerde boog de pijl met een nette boog in de nek van een hert doet belanden. Elke actie om nieuwe materialen te verzamelen is op een vreemde manier heel bevredigend, waardoor je na een uur houthakken helemaal niet het idee hebt dat je je tijd aan het verdoen bent.
De wereld is rond, als een pannenkoek
Waar het helemaal mooi wordt, is als je een klein groepje vrienden hebt om samen mee te spelen en de taken mooi kunt verdelen. Als jij lekker hout aan het hakken bent, is het fijn als je terugkeert bij je nederzetting en een van je vrienden heeft van dat hout een complete palissade neergezet. Vervolgens komt nog iemand binnen met een kilo hertenbouten voor boven het kampvuur en het is meteen gezellig.
Al is het ook heel rustgevend om lekker in een eigen speelwereld op je gemakje hout te hakken en van de eenzaamheid te genieten, op het moment dat je verder de wereld in gaat is het wel fijn om wat mede-vikingen te hebben. De ontdekkingstochten zijn namelijk waar Valheim echt in schittert en voor prachtige verhalen voor het eerder genoemde kampvuur kan zorgen.
Elke wereld die je aanmaakt in Valheim is een grote ronde schijf, waarbij je altijd in het midden begint. Om nieuwe gebieden, grondstoffen en eindbazen te vinden moet je steeds verder van dit middelpunt reizen. Dat kan in eerste instantie te voet, maar uiteindelijk zul je per schip de zeeën moeten gaan verkennen.
Dat is spannend, want niet alleen weet je niet wat er achter de verre zeeën en dichte mist ligt, maar is je reis ook bijzonder gevaarlijk. Op onze eerste expeditie kwamen we binnen 2 minuten in een heftige storm terecht, waarbij de golven ons bootje vanaf angstaanjagende hoogtes naar beneden kwakte. Terwijl we de besturing van het schip nog onder de knie probeerden te krijgen ging de storm gelukkig weer liggen. Van rustig bijkomen was echter geen sprake, want er bleek inmiddels een grote zeeslang achter ons aan te zitten. De ontwikkelaar moet gedacht hebben: de moderne mens is niet meer bang genoeg voor een platte aarde waar je vanaf kunt varen, dus een serpent met acht ogen moet daar nu voor zorgen.
“De moderne mens is niet meer bang genoeg voor een platte aarde waar je vanaf kunt varen, dus een serpent met acht ogen moet daar nu voor zorgen.”
Een vikingavontuur voor in de geschiedenisboeken
Op magische wijze weet Valheim precies het gevoel van avontuur over te brengen wat ook aan de vikingverhalen van figuren als Ragnar kleeft. Het avontuur naar het grote onbekende is wat Valheim je wil laten beleven, waarbij je met gezellige hutjes en uiteindelijke grote bierhallen de wereld een klein beetje eigen kunt maken.
Nu is de vraag hoe dit vikingavontuur er uiteindelijk uit gaat zien. De game bevat zeker nog wat ruwe randjes en de ontwikkelaar is naar eigen zeggen ook nog helemaal niet klaar. Dus ik ben heel benieuwd wat voor een nieuwe avonturen we de komende maande in Valheim kunnen gaan beleven. Aangezien aantal verkochte exemplaren inmiddels ruim de vijf miljoen is gepasseerd, kunnen ze bij Iron Gate AB al hun ideeën en plannen waar gaan maken.