Welke assists zijn waar goed voor in racegames?

Tips
Twan Alofs op 6 juli 2020
Welke assists zijn waar goed voor in racegames?

Een minicursus in rijhulpen

Racegames zijn er in vele soorten en maten. Zo zijn er racers die je over circuits laten rijden, door de modder laten crossen of op openbare wegen laten scheuren. Toch hebben vrijwel alle racegames een ding gemeen: ze hebben assists om het voor (beginnende) gamers wat makkelijker te maken. Wij geven je hier een minicursus om uit te leggen waar welke assist voor dient.

Tegenwoordig kun je alle onderstaande assists eigenlijk altijd wel gebruiken, maar sommige games pakken het net even iets anders aan. In Assetto Corsa kun je assists namelijk alleen maar gebruiken als ze ook daadwerkelijk op de auto zitten. Zit traction control bijvoorbeeld niet op een auto, dan kun je het ook niet aanzetten in die game. Dat hoeft niet per se erg te zijn overigens. Assists zijn er om je te ondersteunen en nemen de controle uit handen. Door het zelf meer in de hand te hebben, krijg je meer controle en word je sneller. Daarom leggen we hieronder niet alleen uit wat elke assist doet, maar ook hoe je ze uit kunt zetten om sneller te worden.

[image_with_animation image_url=”30676″ alignment=”center” animation=”Fade In” border_radius=”none” box_shadow=”none” max_width=”100%”]

Traction control - Automatisch grip bij acceleratie

Laten we beginnen met traction control. Deze assist zorgt ervoor dat je meer grip hebt bij het accelereren. Een sportwagen heeft vaak zoveel vermogen dat die dit zonder traction control niet goed over kan brengen naar de wielaandrijving. Wanneer je het gaspedaal direct vol intrapt, draaien de banden te snel om grip op het wegdek te krijgen en krijg je dus wheelspin. Vervelend bij de start van een race, want dat kost je veel tijd.

Geef je zonder traction control meteen vol gas zodra je de bocht uitkomt, dan gaat het ook mis. De banden krijgen niet genoeg grip en vaak breekt dan de achterkant van de wagen uit. In racetermen noemen we dit ook wel overstuur. Wanneer je traction control aanzet, doseert de game de input van het gaspedaal, waardoor de wielen genoeg grip hebben om op het asfalt te blijven plakken.

Wanneer je competitief wilt worden, is het wel raadzaam om te leren rijden zonder traction control. In games staat de traction control vaak te ‘veilig’ afgesteld, waardoor de auto pas echt vol vermogen geeft als die zeker weet dat het echt niet meer mis kan gaan met wheelspin. Hierdoor verlies je kostbare tijd, omdat je zonder traction control vaak wel een fractie van een seconde eerder op het gas kunt gaan. Veel games bieden de optie om traction control naar low of medium te zetten. Probeer dus behoedzamer op het gas te gaan en leer snel zonder traction control te rijden.

[nectar_video_lightbox link_style=”play_button_2″ nectar_play_button_color=”Default-Accent-Color” image_url=”30186″ hover_effect=”defaut” box_shadow=”none” border_radius=”none” play_button_size=”default” video_url=”https://www.youtube.com/watch?v=igV-UDsl8J8″]

Een Formule 1-coureur schakelt in een volledige race zo’n achtentwintighonderd keer

Braking assists - Remhulp tijdens je rit

Voor wie net komt kijken bij een racegame is de braking assist een welkome toevoeging. Deze assist doet eigenlijk precies wat hij zegt: hij helpt met remmen. Dit betekent echter niet dat je maar gewoon je gaspedaal ingedrukt kunt houden en dat de game je volledig afremt. Je moet wel meeremmen, maar de game geeft je een goede indicatie voor waar je moet remmen. 

Wil je stoppen met het gebruik van de remhulp? Dan kun je het best de ideale lijn aanzetten. Dit is niet een directe assist die op je auto zit, maar het geeft middels een lijn aan waar de meeste grip op het circuit ligt en hoe je bochten het best kunt aansnijden. Vaak is deze lijn groen en naarmate je in de buurt van een bocht komt, wordt deze oranje of zelfs rood. Dit zijn de indicatoren voor wanneer je moet remmen.

[image_with_animation image_url=”30663″ alignment=”center” animation=”Fade In” border_radius=”none” box_shadow=”none” max_width=”100%”]

Anti-Lock Brakes - Geen vlakke kantjes op de bandjes

Een andere assist voor het remmen is het ABS-systeem. Dit systeem zit ook in alle nieuwe personenwagens en zorgt ervoor dat je auto niet in de slip schiet als je remt. Wanneer je zonder ABS in één keer vol op de rem trapt, blokkeren je wielen en stopt de auto met rollen, waardoor je in een slip schiet. Dit zorgt ten eerste voor een langere remweg en direct tijdsverlies. Een ander nadeel is dat je band op een gegeven moment flink is afgesleten, waardoor je onbalans in de auto krijgt. Ook hierdoor verlies je snelheid. Kleine kanttekening: niet iedere racegame simuleert dit op deze manier. Bij de meeste games slijten je banden gewoon iets meer en moet je sneller een pitstop maken.

Hoe werkt ABS dan precies? ABS zorgt ervoor dat het de banden weer laat rollen zodra de auto merkt dat de banden gaan blokkeren. Zodra de banden weer iets rollen, remt het ABS-systeem weer om zo het remmen weer in gang te zetten. Dit proces herhaalt zich continu. Wanneer een auto geen ABS heeft, moet je dus zelf gedoseerd remmen. 

Dit kan op twee manieren. De eerste optie is dat je in één keer hard remt en vervolgens met de rem gaat spelen. Je remt dus minder hard, remt weer iets harder en dit wissel je af tot je voldoende bent afgeremd. De tweede optie is dat je gedoseerd remt. Je begint dus rustig met remmen en hoe meer je afremt, hoe verder je het rempedaal intrapt. Er is niet een bewezen variant die sneller is, dus kies er vooral eentje die bij jouw speelstijl past. De experts beweren overigens dat dit de enige assist is die je sneller maakt, dus je kunt hem ook lekker aan laten staan!

[image_with_animation image_url=”30679″ alignment=”center” animation=”Fade In” border_radius=”none” box_shadow=”none” max_width=”100%”]

Steering assist - Hulp om door de bocht te komen

Deze assist doet eigenlijk precies hetzelfde als de braking assist; het ondersteunt je wanneer je door de bocht gaat. Ook hier geldt voor dat je dus wel gewoon zelf moet blijven sturen, maar dat de game een indicatie geeft voor wanneer je in moet sturen.

Ook deze assist is te ondervangen door de ideale lijn aan te zetten. Die geeft namelijk weer wanneer je het best kunt beginnen met insturen. Daarnaast zie je ook tot hoe ver je de auto naar buiten moet laten rollen. In een sportwagen ben je namelijk niet op zoek naar de kortste route, maar naar de route waarmee je de meeste snelheid mee kunt nemen.

[image_with_animation image_url=”30680″ alignment=”center” animation=”Fade In” border_radius=”none” box_shadow=”none” max_width=”100%”]

Stability control - Zo min mogelijk over- en onderstuur

Stability control zorgt ervoor dat jouw auto altijd stabiel op de weg blijft plakken. Dit betekent dat het heel lastig is om over- of onderstuur te krijgen. Zoals hierboven al uit is gelegd, wordt overstuur veroorzaakt door het te vroeg op het gas gaan in bochten. Hierdoor breekt de auto aan de achterkant uit en wil de achterkant eigenlijk de voorkant voorbij. 

Onderstuur krijg je als je te hard een bocht in gaat. Met onderstuur heeft de auto nog te veel snelheid, waardoor je banden minder snel indraaien. Vaak mis je dan de ideale lijn in de bocht. Stability control zorgt ervoor dat je wagen hier minder last van heeft en vaak soepeler door de bochten gaat.

Dit lijkt op voorhand een assist die je sneller maakt, maar niets is minder waar. Veel echte coureurs rijden namelijk het liefst met wat overstuur in de wagen. Hierdoor stuurt een auto sneller in en heb je meer controle over de snelheid die je mee wilt nemen in een bocht.

[image_with_animation image_url=”30681″ alignment=”” animation=”Fade In” border_radius=”none” box_shadow=”none” max_width=”100%”]

Wanneer je competitief wilt worden, is het wel raadzaam om te leren rijden zonder traction control

Schakelen - Minder handelingen tijdens je race

Tot slot kun je in veel racegames ook nog hulp krijgen met het schakelen. Veel games bieden drie opties: je doet het volledig zelf, je doet het zelf met daarbij een indicatie in welke versnelling je moet zitten voor de bocht, of de game schakelt voor jou. Wanneer het automatisch gaat, schakelt de game dus automatisch terug wanneer je afremt en schakelt je wagen automatisch op wanneer je gas geeft. 

Ook hier kun je als coureur zelf het verschil maken als je deze assist uitzet. Door hoog in de toeren terug te schakelen, rem je namelijk af op de motor, wat weer voordelen heeft voor je brandstofverbruik, de hitte van je remschijven en je eventuele remweg. Ook kun je langer in een versnelling blijven zitten om meer grip te houden bij het accelereren. 

Wanneer je deze hulp uitzet, ga je waarschijnlijk wel het meest intensieve traject in. Om je een voorbeeld te geven: een Formule 1-coureur schakelt in een volledige race zo’n achtentwintighonderd keer. Op een stratencircuit als Monaco kan dit oplopen tot zelfs vierduizend keer. Ga dus pas zelf schakelen als je een goed gevoel hebt bij de baan en let met deze assist aan goed op wanneer het handig is om op- of terug te schakelen.

[divider line_type=”Small Line” line_thickness=”1″ divider_color=”default” animate=”yes”]

Dit zijn de meest voorkomende assists in racegames. Hopelijk heb je iets aan de tips en kun je de assists langzaam uitzetten om zo nog sneller te worden. Mocht je nog vragen hebben, laat het dan weten in een reactie en dan zal ik deze voor je beantwoorden.

Geschreven door:

[wpv-noautop]
{!{wpv-view name=’auteurs-onderaan-post’}!}
[/wpv-noautop]

Deel dit artikel