Onze favoriete LGBTQIA+ personages in games
Vier Pride met ons!
Juni is niet alleen de maand dat de zon doorbreekt en de zomer van start gaat, maar ook de maand van Pride. In deze maand vieren we (en vechten we voor) de rechten van de LGBTQIA+-gemeenschap en hoewel we het dit jaar niet voluit kunnen vieren, laten we het bij Pixel Vault niet zomaar aan ons voorbij gaan.
Om deze reden publiceren we deze maand een aantal keer een ‘Rondje redactie’ met Pride in gedachten. Nadat we afgelopen keren een blik hebben geworpen op onze favoriete personages in series en onze favoriete muzikanten, is het nu tijd om te kijken naar onze favoriete LGBTQIA+ personages in games.
Bouke - Soldier 76 - Overwatch
[image_with_animation image_url=”36848″ animation=”Fade In” hover_animation=”none” alignment=”center” border_radius=”none” box_shadow=”none” image_loading=”default” max_width=”100%” max_width_mobile=”default”]Soldier 76 is Overwatch meest straightforward personage. Zijn skills lijken een soort van het gemiddelde van alle shooters. Stop dat in het model van een blanke man met blond haar en je zou denken dat je het minst interessante personage te pakken hebt. Vooral als je hem plaatst tussen een cyborg ninja, een robotbal bestuurd door een hamster en een aap die een wetenschapper is.
Toch is Soldier 76 voor mij heel interessant personage. In het korte verhaal ‘Bastet’ werd namelijk onthuld dat Jack, de echte naam van Soldier 76, in het verleden een relatie met een man had. dit wordt niet behandeld als zijn coming out of als een belangrijk groot plotpunt, maar simpelweg een klein detail uit zijn backstory. Geen enkele fanfare, want waarom zou dat nodig zijn, hij is simpelweg gay en dat is het.
Jack neemt als een van de originele helden en leider van Overwatch een belangrijke rol in, in het verhaal van Overwatch. Dit maakt het voor mij nog sterker dat dit personage gay is. Blizzard had er even goed voor kunnen kiezen om de seksualiteit van Jack te gebruiken als deel van een of andere publiciteitsstunt, maar in plaats daarvan hebben ze ervoor gekozen om het gewoon deel te maken van zijn personage. Dit laat zien dat LGBT personages steeds meer worden genormaliseerd in games, iets waar ik zelf al jaren op wacht.
Ivo - Madeline - Celeste
[image_with_animation image_url=”16807″ animation=”Fade In” hover_animation=”none” alignment=”center” border_radius=”none” box_shadow=”none” image_loading=”default” max_width=”100%” max_width_mobile=”default”]Net als Bouke vind ik het mooi als het gender en de seksuele identiteit van een personage slechts kanttekeningen zijn binnen een grotere ontwikkeling die het personage doormaakt. Aan de andere kant kan deze identiteit ook niet zomaar worden weggewuifd als een overbodig detail; het gebrek aan acceptatie waar veel LGBT+ personen mee te maken krijgen, kan wel degelijk beïnvloeden hoe je leven loopt en hoe je in de wereld staat. In fictie is het dus belangrijk om een balans te vinden waarbij de multidimensionaliteit van het personage intact blijft.
Madeline uit Celeste is een van de personages waarbij deze balans wordt opgezocht. Madeline probeert de berg Celeste te beklimmen en daarmee haar angsten te overwinnen, terwijl ze wegrent voor haar kwaadaardige alter ego. In eerste instantie speelt genderidentiteit geen rol in het verhaal; het is een vrij universeel verhaal dat voor velen herkenbaar is. Uiteindelijk – in de Farewell-DLC – zagen fans echter een paar voorwerpen in Madelines kamer die leken te suggereren dat ze transgender is. Een tijd later bevestigde de ontwikkelaar deze vermoedens.
Toen vielen de puzzelstukjes van het verhaal op hun plek. Veel transgender personen worstelen met angstgevoelens als gevolg van hun transitie, wat weerspiegeld wordt in Madeline’s reis op de berg. Bovendien wordt Badeline, de innerlijke criticus van Madeline, voor het eerst ontketend op het moment dat Madeline in een spiegel kijkt. Volgens fans staat dit moment symbool voor genderdysforie, ofwel het ongemak en verdriet dat een transgender persoon ervaart wanneer het lichaam (en dus de reflectie in de spiegel) niet aansluit bij wie je vanbinnen bent. Dit soort details zorgen voor een diepere laag in het verhaal, waardoor de LGBT+ representatie hier mooi uit de verf komt.
Rogina - Ellie - The Last of Us (2)
[image_with_animation image_url=”26183″ animation=”Fade In” hover_animation=”none” alignment=”center” border_radius=”none” box_shadow=”none” image_loading=”default” max_width=”100%” max_width_mobile=”default”]Ellie is het sterke, pittige en goedgebekte tienermeisje uit The Last of Us. Deze apocalyptische third-person shooter volgt haar vader-dochterrelatie met Joël, maar game ontwikkelaar Naughty Dog schuwde niet weg om Ellie zelf nog een extra verdiepende karaktereigenschap te geven. Naast Ellie’s geestige persoonlijkheid en groffe taalgebruik, is Ellie’s personage namelijk ook aangetrokken tot meiden.
Hier komt de speler “officieel” pas achter in de The Last of Us DLC genaamd Left Behind. De DLC tackelt thema’s als vriendschap, loyaliteit en liefde – natuurlijk met de nodige spanning van een Infected op je hielen hier en daar. Ellie en haar jeugdvriendin Riley bouwen een oude connectie weer op na elkaar een tijdlang niet te hebben gezien en delen uiteindelijk ook een kus. Veel critici hebben de game geprezen om de wijze waarop deze twee vrouwelijke game personage omgaan met elkaar en hun LGBT-kant uitwerken.
Wat mij persoonlijk echt onder de indruk maakte was hoe uitgewerkt en realistisch de LGBT-kant van Ellie naar voren kwam in The Last of Us 2. Haar seksuele geaardheid was niet “zomaar” een extra toevoeging om de game meer up-to-date te maken met de groeiende tolerantie voor de LGBT-gemeenschap. Dit soort oppervlakkige vertoningen komen de laatste tijd steeds vaker voor in verschillende media, maar Ellie’s relatie en diepgaande connectie met Dina voelt echt anders. Veel realistischer, rauwer en het sluit goed aan bij haar tomboy-persoonlijkheid. Het maakt Ellie gewoon meer Ellie. Mijn complimenten naar de schrijvers en acteurs voor deze representatie!
Brechtje - Bill - The Last of Us
[image_with_animation image_url=”36849″ animation=”Fade In” hover_animation=”none” alignment=”center” border_radius=”none” box_shadow=”none” image_loading=”default” max_width=”100%” max_width_mobile=”default”]Wanneer je denkt aan een LGBTQIA+ character in The Last of Us, dan denk je waarschijnlijk – terecht – aan Ellie. Zij is immers een van de hoofdpersonages. Toch is er een ander personage in The Last of Us waar ik meteen aan denk: de stugge survivalist Bill.
Bill is een chagrijnige nerd met een goed hart. Hij helpt Ellie en Joel tijdens hun reis, maar laat geen kans voorbijgaan om daarover te zeiken. Hij is niet gecharmeerd van Ellie en de twee lopen constant op elkaar te katten. Hoewel het niet wordt besproken, wordt wel sterk geïnsinueerd dat Bill tot voor kort een relatie had met een man genaamd Frank. Joel ontdekt onder andere een briefje van Frank, waarin hij schrijft dat hij niet meer van Bill houdt en geen seconde langer bij hem wil zijn.
Los van dat ik een zwak heb voor chagrijnige nerds met een goed hart, vind ik Bill interessant om een andere reden: zijn personage leunt niet op stereotyperingen. Dat doet gamedeveloper Naughty Dog sowieso heel goed. Het laat je als speler in het ongewisse over de genderidentiteit en seksualiteit van een personage zodat je geconfronteerd wordt met bestaande vooroordelen. Want LGBTQIA+ personages neerzetten als karikaturen gebeurt al genoeg.
Heb jij zelf nog LGBTQIA+ personages waar je geen genoeg van krijgt, laat het ons dan vooral weten in de comments. Fijne Pride!