Mount and Blade 2: Bannerlord

Indiecator
Robert Zomers op 14 april 2020
Mount and Blade 2: Bannerlord

Meedogenloos voor klootjesvolk en savegames

Het is goed mogelijk dat je nog nooit van Mount and Blade gehoord hebt, want de vorige game kwam tien jaar geleden uit en werd vooral gespeeld door hardcore strategie-fans. Ondanks een vrij niche doelgroep was ontwikkelaar TaleWorlds toch in staat om tien jaar lang aan een opvolgend deel te werken. Op 30 maart was het eindelijk zover en werd Mount and Blade 2: Bannerlord in early access beschikbaar op Steam.

Games die worden uitgebracht in early access kunnen nogal verschillen in kwaliteit. Hoewel de release van de early access van Mount and Blade 2 met een disclaimer gepaard ging, hoopten we toch op een redelijk complete game. De multiplayerbèta van de afgelopen maanden was namelijk veelbelovend, net als de gameplay van de singleplayer tijdens gamescom 2019. Toch bleek dat de game nog behoorlijk wat foutjes bevatte.

Een lans breken

Willekeurige crashes, lange laadtijden en performanceproblemen maakten de eerste versie van de early access redelijk onspeelbaar, tot teleurstelling van veel fans, inclusief mijzelf. Zo kon mijn eerste savegame na drie dagen de prullenbak in door een bug. Gelukkig reageerde TaleWorlds snel op de problemen en werd er ongeveer elke dag een nieuwe patch uitgebracht, waardoor de game binnen een week wel naar behoren werkte. 

Helaas moest ik wel overnieuw beginnen. Toch kan ik niets anders dan het snelle handelen van TaleWorlds prijzen en heb ik goede hoop voor de volledige release van de game. Voor zover de game wel werkt, kan ik namelijk alleen maar heel enthousiast worden van wat TaleWorlds tot nu toe allemaal in de game heeft gestopt.

Kwaliteit van leven

Naast dat de game zich vóór de gebeurtenissen uit Mount and Blade: Warband afspeelt, is er veel aan de gameplay veranderd en verbeterd. Er zitten namelijk veel quality of life-verbeteringen in dit tweede deel. Uiteraard niet voor het Middeleeuwse klootjesvolk, dat net zo hard hun dood tegemoet moet ploeteren als in deel één, maar voor de speler zijn een hoop zaken een stuk makkelijker gemaakt.

In het campagne-overzicht kun je nu precies zien hoeveel manschappen, eten en moraal je nog hebt, waardoor je minder vaak aparte menu’s hoeft te openen. Ook is het veel makkelijker gemaakt om met verschillende personages in Calradia te praten. Vanaf de campaign-map kun je per dorpje, stad of kasteel meteen zien wie de prominente personages zijn en met een klik op de knop een gesprek beginnen. De dagen dat je door een weiland sjokte op zoek naar die ene boer met de quest om zijn verloren dochter terug te vinden, zijn dus definitief voorbij.

De gespreksopties zijn nog wel wat beperkt, daar moet duidelijk nog wat aan gebeuren. In de eerste plaats omdat er nog aardig wat placeholders staan op plekken waar nog tekst voor geschreven moet worden. Daarnaast zijn de conversaties ook nog wel wat beperkter dan in het vorige deel, dus het is te hopen dat TaleWorlds daar nog wat werk in gaat stoppen voor de volledige release.

[image_with_animation image_url=”28186″ alignment=”” animation=”Fade In” border_radius=”none” box_shadow=”none” max_width=”100%”]

“Het zijn intense, bloederige taferelen waar je middenin staat.”

Ongekend geweld

Hoe dan ook is de stevig geprijsde early access (45 euro op Steam) na de eerste vijf patches absoluut al de moeite waard en dat heeft alles te maken met de combat. Via de campagne-map kom je namelijk met regelmaat op het slagveld terecht met looters, piraten en lords van de verschillende facties. Daar mag je de vijand dan – bij voorkeur te paard – te lijf gaan met pijl en boog, zwaarden, hakbijlen en lansen. 

Als je het vorige deel gespeeld hebt, voelen de gevechten meteen vertrouwd aan, maar merk je ook meteen dat er flink is geschaafd aan het combat-systeem. Zo kun je nu combo’s maken door aanvallen snel op elkaar te laten volgen, waardoor je door de block van de vijand heen komt. Het blokkeren van aanvallen is daarnaast ook niet meer automatisch, dus je zult nu echt zelf je schild in de goede richting moeten houden als je wordt bestookt met pijlen vanaf de muren van een kasteel. 

[image_with_animation image_url=”28184″ alignment=”” animation=”Fade In” border_radius=”none” box_shadow=”none” max_width=”100%”]

Of je nou vecht op de muren van een kasteel of op een van de weidse vlakten van de steppe, zodra je met meer dan honderd manschappen tegenover elkaar staat, wordt het chaos. Een chaos waarin jij je mannen naar de overwinning kunt sturen door je boogschutters goed te plaatsen, een shield wall te vormen met je infanterie en op het juiste moment een charge uit te voeren met je cavalerie. Het zijn intense, bloederige taferelen waar je middenin staat.

Waar series als Total War je als speler nog enigszins op afstand houden, gooit Mount and Blade 2: Bannerlord je midden in de gruwelijkste en meest epische gevechten. Daarbij zul je met regelmaat zelf op de grond belanden en voor je leven moeten vechten, maar dat maakt het middeleeuwse drama alleen maar mooier. Mijn nieuwe personage en ik kunnen dan ook niet wachten tot de game verder wordt uitgebreid en bijgeschaafd naarmate TaleWorlds naar een volledige release toe werkt.

Geschreven door:

[wpv-noautop]
{!{wpv-view name=’auteurs-onderaan-post’}!}
[/wpv-noautop]

Deel dit artikel