Zo word je kampioen in F1 2020 My Team
Een vloeiende weg naar de top
Sinds een tijdje is F1 2020 uit en kunnen we het Formule 1-seizoen virtueel afwerken. Nieuw dit jaar is de mogelijkheid om een eigen team te maken. Hiermee word je het elfde team op de grid en neem je het op tegen alle andere bestaande teams. Door je team goed te ontwikkelen, kun je op den duur de strijd aangaan met de topteams. Hoe je daar het snelst komt, leggen wij hieronder aan je uit.
Bij het beheren van je eigen team komt meer kijken dan alleen het besturen van je wagen. Je hebt rekening te houden met verschillende afdelingen die de ontwikkeling van je auto flink kunnen versnellen of vertragen. Daarnaast moet elke euro die je investeert direct resultaat hebben. “Stilstand is achteruitgang” is een gezegde dat in de Formule 1 misschien wel meer geldt dan waar dan ook. Toch is er een ding waar je vooraf echt even werk van moet maken.
Zorg voor de juiste moeilijkheidsgraad
Wil je meteen vooraan meerijden en strijden om de wereldtitel? Dan is My Team misschien niet voor jou. Je kunt er dan beter voor kiezen om een normale carrière te starten met bijvoorbeeld Mercedes of Red Bull. Het ontwikkelen van je team kost veel tijd en zeker in de eerste paar races ben je vooral in het achterveld te vinden. Je auto ligt qua prestaties tussen die van de Williams en de Haas in en daarmee sta je in de pikorde dus als tiende team op de grid.
Weet jij in je eerste race direct punten te pakken of zelfs naar het podium te rijden, dan moet je de moeilijkheidsgraad zeker even omhoog gooien. Op deze manier haal je meer plezier uit My Team. De gamemodus is echt gemaakt met als doel om je van onderen naar boven op te werken. Daarnaast krijg je niet zo goed door wat voor een effect bepaalde upgrades aan je wagen nou hebben, doordat je toch wel sneller bent dan de rest. Om je op weg te helpen om de juiste instelling voor de AI te vinden, heeft Codemasters onderstaande video online gezet.
Kies je type teamgenoot
Voordat je daadwerkelijk je wagen te zien krijgt, moet je eerst kiezen wie je als teamgenoot wilt hebben. Op den duur wil je natuurlijk een teamgenoot hebben die ook punten voor je team scoort. Echter heb je in het begin nog niet de auto om structureel voor de punten te strijden. Je kunt daarom met je teamgenoot eigenlijk twee kanten op.
De eerste optie is dat je een teamgenoot kiest waar je zelf veel in blijft investeren. Door de simulator te upgraden en door tussen de races in trainingskampen voor je teamgenoot te organiseren, worden zijn statistieken beter. Vooral het upgraden van de simulator is een dure hobby en je moet je dan ook afvragen of dit in je eerste twee seizoenen een goede investering is.
De tweede optie die je hebt, is om niks met je teamgenoot te doen. Je kiest de goedkoopste en laat hem lekker zijn rondjes rijden. Zodra je structureel in de punten rijdt, vervang je deze coureur door een nieuwe die betere statistieken heeft. Op de coureursmarkt heb je inzicht in alle statistieken, dus je kunt de coureurs ook goed met elkaar vergelijken.
Welke van de twee methodes je kiest, maakt niet zoveel uit. Het belangrijkste is wel dat je er van tevoren dus goed over nadenkt. Investeren in de simulator en in je coureur om hem vervolgens te vervangen is zonde van je geld. Ondanks dat je nieuwe coureur natuurlijk wel baat heeft bij de door jou ontwikkelde simulator, had je het geld beter kunnen investeren in je wagen.
“Stilstand is achteruitgang” is een gezegde dat in de Formule 1 misschien wel meer geldt dan waar dan ook.
Weet het verschil tussen de verschillende systemen
In My Team heb je te maken met verschillende systemen waarmee je upgrades kunt doen. Om te beginnen is er natuurlijk geld. Dit geld krijg je door doelstellingen van je sponsoren te halen. Met dit geld kun je zes verschillende faciliteiten upgraden. Het upgraden van de faciliteiten zorgt ervoor dat je meer ‘faam’ krijgt en dat je de ontwikkeling van je wagen kunt versnellen.
Een ander systeem is hierboven al kort aangestipt: faam. Hoe hoger je faam is, hoe beter de voorstellen van sponsoren zijn. Door goed te presteren, zorg je ervoor dat je faam sneller oploopt. Niet alleen krijg je dan meer geld in een sponsorcontract, maar ook kun je meer sponsoren op je auto plaatsen. Meer sponsoren zorgen automatisch weer voor meer geld.
Tot slot zijn er ook nog resource points. Hiermee betaal je de upgrades aan je wagen. Wil jij bijvoorbeeld een nieuwe voorvleugel ontwikkelen, dan betaal je die hiermee. Resource points krijg je door in vrije trainingen bepaalde programma’s af te werken. Verder kun je tussen races door ook evenementen inplannen die zorgen voor wat extra punten. Ook krijg je vanuit vier faciliteiten wekelijks nieuwe punten bijgeschreven. Wanneer je zo’n faciliteit upgradet, wordt het aantal punten dat je krijgt ook verhoogd.
Op het eerste oog lijkt het een complex systeem, maar na twee races krijg je door dat alles heel natuurlijk en vloeiend verloopt. Zo stijgt je faam automatisch als je races uit weet te rijden, krijg je hierdoor weer meer geld en wanneer je dit geld weer investeert in je faciliteiten, krijg je meer resource points. Zorg ervoor dat je deze zaken niet te veel opspaart. Je kunt het beter uitgeven en doorontwikkelen dan het vasthouden. Nogmaals, stilstand is achteruitgang in de Formule 1.
Denk aan de lange termijn
Toch zijn er wel een paar zaken waar je goed rekening mee moet houden. Zo moet je goed vooruit plannen welke upgrades je wilt nemen om ze ook direct effect te laten hebben. Kijk daarom goed naar de karakteristieke kenmerken van de circuits waar je op korte termijn op gaat rijden. Zijn je volgende drie races bijvoorbeeld Nederland, Spanje en Monaco, dan kun je beter in aerodynamica investeren. Deze circuits hebben veel bochten en je zult hier weinig op volle snelheid rijden.
Wanneer je de motor dus een upgrade geeft, zul je daar relatief weinig van merken. Upgrades aan je motor zijn bijvoorbeeld wel weer handig wanneer je België en Italië vlak na elkaar moet rijden. Hier zijn lange rechte stukken en een beetje extra vermogen zorgt ervoor dat jij aan het einde van het rechte stuk misschien net wel die inhaalactie kunt maken. Kijk dus goed naar de kalender en stel je ontwikkeling daar op in.
Makkelijk verdienen
Waar moet je jouw zuurverdiende geld nou in investeren? Persoonlijk zou ik dat als eerste doen in de faciliteiten die automatisch resource points voor je genereren. In het begin krijg je per afdeling dertig punten per week, maar door te upgraden kan dit oplopen tot tweehonderd punten per afdeling per week. Hiermee krijg je dus altijd een vaste bron van inkomsten, zodat je de auto continu kunt blijven ontwikkelen.
Het loont ook om een deel van deze punten apart te houden voor een eventuele reglementswijziging. Ergens op driekwart van het seizoen kan er immers een aankondiging komen dat het reglement wijzigt. Concreet betekent dit dat bijvoorbeeld alle upgrades aan de chassiskant van je auto verloren gaan. Je krijgt wel de mogelijkheid om de onderdelen te behouden, maar daar betaal je wel resource points voor (de helft van het originele aankoopbedrag, om precies te zijn).
Zorg er dus voor dat je altijd wat punten achter de hand hebt, zodat je niet terug wordt geworpen en die hele tak aan je wagen opnieuw moet uitvinden. Ook hier geldt dus dat je goed naar de lange termijn moet kijken om stappen te kunnen zetten die je hogerop brengen. Het kan namelijk voorkomen dat andere teams niet genoeg middelen hebben om de onderdelen te redden en hierdoor vallen zij terug in de rangorde.
Met deze tips kom je waarschijnlijk vrij snel aan de top. Heb je toch nog vragen? Stel ze dan gerust hieronder en dan zal ik ze voor je beantwoorden. Twijfel je nog of je de game moet kopen? Lees dan hier onze review.
Geschreven door:
[wpv-noautop]
{!{wpv-view name=’auteurs-onderaan-post’}!}
[/wpv-noautop]