F1 2020

Review
Twan Alofs op 17 juli 2020
F1 2020

Met je eigen team naar de top

Begin juli ging het Formule 1 seizoen dan eindelijk van start in Oostenrijk. Wat volgde was een waar spektakelstuk. Een paar dagen later konden we al aan de slag met de officiële game van de Formule 1: F1 2020. Weet deze game ook een spektakelstuk te zijn?

Op voorhand waren de tekenen daarvoor in ieder geval positief. Ontwikkelaar Codemasters pakte flink uit met een nieuwe gamemode genaamd My Team. Grote vraag is of deze gamemode de aanschaf van het nieuwste deel rechtvaardigt. 

[image_with_animation image_url=”30677″ alignment=”center” animation=”Fade In” border_radius=”none” box_shadow=”none” max_width=”100%”]

Racen in ons koude kikkerlandje

Voordat ik het over My Team wil hebben, ga ik eerst naar een van de twee nieuwe circuits in de game. Als Nederlander zul je waarschijnlijk als eerste met de Red Bull van ‘onze’ Max over Zandvoort willen scheuren. Om het circuit na te maken, heeft Codemasters wel wat moeilijkheden gehad. Normaal gesproken doen ze ongeveer een jaar over het nabouwen van een circuit en voor Zandvoort hadden ze die tijd niet omdat de verbouwing van het circuit pas in februari klaar was. 

Hoe dan ook heeft Codemasters puik werk afgeleverd (al is het zonde dat ze circuits nog steeds niet laserscannen). Het circuit verloopt vloeiend en het publiek zit vol met oranje fans, een tof detail. Wel hoop ik dat de Grand Prix van Zandvoort in 2021 beter gaat worden dan in de game, want inhalen lijkt praktisch onmogelijk op dit circuit. 

Het andere nieuwe circuit is het stratencircuit van Hanoi in Vietnam. Waar deze baan in eerste instantie erg saai lijkt, moet je toch wel van goede huize komen om hier een snelle tijd neer te zetten. Het circuit kent het langste rechte stuk op de kalender -langer dan dat van Baku-, maar kent vooral een hele interessante en pittige derde sector. 

Overigens heeft de Formule 1 al bevestigd dat we ook in Mugello gaan rijden. Ook schijnt het dat Portimao en Imola binnenkort aangekondigd worden. Codemasters heeft al laten weten dat ze F1 2020 niet gaan updaten met deze circuits omdat dit te lang duurt. Mochten ze volgend jaar nog op de kalender staan, dan zullen ze er wel in zitten. Het is zonde, maar wel begrijpelijk. Zeker als je onderstaande docu ziet over hoe Codemasters Zandvoort heeft toegevoegd aan F1 2020.

Het elfde team op de grid

In My Team krijg je de kans om een eigen team te maken en daarmee het elfde team op de grid te worden. Voordat je wagen goed en wel op het asfalt gaat, moet je eerst een motorleverancier, tweede coureur en het uiterlijk van je wagen kiezen. Daarbij moet opgemerkt worden dat de keuze van je uiterlijk aan het begin van de game wel heel beperkt is. Zo kun je kiezen uit slechts vijf vormgevingen en moet je de rest eerst vrij zien te spelen. 

Met het kiezen van de kleuren voor je wagen heeft Codemasters een rare keus gemaakt. Je kiest de kleuren namelijk door verschillende sliders te verplaatsen. Op zich niet gek, want zo kun je letterlijk alle kleuren maken die je wilt, maar je hebt niet de keus om een kleur op te slaan. Wanneer je dezelfde kleur dus voor je helm wilt kiezen, loop je enorm te prutsen om de sliders maar gelijk te krijgen.

Zodra je team is aangemaakt zie je hem verschijnen tussen de andere teams en krijg je een indicatie waar je staat ten opzichte van de andere teams (spoiler: net boven Williams). Werk aan de winkel dus. Via verschillende menu’s kun je het hoofdkwartier upgraden, maar hier heb je wel veel geld voor nodig. 

Dit geld haal je binnen via sponsoren. Hoe beter je hoofdkwartier is, hoe meer ontwikkelingspunten je vergaart en hoe sneller je je wagen kunt upgraden. Er zijn dus veel verschillende dingen om rekening mee te houden. Gelukkig wordt dit nooit onoverzichtelijk.

Mag ik nog praten met de pers?

Een andere manier om je verschillende afdelingen wat positieve stimulans te geven, is door te praten met de pers. Geef jij bijvoorbeeld een compliment aan je chassis-afdeling, dan zullen ze net wat sneller voor je werken. Toch zit het interviewsysteem op het moment van schrijven nog vol met bugs.

Om te beginnen werd ik gevraagd of ik een interview af wilde leggen met Formule 1-verslaggever Will Buxton. Uiteraard wees ik dit niet af, want ik wilde mijn afdelingen een boost geven. Gek genoeg wees de game het interview vervolgens wel voor mij af. Na een kort laadscherm was ik weer terug in de hub en had ik geen kans meer om het interview af te leggen. Dit is niet een keer, maar telkens gebeurd wanneer ik de mogelijkheid kreeg voor een interview met Will Buxton: zodra ik op accepteren druk, gaat de game door zonder interview.

Vervolgens kreeg ik in een ander interview de vraag wie mijn concurrent dit seizoen was. Het was mijn tweede seizoen en ik was nog steeds onderin het kampioenschap in gevecht met Alfa Romeo en Alpha Tauri. Als keuze kreeg ik Lewis Hamilton, Vallteri Bottas, Alexander Albon of Max Verstappen, de bovenste vier coureurs uit mijn eerste seizoen. Een oneerlijke keuze, maar zodra ik voor de optie geen commentaar ging, verloor ik punten die ik als team weer nodig had voor upgrades.

[image_with_animation image_url=”30179″ alignment=”” animation=”Fade In” border_radius=”none” box_shadow=”none” max_width=”100%”]

Verder zie je nu voor het eerst echt duidelijk dat de AI ook fouten maakt of dat ze ook moeilijkheden hebben met het besturen van de wagen.

Extra goed je best doen

De bugs halen je uit de verder toffe ervaring die My Team je biedt. Omdat je met je eigen team rijdt, wil je extra goed je best doen en je team echt naar de top brengen. Dit gaat je ook niet binnen een of twee seizoenen lukken en dat verlengt de speelduur enorm.

Overigens zit de originele carrièremodus er ook nog in. Het verschil met My Team is dat je voor een bestaand team gaat rijden en je dus geen zorgen hoeft te maken over allerlei upgrades van het hoofdkwartier. Doordat je in My Team voor je eigen team aan het rijden bent, geeft dit wel iets meer motivatie om je best te doen tijdens een raceweekend.

Zo deed ik net even wat vaker de verschillende trainingsprogramma’s om maar meer ontwikkelingspunten te verzamelen. Ook reed ik minder roekeloos, want een beschadigde voorvleugel kost je al gauw extra geld. Geld dat je weer goed kunt gebruiken om upgrades voor je hoofdkwartier te kopen. Door op deze manier extra mijn best te doen, was het eerste gevecht met een van de topwagens ook heel bijzonder.

[image_with_animation image_url=”29313″ alignment=”center” animation=”Fade In” border_radius=”none” box_shadow=”none” max_width=”100%”]

Oneerlijke diskwalificaties

Het upgraden van je wagen heeft ook daadwerkelijk zin. Dit merk je heel goed wanneer je de auto echt door blijft ontwikkelen door het seizoen heen. Zodra je de wagen krijgt en de eerste race gaat rijden, merk je verschillende dingen: hij heeft weinig grip, hij stuurt moeizaam in en is wat langzamer dan de rest van het veld. Hoe meer upgrades je erop zet, hoe beter de wagen aan begint te voelen.

Het is dan wel te hopen dat je de eerste race ook daadwerkelijk uit weet te rijden. Wanneer je kiest voor een race van 25% of langer, dan moet je verplicht een pitstop maken. In de Formule 1 is het zo dat je bij droog weer minimaal twee verschillende soorten banden moet gebruiken in een race waarbij je de keuze hebt uit zacht, medium of hard. In mijn eerste race wisselde ik halverwege van zacht naar medium en had ik dus aan het reglement voldaan. Een ronde voor het einde kreeg ik de boodschap dat ik echt van band moest wisselen omdat ik anders gediskwalificeerd zou worden. Die melding moest een bug zijn dacht ik nog, maar wat bleek… Ik werd gediskwalificeerd. Lekker, na een race van veertig minuten.

De volgende race precies hetzelfde. Zelfs toen ik de melding niet negeerde en dan toch nog maar naar binnen ging om banden te wisselen, werd ik alsnog gediskwalificeerd. Via het forum van Codemasters kwam ik erachter dat de bug te ondervangen is door van tevoren handmatig het moment van je pitstop te veranderen, maar dit kan toch niet de bedoeling zijn? Ook kwam het tijdens pitstops een aantal keer voor dat ik medium had gekozen, maar men de harde band eronder zetten en dat mijn voorvleugel werd vervangen terwijl die onbeschadigd was. Het verbaast me keer op keer weer, zeker omdat de game in dezelfde engine is gemaakt als F1 2019 en die game deze problemen niet kende.

Plakken aan het wegdek

Het is zo ontzettend zonde dat deze bug de hele race-ervaring overschaduwt. Het rijgedrag van de wagens tijdens een race is namelijk absoluut het grootste pluspunt aan deze game. Doordat veel Formule 1-coureurs de afgelopen weken mee hebben gedaan aan allerlei online competities met het spel F1 2019 heeft Codemasters veel feedback gekregen. Deze feedback hebben ze verwerkt in de game en dit resulteert in een kortere remafstand, meer grip in de bochten, een ander gebruik van ERS en een aanpassing aan de Traction Control. Wanneer je in F1 2019 met traction control op medium speelde, kun je deze nu uitzetten. Medium in F1 2019 kwam namelijk overeen met hoe een Formule 1-bolide stuurt volgens Lando Norris.

Ook de AI heeft in F1 2020 een flinke upgrade gekregen en is nog beter geworden. Ze verdedigen wat agressiever, maar vallen ook wat agressiever aan. Het lijkt er ook op dat ze zich iets bewuster zijn van de positie van de andere wagens op de baan. Verder zie je nu voor het eerst echt duidelijk dat de AI ook fouten maakt of dat ze ook moeilijkheden hebben met het besturen van de wagen. Rijd je bijvoorbeeld achter een wagen met hoge bandenslijtage, dan zie je ze echt moeite hebben om met veel grip uit de bocht te komen.

Wat Codemasters ook goed heeft verwerkt is de ‘vuile’ lucht die auto’s achter zich laten. De aerodynamica van een Formule 1-wagen zorgt ervoor dat deze namelijk veel verstoorde lucht achter zich laat. Hierdoor verlies je grip als je een wagen te dicht achtervolgt door de bochten. Dit is duidelijk merkbaar in de game: je begint flink te glijden over het asfalt doordat de luchtstromen je niet meer hard op het asfalt duwen. Waar de game dan weer wat grip heeft toegevoegd, is bij het rijden in de regen. Je manoeuvreert je iets makkelijker over het circuit zolang je de drogere lijn maar blijft volgen.

Gekkigheden met de vertaling

Nieuw in F1 2020 is ook het commentaar van Olav Mol. Op zijn stijl van commentaar geven ga ik de game niet afrekenen, dat is gewoon hoe Olav is en dat is prima. Toch heb ik me enorm verbaasd over de fouten die in zijn commentaar zitten. Eerder schreven we al dat hij het rechte stuk van Zandvoort 678 kilometer noemde in plaats van 678 meter. Een verspreking die er makkelijk uitgehaald had kunnen worden. 

Hier blijft het echter niet bij. Zo is het Engelse Commentaar van Martin Brundle en Anthony Davidson. Laatstgenoemde wordt ook wel liefkozend Ant genoemd door Brundle. Olav Mol moet het in de game doen met sidekick Bas van Damme. Dat er niet helemaal kritisch naar de vertaling van het script is gekeken, blijkt wel als Olav zijn sidekick aanspreekt met Ant in plaats van Bas.

Overigens zorgt het Nederlandse commentaar er ook voor dat de hele game in het Nederlands is vanaf dit deel. Ook hier zitten eigenaardigheden in de vertaling. Zo zijn de zachte, medium en harde band vertaalt als makkelijk, gemiddeld en moeilijk. Ook staat er ergens dat er nog ‘een domme woordspeling over koolstofvezels’ moet worden toegevoegd, is de safety car een veiligheidswagen en de speed trap aan het einde van het rechte stuk een snelheidsval. Ook krijg ik na de kwalificatie stelselmatig de opmerking dat ik een geweldige race heb gereden. Het voelt echt als een domper en haalt je uit de ervaring.

[image_with_animation image_url=”29312″ alignment=”” animation=”Fade In” border_radius=”none” box_shadow=”none” max_width=”100%”]

Je kunt Schumacher kiezen als personage voor in je My Team en Carrièremodus, maar die ziet er eerder uit als een mislukt cartoonfiguur.

Weinig leven in de brouwerij

Een ander punt waar ik de game dan ook eindelijk een keer op ga afrekenen, is om het grafische uiterlijk. Ik roep al jaren dat het racen belangrijker is dan de uitstraling van de game, maar daar kom ik langzaam op terug. Ja, de wagens en de circuits zien er prachtig uit, maar alles eromheen is zo dood als een pier. Karaktermodellen zijn echt over de houdbaarheidsdatum heen en ik heb de introfilmpjes van de circuits en de podiumceremonies nu al sinds F1 2016 gezien. Codemasters blijft deze filmpjes maar hergebruiken.

Daarbij vraag je je meteen ook af of de coureurs wel mensen zijn, want die stralen echt helemaal niks uit. De coureurs lijken nauwelijks op de echte coureurs en hebben daarbij ook nul emotie meegekregen. Codemasters moet zich al helemaal schamen voor de Michael Schumacher-editie van de game. Je kunt Schumacher kiezen als personage voor in je My Team en Carrièremodus, maar die ziet er eerder uit als een mislukt cartoonfiguur. Dood- en doodzonde. Hopelijk weet Codemasters op de nieuwe generatie consoles wel een stap te maken.

[image_with_animation image_url=”30846″ alignment=”center” animation=”Fade In” border_radius=”none” box_shadow=”none” max_width=”100%”]

Ontbrekende content

Nu we het hierboven toch over die herkauwde filmpjes hebben, valt daar wel een ding bij op: de audio ontbreekt. Zo had je in de voorgaande delen zowel bij de vrije trainingen, de kwalificatie als de race een korte voorbeschouwing. Deze krijg je in F1 2020 alleen nog maar bij de race. Ik heb gecheckt of dit alleen met het commentaar van Olav Mol was, maar ook in het Engels ontbreekt deze content. Het is bijzonder, omdat het letterlijk dezelfde filmpjes (met alleen de nieuwe visuals die de Formule 1 in 2020 gebruikt eroverheen) zijn als de voorgaande delen. Wellicht is dit een bug, maar als het volledig ontbreekt is het bijzonder te noemen.

Daarbij valt ook op dat de twee modi ‘Championships’ en ‘Invitational Events’ ook flink zijn uitgekleed. Waar je in voorgaande delen nog kon kiezen uit twintig verschillende kampioenschappen en twintig verschillende events, kun je er nu nog maar zes kiezen per modus. Ook dat is bijzonder te noemen, want F1 2019 kende vrijwel exact dezelfde kampioenschappen en events als F1 2018. De game lijkt dus uitgekleed. Wellicht komt het door de toevoeging van My Team, maar dit zou geen reden mogen zijn om andere onderdelen minder te benaderen.

F1 2020 is daarmee niet de topgame geworden die het had kunnen zijn. De vele bugs en slechte vertalingen zorgen ervoor dat de game niet goed afgewerkt oogt. Dat is slordig van Codemasters en in mijn ogen ook een gek gegeven. Ze zijn nu al zo lang met de serie bezig, dat het in theorie jaarlijks alleen maar beter zou moeten worden. Helaas heeft de praktijk iets anders uitgewezen. Hopelijk weet Codemasters de game snel middels patches weer op niveau te krijgen, want het rijgedrag zelf is dan wel weer van bovenste plank.

{!{wpv-view name=’review-blok’}!}

Geschreven door:

[wpv-noautop]
{!{wpv-view name=’auteurs-onderaan-post’}!}
[/wpv-noautop]

Deel dit artikel