De evolutie van Mario door de jaren heen
Let’s-a go!
Als ik het over Mario heb, dan weet vrijwel iedereen meteen over wie het gaat. De roodgemutste loodgieter is al 35 jaar het gezicht van Nintendo en dat wordt dit jaar gevierd. Tijdens zijn carrière heeft onze Mario nogal wat verschillende wegen bewandeld, zowel in zijn uiterlijk als in de games waarvan hij deel uitmaakt. In dit artikel nemen we je mee door de evolutie van Mario en zijn games van de afgelopen 35 jaar.
Mario heeft veel verschillende uiterlijken en banen gehad in de afgelopen jaren. Oorspronkelijk had hij de naam Jumpman in de arcadegame Donkey Kong en was hij geen loodgieter, maar timmerman. Het was zijn taak om Pauline te redden uit de greep van Donkey Kong. Toen een van de medewerkers van Nintendo vond dat Jumpman best veel leek op de eigenaar van hun magazijn, Mario Segale, besloot het team Jumpman om te dopen tot Mario. En dat was nog maar het begin van Mario’s bestaan.
Mario’s jonge jaren
Na zijn debuut werd Mario gebruikt in heel veel verschillende producten van Nintendo. De arcadegame Donkey Kong was zo populair dat de game ook uitgebracht werd als Game & Watch-versie. Daarna volgde het vervolg op de arcadegame: Donkey Kong Jr, waarin Mario officieel de plaats innam van Jumpman. Na het uitbrengen van de arcadegame Mario Bros., waarin Luigi voor het eerst te zien is, heeft Mario nogal wat verschillende beroepen aangedaan.
Mario was dus al timmerman en loodgieter, maar wat dacht je van medewerker in een cementfabriek (Mario’s Cement Factory), golfer (Golf), bouwvakker (Wrecking Crew) of scheidsrechter bij bokswedstrijden (Punch-Out!!)? Nintendo was duidelijk overtuigd van Mario. Overal waar het mogelijk was, kwam Mario even langs om zijn Italiaanse snor te laten zien. Iets dat we tot op de dag van vandaag van hem gewend zijn.
Zoals al eerder aangegeven begon Mario zijn carrière in de arcades. Het doel was simpel: probeer zo ver mogelijk te komen en Pauline te redden, voordat je levens op zijn. Hoe verder je kwam, hoe hoger je score en uiteindelijk kreeg je misschien zelfs een plaats in de high scores. Dit geldt voor vrijwel alle games tijdens Mario’s jonge jaren: of het nu om platformen, flipperen of boksen gaat, het doel van de games was dat puntenaantal zo hoog mogelijk krijgen. Dit zou echter niet lang meer het hoofddoel van de games blijven.
“Met Super Mario Kart kreeg Mario er een nieuwe hobby bij en de bekende karakters uit Mario’s wereld”
Het ontstaan van het Mushroom Kingdom
Nu Mario een bekend personage was, was het voor Nintendo duidelijk dat het daar niet bij kon blijven. Games in het algemeen gingen qua technologie vooruit, dus dat gaf Nintendo de mogelijkheid Mario’s wereld uit te breiden. Het directe gevolg hiervan zien we in de westerse Super Mario Bros. 2. Hier is Mario niet meer het enige speelbare personage, maar nu is het ook mogelijk om te spelen als Toad, Princess Peach en Luigi (die hier eindelijk zijn eigen persoonlijkheid heeft gekregen, in plaats van een kopie te zijn van Mario met andere kleuren).
Nintendo blijft echter innoveren. Met Super Mario Bros. 3 wordt er een nieuw element toegevoegd aan het 2D platformen: vliegen. Het raccoon suit veranderde 2D platforming. Daar hield het niet op: in Super Mario World werd de cape toegevoegd, die nog meer mogelijk maakte in de lucht. Met deze nieuwe toevoegingen heeft Nintendo een frisse wind door het 2D platforming-genre laten waaien, maar dat wil niet zeggen dat het zich alleen daarop focuste.
Mario heeft naast deze nieuwe platforming-avonturen natuurlijk ook weer een aantal uitstapjes gemaakt. Zo werd hij dokter (Dr. Mario) en ging hij even terug naar zijn golfcarrière (NES Open Tournament Golf). Dit alles samen heeft ervoor gezorgd dat de wereld van Mario is gaan leven bij mensen. Hierdoor is Nintendo gaan kijken naar een nieuw uitstapje, waar je nu eenmaal wat meer personages voor nodig hebt: racen. Met Super Mario Kart kreeg Mario er een nieuwe hobby bij en de bekende karakters uit Mario’s wereld (Bowser, Donkey Kong Jr., enz.) werden speelbaar voor het grote publiek.
De wereld is eigenlijk niet vlak, toch?
Toen werd het tijd voor Mario om kennis te gaan maken met de 3D-wereld. Naast 3D waren ook RPG’s (zoals The Legend of Zelda: A Link to the Past en Chrono Trigger) in het midden van de jaren 90 in opmars, dus Nintendo vond het een goed idee om deze twee vernieuwingen te combineren. RPG-veteraan Square ging aan de slag en kwam op 9 maart 1996 in Japan met Super Mario RPG: Legend of the Seven Stars. Hoewel dit nog niet de 3D is die we tegenwoordig kennen, kreeg Mario toch iets meer vorm.
De grote stap voorwaarts kwam niet veel later. Op 23 juni 1996 was Mario dan eindelijk in complete 3D-glorie te aanschouwen in Super Mario 64. De formule van de game was verder eigenlijk niet veel veranderd: Mario is op weg om Princess Peach te bevrijden van de kwaadaardige Bowser. Om daar te komen moet hij zich al platformend een weg zien te banen door verschillende gebieden in het Mushroom Kingdom. Wel heeft Super Mario 64 de wereld van Mario meteen op het netvlies van gamers gebrand: zo ziet dat kasteel er dus uit!
Mario vandaag de dag
Met Super Mario 64 was de stap naar de toekomst gezet. Opvolgende games als Super Mario Sunshine, Super Mario Galaxy en Super Mario Odyssey hebben vrijwel dezelfde formule: red Princess Peach uit de klauwen van Bowser (Jr.) en doe dat door je een weg door de wereld te platformen. Hoewel die formule al jaren vaststaat blijft Nintendo het platform-aspect innoveren, door het toevoegen van respectievelijk F.L.U.D.D., het spelen met zwaartekracht en Cappy.
Bij Super Mario Odyssey is Nintendo zelfs nog een stapje verder gegaan in het vormgeven van de ‘levels’: de wereld is veel meer open en je hebt veel meer zelf de keuze om bepaalde taken wel of niet te doen. Zo zie je maar: zonder de formule te veel aan te passen, kun je met een kleine verandering een heel nieuw gevoel geven aan die formule.
Ik had het eerder over de bijbaantjes van Mario en die zijn vandaag de dag net zo belangrijk als zijn werk als redder van prinsessen. Al zijn bijbaantjes evolueren mee door de tijd en blijven ons gamers boeien. Zo heeft Mario zijn RPG-kant terug laten komen in games als de Paper Mario-reeks en in de Mario & Luigi RPG-reeks voor Nintendo’s handhelds. Mario is daarnaast ook niet bang om te sporten in de Mario Tennis-reeks, de Mario Strikers-reeks en zelfs de Olympische spelen. Ook vecht hij er, met zijn Nintendo-collega’s, nog altijd flink op los in de populaire Super Smash Bros.-reeks. En zelfs als hij een feestje geeft, moet hij nog aan de bak met zijn vrienden in de Mario Party-reeks. Wat kan deze ‘loodgieter’ eigenlijk niet?
Toch zijn er altijd mensen die terugverlangen naar die 2D platformer van vroeger. Natuurlijk weet Nintendo dit ook. Nintendo innoveert door en geeft je tegenwoordig zelf de kans om te innoveren in Mario’s werelden in Super Mario Maker, waarmee je je eigen Mario-avontuur in elkaar kunt zetten. Nintendo werkt hard aan Mario’s toekomst en we zijn dan ook heel benieuwd wat we in de toekomst mogen verwachten van deze alleskunner.
Met al meer dan 200 games op zijn naam is het duidelijk dat Mario nog vele jaren de mascotte van Nintendo zal blijven en dat we nog veel van hem kunnen verwachten. Wat is jouw favoriete Mario-game en waarom? Laat het ons weten in de comments!
Geschreven door:
[wpv-noautop]
{!{wpv-view name=’auteurs-onderaan-post’}!}
[/wpv-noautop]