[UPDATE] Street Fighter V – Met het oog op de toekomst

archief
Pixel Vault op 20 januari 2020
[UPDATE] Street Fighter V – Met het oog op de toekomst

Wie had een jaar of tien geleden kunnen bedenken dat het fighting-genre zo’n gigantische comeback zou gaan maken? Een genre dat tien jaar geleden op z’n gat lag is helemaal terug van weggeweest, grotendeels dankzij het succes van Capcom’s Street Fighter IV. Na een aantal revisies is Capcom terug met de officiële opvolger, logischerwijs Street Fighter V genaamd. Street Fighter IV zorgde voor een kleine revolutie, kan Street Fighter V daaraan tippen? Kunnen de hoge verwachtingen waargemaakt worden?

Street Fighter V doet in essentie wat het moet doen. Het levert een fatsoenlijke fighting-game-ervaring op met een aantal vernieuwingen, zoals je mag verwachten. De grootste verandering in de gameplay is de toevoeging van de V-Trigger. De V-Trigger houdt twee dingen in. Ten eerste, door zowel de medium punch- als kick-knop in te drukken, doet jouw vechter een move die uniek is voor dat personage. Zo kan Ryu bijvoorbeeld aanvallen pareren zoals dat kon in Street Fighter III, Charlie absorbeert projectielen en Cammy doet haar spin knuckle. Ten tweede is er de introductie van de V-gauge, een meter die naast de terugkerende Super-meter als tweede meter geldt. Wanneer deze meter voor een derde, voor de helft of helemaal vol is (afhankelijk van het personage) kan deze geactiveerd worden. Afhankelijk van het personage is het effect anders. Bij de een worden alle aanvallen opgevoerd, bij de ander krijgen de specials extra bijwerkingen of het resulteert in één grote combo. Dit is met name interessant als de Super-meter ermee gemixt wordt. De Super-meter werkt in Street Fighter V hetzelfde als in voorgaande delen: de hele balk kan opgeofferd worden voor een Critical Art, of delen van de balk kunnen gebruikt worden voor EX-versies van specials. Wanneer de V-Trigger wordt geactiveerd samen met EX-specials of de Critical Art resulteert dit in uitzonderlijk potente combo’s.

Street Fighter V 
 Pixel Vault

Zoals het een fighting-game betaamt is de gameplay van Street Fighter V de ‘saving grace’ van de game, het is alleen jammer dat je als speler zo weinig aan het knokken komt. Het lijkt er immers sterk op dat de game veel te vroeg door Capcom is uitgegeven. Als eenzame vechter heb je op het moment weinig te doen. Een Arcade-modus is in geen velden of wegen te bekennen en de aanwezige Story-modus, die voor elk personage bestaat uit een serie van gevechten en korte verhaaltjes – die maximaal tien minuten voor elk personage in beslag neemt – en een zeer matige Survival-modus, zullen je niet lang vermaken. Er is natuurlijk ook de mogelijkheid om de game online te spelen, maar de netcode is zwaar onder de maat en heeft (net als bijna elke online game tegenwoordig) last van de standaard eerste-dagen-rush waarbij de servers overbelast raken en nauwelijks iemand kan spelen. Dit zal ongetwijfeld verbeterd worden, maar het is nog maar de vraag hoelang dit gaat duren. Op het moment van schrijven is de game vrijwel onspeelbaar, zowel offline als online. In het geval dat je een verbinding weet te leggen met de server, lig je er meestal zo weer uit. Capcom heeft extra spelmodi in het verschiet die spelers gratis en voor niks kunnen verwachten, maar afgezien van een vage releaseperiode van “maart” of “zomer” is niet bekend wanneer de singleplayer daadwerkelijk wordt uitgebreid. Tot die tijd is er vrijwel niets te beleven op singleplayer-gebied.

De visuals van Street Fighter V zijn ook aan de teleurstellende kant. De game kent een groot kleurenpalet en de character-modellen zijn erg gedetailleerd, maar daar houdt het ook wel zo’n beetje mee op. Op geen enkel vlak weet de game visueel te overdonderen of de grens te verleggen. De character-modellen voldoen inderdaad aan de standaard van vandaag, maar met name de stages kunnen extra aandacht gebruiken: veel van de achtergronden lijken op opgepoetste achtergronden van Street Fighter IV (sterker nog: een van de stages is een directe kopie van de training-stage uit Street Fighter IV). De modellen van de omstanders komen nog het minst goed uit de verf, zij lijken uit een GameCube-game te zijn gestapt. Dat kan niet de bedoeling zijn voor een game uit 2016, zeker niet als je als ontwikkelaar van plan bent om de game nog een aantal jaar te ondersteunen.

Street Fighter V 
 Pixel Vault

De audio van Street Fighter V doet het ietsjes beter, maar weet ook niet echt te imponeren. De geluidseffecten zijn goed en weten de kracht van de vechters goed over te brengen, maar de soundtrack klinkt over het algemeen ongeïnspireerd en kent een gebrek aan variatie. Alle oude bijbehorende tunes van de terugkerende vechters zijn ook hier weer te vinden, maar de nieuwe versies komen lang niet zo goed uit de verf. Veel van de soundtrack lijkt op elkaar en na een tijdje begint alle muziek door elkaar heen te gaan. Meer variatie, bijvoorbeeld door het gebruik van meer verschillende instrumenten of andere genres, had de soundtrack ongetwijfeld goed gedaan.

Een van de belangrijkste aspecten van een fighting-game is het roster van speelbare personages. Street Fighter V komt uit de startblokken met een relatief laag aantal: zestien in totaal. Waar Street Fighter II oorspronkelijk acht personages had om uit te kiezen, Street Fighter III tien en Street Fighter IV negentien, valt het aantal van zestien personages tegen. Zeker vergeleken met concurrenten als Mortal Kombat of Killer Instinct. Het moet wel gezegd worden dat Capcom zijn best heeft gedaan om alle personages meer van elkaar te differentiëren door de movesets van bijna alle vechters om te gooien. Zelfs de meest doorgewinterde Street Fighter-speler zal veel moeten oefenen om zijn favoriete personage weer onder de knie te krijgen. Persoonlijk vind ik dit een goede overweging, een game als deze heeft immers geen vijf shoto-klonen nodig om leuk te zijn. De aanwezige personages verschillen onderling veel, wat ongetwijfeld ten koste is gegaan van het totaal.

Street Fighter V - Review - 005

Niet dat het aantal personages voor altijd op zestien zal blijven steken: Capcom heeft zes nieuwe personages klaarstaan om dit jaar nog uit te brengen. Deze nieuwe personages zullen vanaf maart met ongeveer één per maand uitkomen. Spelers kunnen ervoor kiezen om deze nieuwe personages te kopen met echt geld door middel van de season pass, of door ze vrij te spelen dankzij in-game geld wat je verdient door de game te spelen. Er werd gezegd dat spelers die regelmatig spelen geen probleem moeten hebben met het vrijspelen van die nieuwe personages met het in-game geld, maar aangezien de in-game winkel nog niet eens werkt, is het onduidelijk hoeveel geld deze nieuwe personages gaan kosten en of het echt zo makkelijk is om het geld bij elkaar te sprokkelen. Dit zal ervoor zorgen dat er in de toekomst geen “Super”- of “Turbo”-versies komen van Street Fighter V en dat het bij deze enkele versie zal blijven.

Ik vind het lastig om Street Fighter V een cijfer te geven. Aan de ene kant is het vechtsysteem degelijk en zal het garant staan voor ontelbare uren knokplezier. Maar aan de andere kant kent de game vrijwel geen spelmodi en voelt de hele game maar kaal aan. Voor de eenzame speler is er vrijwel niets te beleven en de online matches voelen momenteel bijzonder gammel aan. Capcom zal ongetwijfeld werken aan een oplossing voor de servers en het gebrek aan content, maar dat soort beloftes excuseren het gebrek aan content wat er nu is niet. Als je je al eens eerder aan Street Fighter hebt gewaagd en er niet in kon komen, ben ik bang dat Street Fighter V ook niets voor je zal doen. De echte fans zullen de game al lang in huis hebben. Wellicht dat zij teleurgesteld zijn in de content, maar gezien zij geduld hebben en nog jarenlang deze game zullen spelen is het voor hen niet zo’n groot probleem. De casual speler die op zoek is naar een nieuwe fighting-game kan met Street Fighter V best een gokje wagen, maar zorg dan wel dat je minstens een paar weken wacht zodat de online matches lekker lopen, of kijken wat andere titels te bieden hebben.

Street Fighter V - Review - 008

[Update 28 februari 2016] Een week is verstreken sinds de review van Street Fighter V uitkwam en in die week heeft Capcom verschillende patches uitgebracht om de game te verbeteren. Hebben de patches invloed gehad op het geheel en is de game erop vooruit gegaan?

Het is geen geheim dat Capcom druk bezig is geweest met het maken en uitbrengen van patches die de algehele ervaring moesten verbeteren. De patches zijn wel degelijk van invloed geweest en hebben met name de online matchmaking drastisch verbeterd. Desondanks blijven de grote negatieve punten staan. Street Fighter V blijft in zijn huidige vorm karig, met name vergeleken met de concurrentie, laat staan zijn voorganger. Het blijft wachten totdat de game meer opties krijgt om je mee te vermaken.