Street Fighter V

archief
Pixel Vault op 20 januari 2020
Street Fighter V

Ik denk dat ik deze preview moet beginnen met mijn excuses aanbieden. Toen Street Fighter V werd aangekondigd en de eerste trailer verscheen, was ik een van de meest kritische fans. De eerste beelden zagen er niet zó goed uit en het leek alsof Street Fighter 4 was geport met een flinke lik verf om het nummertje vijf goed te praten. Sinds de onthulling heeft de game  meerdere trailers gekregen en met elk nieuw stuk media zag de game er steeds beter uit. Nadat ik Street Fighter 4 nog eens goed heb bekeken (en gespeeld), kan ik zeggen dat Street Fighter V niet alleen op het grafische aspect een reuzenstap heeft gezet, maar dat ook de personages en de gameplay volledig vernieuwd zijn. Voeg daar wat nieuwe foefjes aan toe en het is meteen duidelijk waarom Capcom hier deel vijf van heeft gemaakt. De game verdient het om de opvolger van Street Fighter 4 te zijn. Vandaar: mijn excuses.

Nu kan ik diep ingaan op de geschiedenis van de serie of de ontwikkeling van Street Fighter V, maar op dit punt valt daar weinig over te vertellen. Dit is deel vijf van een serie die het genre op de kaart heeft gezet en met een combinatie van oude en nieuwe elementen moet dat ervoor zorgen dat deze game zich onderscheidt van de rest en dé fighting game wordt voor de nieuwe generatie consoles. Of, die van de PlayStation 4 in ieder geval, gezien de exclusieve deal met Capcom.

Street-Fighter-5-09

De Focus Attacks uit Street Fighter 4 zijn de deur gewezen, maar je hebt nog steeds een supermeter die in principe hetzelfde werkt als in voorgaande titels. Je kunt de supermeter vullen door damage uit te delen of speciale moves te doen.  De meter is te verbruiken voor een supermove wanneer de meter vol is, of EX-versies van bestaande special moves in ruil voor één bar. De supermeter bestaat dit keer maar uit drie bars en die lijken iets langzamer te vullen dan voorheen, meer zoals dat in Street Fighter 3: Third Strike het geval was, maar doen veel meer damage of maken het mogelijk om juggles uit te voeren. De stun gauge uit Street Fighter 3: Third Strike maakt ook een comeback: het is niets meer dan een indicator hoe dicht jij of je tegenstander tegen een stun aanzit, maar is een welkome aanvulling. Je kunt er nu op anticiperen en verdedigen wanneer je dicht bij een stun bent, of juist losgaan wanneer je tegenstander bijna gestund is.

De grootste verandering ten opzichte van vorige Street Fighter-games is het V-systeem. Het V-systeem bestaat uit drie verschillende onderdelen: de V-Skill, V-Trigger en V-Reversal. De V-Skill is een nieuwe move die uit te voeren is door de MP- en MK-knoppen tegelijk in te drukken. Deze move is per karakter anders en zorgt voor wat meer diepgang. Ryu kan bijvoorbeeld hierdoor een parry uitvoeren, Bison kan projectielen terugkaatsen en Chun-li heeft een sprong die damage doet tijdens het omhooggaan, maar die natuurlijk ook gebruikt kan worden om de afstand tussen haar en de tegenstander te overbruggen. De V-Reversal lijkt op de Focus Attacks uit Street Fighter 4, maar werkt meer zoals Alpha Counters in Alpha 2. Door tijdens het blocken de V-Reversal te gebruiken, counter je de move van je tegenstander. De V-Reversal doet weinig schade, maar zorgt dat je het momentum van de tegenstander breekt, zodat je wat tijd krijgt om op adem te komen. Maar het meest ingrijpende is waarschijnlijk de V-Trigger. Dit is een tweede gauge die de revenge gauge uit Street Fighter 4 vervangt en ongeveer hetzelfde werkt. De V-Trigger wordt gevuld naarmate je schade ondervindt, of door specifieke V-Skills te gebruiken. Wanneer de V-Trigger vol is, kun je het activeren en zal de meter leeglopen. Zolang dat gebeurt zul je, afhankelijk van je personage, verschillende bonussen krijgen. Sommige moves raken meerdere keren, je beweegt sneller of je doet extra damage. Special moves krijgen natuurlijk ook een boost, maar door special moves te gebruiken loopt de V-Trigger sneller leeg. Uiterst dodelijk is de combinatie van de V-Trigger en de Critical Arts, maar ook moeilijk om succesvol voor elkaar te krijgen.

Iets waar ik persoonlijk heel blij mee ben, is het feit dat vrijwel alle personages volledig nieuw aan lijken te voelen. Movesets zijn veranderd en voor een serie die al zo lang in verleden lijkt te steken, is dat goed. Sommige personages zitten al bijna twintig jaar met dezelfde moveset en een beetje verandering kan geen kwaad. De personages lijken eindelijk wat progressie te krijgen, zowel in gameplay als hun fysieke vormen. Alle personages die tot nu toe zijn aangekondigd, lijken echt ouder, wat ze meer persoonlijkheid geeft. Waar Street Fighter 4 aanvoelde als een loveletter aan Street Fighter 2, lijkt Street Fighter V zijn eigen ding te gaan worden, zoals Street Fighter 3 dat eerder deed, alleen misschien wat minder radicaal. De gameplay lijkt offensieve spelers meer te belonen dan dat voorheen het geval was. Waar het bij andere fighting games zoals Tekken of Killer Instinct het meer om agressieve plays en het offensief ging, ging het bij Street Fighter meer om positionering. Met ingang van Street Fighter V lijkt dat te veranderen: matches kunnen vliegensvlug over zijn, zeker met de hulp van de V-Trigger en zelfs defensieve personages lijken meer te halen uit het opzoeken van de actie dan ervan wegblijven.

Street-Fighter-5-07

Met Street Fighter 4 had Capcom een best slimme tactiek toegepast om de hype rond de game continu hoog te houden. De game werd zo’n anderhalf jaar voor de release aangekondigd, maar werd aangekondigd met minimale info. Dezelfde tactiek lijken ze toe te passen met Street Fighter V. Ongeveer elke maand worden er nieuwe personages, modes of stages getoond waardoor we elke keer weer een tipje van de sluier opgelicht krijgen. Op het moment van schrijven, zijn er zes personages vrijgegeven. Het is onduidelijk op hoeveel personages de teller zal blijven steken, maar verwacht wordt dat, net als bij de eerste Street Fighter 4, het aantal rond de twintig zal komen te liggen.

Van wat we tot nu toe weten van Street Fighter V lijkt het erop dat de game dat nummer ook verdiend. Sinds Street Fighter 2 heeft de serie een gigantische naam hoog te houden en heeft die maar zelden teleurgesteld. De komst van Street Fighter 4 was in 2008 een grote verrassing, zeker omdat men niet zeker wist hoe de serie in de nieuwe generatie zou gaan functioneren en of het überhaupt nog een succes kon worden. De tijd heeft geleerd dat dat inderdaad het geval kon zijn en deel vijf borduurt verder op dat idee. De basis is gelegd en die basis lijkt verdomd goed. We weten allemaal dat Capcom fantastische fighters kan maken, dus nu is het afwachten om te zien hoe ver Capcom de serie brengt. De nieuwe consoles wachten nog steeds op hun eerste echte goede fighter en misschien is Street Fighter the man for the job. Althans, voor PS4 en pc uiteraard.

Street-Fighter-5-06