Street Fighter V moet toegankelijker worden
Capcom wil dat Street Fighter V een minder hoge drempel gaat vormen voor nieuwe spelers dan vorige games in de serie dat waren. Niet alleen door middel van de gameplay, maar ook vanwege de enkele release van Street Fighter V, tegenover de verschillende versies van deel vier.
Het is een welbekende klacht over fighting-games in het algemeen: nieuwe delen van langlopende series zouden niet gebruiksvriendelijk zijn voor nieuwe spelers. Ten eerste kost het veel tijd en moeite om de besturing en vele moves onder de knie te krijgen en ten tweede komen nieuwe spelers vaak tegenover spelers te staan die het veel beter kennen en de vloer met hen aanvegen. Capcom wil daar met Street Fighter V verandering in brengen door onder andere de gameplay toegankelijker te maken. Maar misschien nog belangrijker, door het merk zelf beter in the picture te zetten bij een jonger publiek, aldus Capcom brand manager Brian Ayers.
“Je zal niet meer verschillende releases krijgen van Street Fighter V. Het zal blijven bij die ene versie zodat mensen zich niet af hoeven te vragen welke versies er zijn, wat de verschillen onderling zijn en welke versie ze moeten hebben. Onze ambities zijn om de game toegankelijker te maken en dat doen we mede dankzij de verschillende personages in de game. Elk personage voelt en ziet er volledig anders uit waardoor de kans groter wordt dat iedereen een fighter vindt die het beste bij hun past.”
De hele aard van fighting-games is de strijd tegen iemand anders, ofwel de computer of tegen een ander persoon. Ondanks dat de fighting-games wellicht de langstlopende professionele gaming-scene kent, is het nooit zo groot geworden als bijvoorbeeld DOTA 2 of Starcraft. Ook daarin moet Street Fighter V de serie een stap verder brengen.
Street Fighter V gaat vanaf 16 februari wereldwijd blauwe plekken opleveren. Volgens Capcom zullen elke twee maanden nieuwe personages volgen die men kan kopen met echt geld, maar geduldige spelers kunnen ze ook gratis unlocken.