De Destiny-kronieken – Deel 1

Achtergrond
Kevin Rombouts op 10 september 2019
De Destiny-kronieken – Deel 1

Licht, duisternis en de maan

Wanneer een serie drie, zes of soms wel tien delen heeft gehad, begint het lastig te worden om het verhaal te volgen. Helemaal wanneer het ook nog eens sequels van elkaar zijn, beginnen de verhaallijnen al snel door elkaar te lopen. In ‘De Kronieken’ lopen we rustig met je door het verhaal van een specifieke serie, zodat je op de hoogte bent van wat er gaande is voordat je aan een nieuw deel begint. Met de Shadowkeep-uitbreiding in het vooruitzicht, kijken we vandaag naar de Destiny-serie, met die Wizard die van de maan kwam.

Het mag misschien raar klinken, maar als we Bungie moeten geloven is het uiteindelijk niet de mensheid die de aarde aan zijn einde helpt. In plaats daarvan raken we opnieuw in een tijdperk van enorme technologische vooruitgang: een nieuwe Golden Age. Dit is allemaal te danken aan de vondst van een enorme witte bol boven Mars. De Traveler, zoals de bol bekend zou komen te staan, zorgde ervoor dat we plots wel door het hele sterrenstelsel konden gaan reizen, andere planeten konden bewonen en zelfs als mensen nieuwe krachten kregen.

Hiervoor betaalde de mensheid echter een hoge prijs. Ruim 700 jaar nadat we voor het eerst de Traveler ontdekten, is er van deze Golden Age nog maar weinig over. De komst van de mysterieuze bol trok namelijk ook de aandacht van verschillende buitenaardse rassen, waardoor onze planeet al snel onder vuur kwam te liggen. De enige veilige plek momenteel is een grote metropool, nu enkel bekend als The Last City.

Spoiler

In dit artikel gaan we in de op centrale games van de serie (Destiny 1 en 2) en de bijbehorende DLC. De boeken, comics en en andere lore laten we voor nu buiten beschouwing, maar mogelijk dat we hier later nog op terugkomen in een tweede deel. Daarnaast kan dit artikel spoilers bevatten voor de games, mocht je ze nog niet gespeeld hebben.

Destiny 1

Ontdek het licht

Ons verhaal begint echter niet in The Last City, maar in het oude Rusland. Een Ghost, een klein zwevend robotje, is hier haastig op zoek naar zijn Guardian, zodat hij jou weer tot leven kan wekken. Guardians zijn namelijk strijders die eerder zijn overleden, maar uiteindelijk door de Traveler zijn ‘uitverkoren’ om het Licht te dienen en daarbij ook de krachten van het licht in de strijd tegen de duisternis te gebruiken.

Zodra jouw Ghost je heeft gevonden ergens buiten de Cosmodrome in Rusland, begeleidt deze je al snel terug naar The Last City. Daar word je verwelkomd door de Speaker, iemand die naar eigen zeggen in contact staat met de Traveler. Hij vertelt je over de dreiging van een eeuwenoude, duistere kracht bekend als de Darkness en hoe deze langzaam dichter bij de aarde komt. Het is dan ook aan ons Guardians om deze dreiging te stoppen, maar dat gaat niet vanzelf.

Met meer kennis en een doel op zak, keer je terug naar de Cosmodrome. De Cosmodrome was de plek waar wij als mensheid onszelf het sterrenstelsel inschoten. Nu is het een hoopje verlaten hangars, fabrieken en vooral schroot. Hier ontdek je niet alleen de Fallen en de Hive, twee vijandige rassen, maar ook een oude AI: Rasputin. Als de laatste overgebleven Warmind is Rasputin gebouwd om de aarde te beschermen tegen de dreigingen van buitenaf. Met de dreiging van de Darkness lijkt Rasputin nu ook weer wakker te worden.

[image_with_animation image_url=”647″ alignment=”center” animation=”Fade In” border_radius=”none” box_shadow=”none” max_width=”100%” el_class=”image-inbetween”]

That Wizard came from the moon

Al snel wordt duidelijk dat je naar de maan moet, een gebied dat praktisch verboden terrein is geworden na de invasie van de Hive. Deze insectachtige wezens hebben zich door heel de maan genesteld en lijken opnieuw een invasie van de aarde voor te bereiden. Met enige moeite en het gebruik van wat Hive-zwaarden lijk je deze plannen tijdelijk een halt toe te kunnen roepen. Dit is wanneer je kennis maakt met een mysterieuze vrouw, enkel bekend als de Exo Stranger. Zij vertelt je dat de dreiging van de Darkness te vinden is bij de robotische wezens bekend als de Vex en stuurt je naar Venus.

Op Venus tref je de Vex in groten getale aan, maar je leert hier dat ze niet op Venus worden gemaakt. Dat komt omdat deze robots ‘geboren’ worden in de Black Garden, een mysterieuze stad waar deze robots het leven krijgen en ze de duisternis aanbidden. Om meer informatie te krijgen over de Darkness, reis je af naar de Reef: een asteroïdengordel waar de Awoken zich schuil houden. De Awoken zijn een neutraal ras dat zowel het licht als de duisternis in zich heeft. De koningin van de Awoken, Mara Sov, vertelt onze Guardian dat we het hoofd van een Vex Gate Lord nodig hebben, willen we de Black Garden binnenkomen.

Zo gezegd, zo gedaan en dus keren we terug naar Venus om daar een Vex Gate Lord te vinden en hem een kopje kleiner te maken. Met diezelfde kop keren we terug naar Mara Sov, waar zij ons vertelt om het oog van de Gate Lord mee te nemen naar Mars. Dit is namelijk de sleutel voor een portaal naar de Black Garden, welke te vinden is op de rode planeet.

[image_with_animation image_url=”9111″ alignment=”center” animation=”Fade In” border_radius=”none” box_shadow=”none” max_width=”100%” el_class=”image-inbetween”]

Het hart van de duisternis

Op Mars aangekomen, blijkt dat niet alleen de Vex op de planeet actief zijn. Ook de Cabal zijn hier te vinden, in een poging de encryptie van het portaal naar de Black Garden te breken. Hoewel het de Cabal niet is gelukt in te breken in de Black Garden, hebben ze ondertussen wel een groot gedeelte van de planeet bezet, bekend als de Exclusion Zone. Inclusief de plekken waar wij natuurlijk moeten zijn en dus is het aan ons om in te breken bij de Cabal.

Eenmaal in de Cabal’s Exclusion Zone, ontdek je waarom de Cabal zo beschermend worden in dit gebied. Hier hebben zij namelijk een Garden Spire gevonden, een pilaar die in directe verbinding staat met de Black Garden en dus ook een gedeelte van de oplossing is om binnen te dringen. Wat de Cabal echter niet wisten is dat er ook een Vex Gate Lord nodig is, eentje waarvan jij het oog ter beschikking hebt en deze dus kan opladen om het portaal te openen.

Met een opgeladen oog in je hand, stap je uiteindelijk door het portaal om uit te komen in de Black Garden. Daar blijkt waarom deze zo lastig te vinden was: de Black Garden is van tijd en ruimte afgezonderd. In de kern van de Black Garden ontdekken we een bol van pure duisternis, die wordt aanbeden door de Vex. Na een heftig gevecht tegen drie enorme Vex-robots, weten we uiteindelijk deze bol van duisternis te vernietigen en komt ons gevecht voorlopig tot een einde.

[divider line_type=”Full Width Line” line_thickness=”1″ divider_color=”default” animate=”yes”]

Destiny 1 DLC

Een nieuwe dreiging

Hoewel de directe dreiging van de duisternis voorlopig weg lijkt te zijn, hoeven de Guardians niet stil te zitten. In de eerste uitbreiding van de game blijkt dat we terug moeten naar de maan. Een Hive-prins is na een mislukte aanslag op zijn leven weer teruggekeerd en lijkt nu zijn zinnen te hebben gezet op de aarde. Het is uiteindelijk aan een team van Guardians de taak om Crota, de Hive-prins, een halt toe te roepen in de Crota’s End-raid.

Met de dreiging van Crota uit de weg, opent koningin Mara Sov plots de poorten van de Reef voor alle Guardians. Natuurlijk is dat niet zonder reden, want Mara wilt wraak op de House of Wolves, een factie binnen de Fallen. Deze groep Fallen diende ooit de koningin, maar besloot een eigen weg te gaan onder leiding van Skolas. Deze kapitein binnen de Fallen is van plan om alle Fallen-facties weer samen te brengen onder één vlag, iets wat de koningin niet ziet zitten.

De derde en laatste kleinere uitbreiding voor Destiny houdt ons op aarde en stuurt ons opnieuw naar de Cosmodrome. Om specifiek te zijn naar Felwinter Peak, waar de tempel van de Iron Lords staat. Deze groep Guardians offerde zich honderd jaar geleden op om een technologische plaag genaamd SIVA te stoppen. Nu de House of Devils van de Fallen de plaag opnieuw heeft ontdekt, is het aan jou om deze factie en de plaag te stoppen.

Destiny 1 DLC - The Taken King

De Taken King bezoekt ons sterrenstelsel

De verschillende aanvallen van de Guardians op de Hive, met als mokerslag de dood van Crota, zijn niet onopgemerkt gebleven. Het is dan ook in de eerste grootschalige uitbreiding van Destiny dat de Taken King Oryx naar ons sterrenstelsel komt. Met een vloot aan Hive-schepen komt Oryx binnenvallen en vernietigt hij bijna de gehele Awoken-vloot.
In de tussentijd reageer jij als Guardian op een noodsignaal vanaf Phobos, een van de manen van Mars. Hier ontdekken spelers de Taken: Cabal- en Hive-soldaten die overgenomen zijn door de duisternis in opdracht van Oryx. Daarmee wordt ook het plan van Oryx duidelijk: zoveel mogelijk Hive, Cabal, Vex en Fallen overnemen om daarmee de rest van ons sterrenstelsel uit te roeien.

Nu dit plan duidelijk is, is het aan de Guardians om Oryx te stoppen. Hoewel het niet van harte gaat, weten we uiteindelijk wel binnen te dringen op de enorme Dreadnaught van Oryx. Hier treffen we niet alleen de Hive en Taken aan, maar ook de Cabal die zich met een eigen schip in de zijkant van de Dreadnaught hebben geboord. Hoewel je als Guardian de wapens aan boord van de Dreadnaught weet lam te leggen, is de dreiging van Oryx er nog steeds.

Gedurende de King’s Fall-raid duik je dieper in de Dreadnaught en stap je in de ’throne world’ van Oryx: een rijk in een andere dimensie waar de fysieke vorm van Oryx zich schuilhoudt. Hier nemen jij en je mede-Guardians het op tegen de beste soldaten uit Oryx’ leger om uiteindelijk oog in oog te staan met de Taken King zelf en hem te verslaan.

Destiny 2

Nog één leven te leven

Met het verslaan van Crota en de verschillende andere dreigingen lijkt de rust op aarde terug te keren. Die rust is echter van korte duur, wanneer de Red Legion een invasie pleegt op aarde en daarbij de Traveler aan banden legt. Deze Cabal-factie onder leiding van de bloeddorstige Dominus Ghaul gelooft namelijk dat de Cabal de kracht van de Traveler hoort te krijgen en niet de Guardians. Door het opsluiten van de Traveler verliezen alle Guardians hun licht en hebben ze nog slechts één leven te leven.

Hoewel jij de directe aanval van Ghaul op miraculeuze wijze overleeft, slaat menig Guardian op de vlucht. Het is dan ook bij toeval dat je Suraya Hawthorne tegenkomt. Deze vrijheidsstrijder leeft al jaren zonder het licht op aarde en is na de invasie achtergebleven om zo veel mogelijk mensen te redden. Het is dan ook via haar dat je ontdekt waar de andere Guardians heen zijn gegaan. Zo vluchtte Zavala naar Titan, Ikora Rey naar Io en zit Cayde-6 vast op Nessus. Aan jou dus de taak om dit drietal opnieuw samen te brengen en in de tussentijd ook nog je licht terug te krijgen.

Al snel kom je achter Ghauls plannen. De Red Legion laat de planeten die ze veroveren namelijk niet schadevrij achter. Integendeel: sterrenstelsels worden door de Red Legion van de kaart geveegd wanneer ze er klaar mee zijn. Het is dus ook aan jou om dit te voorkomen voordat de jacht op Ghaul wordt geopend.

Nadat je een van Ghauls eigen schepen weet te stelen en de sterrenvernietiger The Almighty weet uit te schakelen, keer je terug naar de stad om Ghaul in de ogen te kijken. Na verschillende gevechten en confrontaties in de stad kom je uiteindelijk op Ghauls luchtbasis terecht en zie je hoe hij de Traveler forceert hem het licht te geven. Dit is echter nog maar van korte duur, want wanneer jij Ghaul verslaat, verlaat het licht hem en breekt de Traveler uit zijn kooi. Hiermee komt de invasie van de Red Legion ten einde en krijgen Guardians overal hun licht weer terug.

[image_with_animation image_url=”20960″ alignment=”center” animation=”Fade In” border_radius=”none” box_shadow=”none” max_width=”100%” el_class=”image-inbetween”]

Hoezee voor keizer Calus

Hoewel de dreiging van de Red Legion is verslagen, blijkt de plotselinge komst van een enorm schip te verraden dat er meer speelt binnen de Cabal. Aan de hand van een mysterieuze uitnodiging treden wij binnen op de Leviathan, een schip groot genoeg om hele werelden op te slokken. Hier worden wij uitgenodigd door ene keizer Calus, een verbannen held van de Cabal. Nadat Calus oog in oog heeft gestaan met de duisternis, is hij op zoek gegaan naar de sterkste strijders in het universum om hem te versterken in de strijd die komen gaat.

Gedurende de verschillende uitdagingen word je door Calus op de proef gesteld in snelheid, kunde en samenwerking. Aan het einde van de raid blijkt echter dat Calus zichzelf niet graag laat zien. Hoewel zijn stem overal te horen is, blijkt de enorme Cabal aan het einde van de raid slechts een animatron te zijn: een robot, vermoedelijk naar zijn gelijkenis. Tot op de dag van vandaag heeft dan ook nog niemand keizer Calus in levende lijve gezien.

Destiny 2 - Curse of Osiris & Warmind

Oude bekenden steken de kop op

Binnen de muren van The Last City is de naam Osiris geen onbekende, maar desondanks leeft de leraar van Ikora Rey al jaren in ballingschap. Nu hij plots contact opneemt met zijn voormalige studente, stuurt Ikora ons naar Mercurius om uit te zoeken wat er gaande is met de Vex. Daar treden we binnen in het Infinite Forest: een eindeloze reeks simulaties die de Vex gebruiken om de ideale toekomst te voorspellen. Hierin heeft de Vex-robot Penoptes een simulatie ontdekt waarmee hij al het licht en leven in het universum kan uitschakelen. Met de hulp van Osiris lukt het echter om Penoptes te stoppen voordat deze simulatie werkelijkheid wordt.

Niet alleen op Mercurius zijn er problemen, ook op Mars is het goed mis. Wanneer Warmind-satellieten plots op de poolkappen van Mars beginnen neer te storten, smelt het ijs en komt de kern van de Warmind-AI Rasputin bloot te liggen. Dat was echter niet het enige geheim onder het ijs, want ook een mutatie van de Hive breekt los uit het water en doet er alles aan om Rasputin te vernietigen en de oude wormgod Xol op te roepen. Samen met wetenschapper en hunter Ana Bray lukt het je uiteindelijk om in contact te komen met Rasputin en Xol te vernietigen.

Destiny 2 – Forsaken

De dood van Cayde-6

De Prison of Elders is voor veel Guardians een bekende naam geworden. Wanneer het tuig uit het universum niet direct een kogel (of een raket) tussen de ogen krijgt van een Fireteam, komen ze hier terecht. Criminelen, vijandige soldaten en ander gespuis zit hier netjes opgesloten, tot het moment dat de spreekwoordelijke pleuris uitbreekt en de Prison of Elders op zijn kop staat. Het is dan ook op dat moment dat Cayde-6 en Petra Venj, rechterhand van koningin Mara Sov, samen met jou naar de gevangenis worden gestuurd om orde op zaken te stellen.

Hoewel het in eerste instantie lijkt op een opstand en rellen tussen de verschillende facties, wordt het al snel duidelijk dat het gaat om een ontsnappingspoging van Uldren Sov, prins van de Reef en broer van koningin Mara Sov. Samen met zijn acht baronnen probeert Uldren uit de Prison of Elders te ontsnappen, maar ze krijgen een unieke kans op een dienblaadje gepresenteerd: wraak nemen op Cayde-6, de man die hen in eerste instantie in de gevangenis had gestopt.

Het duurt dan ook niet lang voordat Cayde-6 zwaar in de problemen zit. Terwijl jij jezelf een weg probeert te banen door het enorme complex, legt de Ghost van Cayde-6 het loodje door een goed geplaatst schot van een van de baronnen. Vanaf dat moment lijkt het einde van de Exo-hunter niet ver weg te zijn en legt hij niet veel later dan ook het loodje door een kogel uit zijn eigen geweer, de Ace of Spades.

[image_with_animation image_url=”22585″ alignment=”center” animation=”Fade In” border_radius=”none” box_shadow=”none” max_width=”100%” el_class=”image-inbetween”]

Strijden in de Tangled Shore

Ziedend en uit op wraak kom je uit op de Tangled Shore, een hoopje bij elkaar geraapte meteorieten dat met touw aan elkaar geknoopt zit. Hier brengt Petra Venj je naar de Spider, de koning van de zwarte markt en een tegenstander van Uldren Sov en zijn Scorn. Hoewel de strijd niet vanzelf gaat en je jezelf eerst moet bewijzen tegenover de handelaar, komt de Spider uiteindelijk toch over de brug met informatie over de acht baronnen.

Het duurt dan ook niet lang voordat je ze allemaal tegen bent gekomen en ze professioneel een kopje kleiner hebt gemaakt. Vooral Fikrul, de Fanatic, biedt tegenstand en volgt prins Uldren Sov dan ook tot zijn laatste snik. Wanneer je eenmaal oog in oog staat met de prins van de Awoken, wordt het duidelijk waarom hij zich plots tegen de wereld heeft gekeerd.

Na de slag tegen Oryx en het verlies van zijn zus kwam hij in de ban van Riven, een mysterieus wezen dat haar zinnen heeft gezet op de Dreaming City. Deze thuishaven van de Awoken was een heilige plek, maar door toedoen van Uldren wordt de plaats nu aangevallen door Scorn en Fallen.

[image_with_animation image_url=”22584″ alignment=”center” animation=”Fade In” border_radius=”none” box_shadow=”none” max_width=”100%” el_class=”image-inbetween”]

Welkom in de Dreaming City

Ondanks de omstandigheden van Uldren, krijgt hij uiteindelijk wel zijn verdiende loon: eenzelfde kogel tussen zijn ogen, zoals hij ook bij Cayde-6 deed. Nu de rekening vereffend is, volgt de conclusie dat er nog een grotere dreiging is: de aanval van Riven op de Dreaming City. Met flinke tegenzin wordt de heilige plaats voor de Awoken opengesteld voor alle Guardians, in de hoop de dreiging op te lossen.

Ondanks alle moeite is dat nog niet gelukt. Hoewel Riven werd verslagen in de Last Wish-raid, zit de Dreaming City in een continue loop vast. Iedere drie weken neemt de corruptie in de stad toe, waarbij in de laatste week van de cyclus de Guardians de kans krijgen om in de Shattered Throne uit te zoeken wat er gaande is. Hoewel de Guardians iedere week weer heelhuids terugkomen, is de vloek nog altijd niet opgeheven. Geruchten in de wandelgangen van de Tower lijken erop te wijzen dat het einde in zicht is, maar het is nog maar de vraag of dit ook klopt.

[divider line_type=”Full Width Line” line_thickness=”1″ divider_color=”default”]

Dat het werk van de Guardians er voorlopig nog niet op zit, is wel duidelijk. Hoewel het momenteel rustig is, buiten enkele uitstapjes naar de Leviathan, lijkt er een nieuwe schaduw op te staan. Vanaf 1 oktober gaan de avonturen van de Guardians verder met de lancering van het derde jaar voor Destiny 2 in de vorm van Shadowkeep en Season of the Undying.

Geschreven door:

[wpv-noautop]
{!{wpv-view name=’auteurs-onderaan-post’}!}
[/wpv-noautop]

Deel dit artikel