Lego Star Wars Battles
Van microtransactiegrind naar Apple exclusive
Zelfs als je Lego Star Wars-games op de voet volgt is er een goede kans dat je Lego Star Wars Battles hebt gemist. De game kwam in 2019 uit, maar is sindsdien in totaal maar enkele maanden speelbaar geweest. De game is nu terug als exclusive voor Apple Arcade en in zijn beste vorm tot nu toe.
Als een game uit een winkel verdwijnt gaat het meestal om een oude titel of een online game die niet meer rendabel is. De ontwikkelaar wil de game in zulke gevallen niet meer ondersteunen. Wat ook kan is dat de uitgever gewoon graag wil dat je de nieuwe versie koopt die ze hebben gemaakt, zodat ze opnieuw 60 euro kunnen vangen voor een afgeraffelde remaster. Nu is Lego Star Wars Battles niet van Rockstar en is er iets anders aan de hand, al is nog niet helemaal duidelijk wat.
Ongebruikelijke release
Lego Star Wars Battles kwam uit in 2019 voor smartphones. De game zat vol met microtransacties, maar kreeg desondanks overwegend positieve reacties in de appwinkels. Wat ook meteen opvalt is dat de game dus niet meer te downloaden is. Na de release heeft ontwikkelaar TT Games Brighton de game binnen een paar maanden weer offline gehaald, tot ongenoegen van de fans.
We maken een sprong in de tijd naar afgelopen zomer, toen de game als Apple Exclusive werd aangekondigd als onderdeel van het Apple Arcade-abonnement. Ditmaal zonder microtransactie. Dit is ook het moment dat de game voor het eerst op mijn radar kwam. Gelukkig heb ik niet mee hoeven maken hoe een bijzondere, pvp tower defense-game uit je handen wordt gerukt terwijl je net zo veel plezier hebt. Dat is namelijk de ervaring van veel spelers die de game bij de eerste release actief speelden.
“Tot zover niets geks aan Lego Star Wars Battles.”
Een microtransactieverleden
Dit hele verhaal had ik niet meegekregen voor ik de game op mijn iPad speelde, maar kwam ik op het spoor omdat veel elementen in de game vreemd overkomen. Je speelt in het spel tegen een computergestuurde vijand of een online tegenspeler. De game probeert altijd een tegenspeler te vinden, maar als dat niet lukt, wordt je gekoppeld aan een computer.
Vervolgens moet je uit eenheden kiezen die je neerploft in een arena, waarna je droids, stormtroopers en AT-AT’s uit zichzelf naar de kant van je tegenstander gaan lopen. Hiermee kun je je linie opschuiven en op verschillende punten op het veld torens bouwen, om zo het speelveld over te nemen. De tegenstander doet natuurlijk precies hetzelfde, waardoor het gevecht al snel verandert in een bizar schaakspel. Zet je tegenstander een tank op het veld? Dan kun jij daar een grenadier tegenover zetten om het pantservoertuig onklaar te maken. Wie als eerste de basis van de tegenstander vernietigt of nog de meeste torens heeft staan als de tijd om is: wint.
Tot zover niets geks aan Lego Star Wars Battles. Pas in de menu’s kreeg ik een vermoeden van het microtransactieverleden van de game. De eenheden op het veld speel je met kaarten en deze kaarten kun je ook upgraden. Dat moet met steentjes en kristallen, die je kunt verdienen met gevechten, quests en door dagelijks je ‘gratis’ reward op te halen. Wie ooit een mobiele game met microtransacties heeft gespeeld zal hier direct in herkennen dat je steentjes met heel veel moeite kunt verzamelen, maar dat alle coole dingen met kristallen gekocht moeten worden en dat je daar harde euro’s voor moet betalen.
Zonder microtransacties, maar met grind
Nu is Lego Star Wars Battles een Apple Arcade-game. Voor wie dit niet kent: dat is een abonnement waarmee je voor een vast bedrag per maand onbeperkt spellen uit een bibliotheek kunt spelen. Belangrijk detail: de games mogen geen extra kosten met zich meebrengen, omdat de dienst er ook op is gericht op ouders die hun kinderen een veilige game-omgeving willen bieden.
Ook Lego Star Wars Battles moet zich hieraan conformeren en bewijst daarmee meteen dat games veel leuker zijn zonder de microtransacties. Je speelt heel geleidelijk nieuwe arena’s en kaarten vrij, zodat je spel steeds complexer wordt. Win je met regelmaat? Dan gaat je ranking omhoog en kom je ook betere spelers tegen. Daarbij is het speelveld nog steeds niet altijd gelijk, want je kunt een tegenstander tegenover je krijgen die al meer bijzondere kaarten heeft kunnen verzamelen. Echter is de game zo royaal in zijn beloningen, dat je weet dat je met een paar gevechten wel weer kans maakt.
Je moet nog steeds wel aardig grinden om verder te komen in het spel en het duurt ook best even voor je meer variatie krijgt in de eenheden en torens die je kunt bouwen. Gelukkig zijn de potjes kort en spannend, waardoor de drempel om weer even een paar potjes te spelen bijzonder laag is. Daar komt bij dat de animaties volledig aan de standaard van Lego-games voldoen en een genot zijn om naar te kijken. Ik weet me dan ook moeilijk los te rukken van de game, zeker gezien TT Games Brighton maandelijks nieuwe doelen stelt en je doelen geeft om vrij te spelen. Het enige nadeel aan deze re-release is dan ook dat ik de game dus niet kan spelen op mijn Android-telefoon, al is dat voor de productiviteit misschien maar beter.