Dungeons and Dragons-tips voor beginners
Haal het meeste uit je D&D-avonden
“Fandalor, het is jouw beurt. Wat doe je?” Geschrokken kijk je naar je character sheet, terug naar het slagveld en nog even met blinde paniek naar de dobbelstenen. Wat doe je? Wat kun je doen? “Ik wil die orc aanvallen..?” zeg je met twijfel in je stem. De Dungeon Master reageert: “Dat kan, maar dan moet je wel eerst in de buurt staan”. Je kijkt nog eens naar het slagveld, je poppetje staat inderdaad niet bij de orc in de buurt. Kun je daar überhaupt komen?
Het is niet makkelijk om met een spel als Dungeons and Dragons te beginnen. Zeker niet als je nog helemaal geen ervaring hebt met tabletop games. Gelukkig hebben we een aantal tips voor beginners om te zorgen dat je met vertrouwen in jezelf kunt beginnen aan de leukste hobby in de wereld. Als je deze tips hebt gelezen, kijk ook nog eens naar onze tips voor het maken van je eerste held(in).
Lees het Players Handbook
Lees de regels. Het lijkt misschien zo simpel en ja, dat ben ik met je eens. Toch zie ik regelmatig dat dit niet wordt gedaan. Begrijpelijk: Monopoly, Stratego en Kolonisten van Catan hebben namelijk ook geen handleiding van 400 pagina’s. Met Dungeons and Dragons is dat wel het geval, maar gelukkig hoef je echt niet alle 400 pagina’s uit het Players Handbook te lezen.
Als ik met mensen speel die nog nooit Dungeons and Dragons hebben gespeeld, merk ik meestal dat er één ding is dat voor de meeste frustratie zorgt: het niet weten wat je opties zijn en wat je personage kan. Uiteraard is het de taak van de Dungeon Master (DM) om de nieuwe speler hierbij te helpen, maar een goede basiskennis kan een hele hoop schelen.
Om te zorgen dat je precies weet wat je personage allemaal voor een speciale vaardigheden heeft, zorg er dan in ieder geval voor dat je in het derde hoofdstuk het onderdeel over jouw class hebt gelezen, zodat je weet waar je jouw groepsgenoten mee kunt verrassen tijdens het spelen. Lees daarnaast hoofdstuk negen over Combat. Als je deze twee hoofdstukken onder de knie hebt, dan ligt er de basis om samen met je DM alles uit je personage te halen. Dat geeft vaak het gevoel dat je een stuk meer grip op je opties, en dus het spel, hebt.
Heb je geen toegang tot het Players Handbook? Vraag dan eerst een groepsgenoot of je deze mag en kunt lenen, voordat je zelf drie of vier tientjes neerlegt, of kijk op de website van Wizards of the Coast voor de gratis Basic Rules.
gelukkig hoef je echt niet alle 400 pagina’s uit het Players Handbook te lezen
Maar het mag wel!
Speel wat je leuk lijkt
De tweede tip is net zo belangrijk als de eerste. Als beginner kun je natuurlijk uitwijken naar online bronnen voor advies, je bent tenslotte nu ook hier terechtgekomen. Daar kun je veel tips en advies vinden over het spel, maar let dan goed op het volgende. Dungeons and Dragons 5th Edition is zo gemaakt dat elke class en daarbij behorende sub class efficiënt mee kan doen, maar zeker als je op het internet gaat zoeken naar advies, kom je snel berichten tegen als “De Ranger is zwaar onder de maat, je kunt beter een Fighter spelen!” of “Als je niet de Polearm Master feat kiest, ben je gewoon niet goed bezig”. Negeer dat soort berichten. Zit hier dan geen kern van waarheid in? Oh, vast wel. Op papier kan de ene class wat zwakker zijn dan de ander, of de ene vaardigheid wat vaker nuttig zijn dan de ander, maar dit soort uitspraken worden meestal puur op theorie gebaseerd. Wat dan niet meegenomen wordt, is het idee dat je in je hoofd hebt en de mogelijkheid van de DM om juist meer situaties te creëren waar jouw concept naar voren komt.
Dungeons and Dragons is een spel en uiteindelijk is het de bedoeling dat je samen met je vrienden een gezellige en leuke avond hebt. Als jij altijd al een Dwarven Ranger hebt willen spelen, ga ervoor! Lees alleen wel nog even de onderstaande tips over het contact met je DM.
Stel vragen, zo veel als nodig is
Dungeons and Dragons is een complex spel. Dat zal niemand ontkennen. Zeker voor een nieuwe speler is het soms erg overweldigend. Je kunt je nog zo goed hebben voorbereid, alle boeken gelezen hebben en op internet de filmpjes van verschillende YouTubers die spelregels uitleggen hebben gekeken, toch zullen er tijdens het spel gegarandeerd dingen naar voren komen die gewoon niet duidelijk zijn.
Dat kunnen algemene spelregels zijn, maar de uitleg van de DM kan ook een keer niet duidelijk zijn. Hoewel de DM vaak de tegenstander speelt, is hij er natuurlijk vooral om samen een leuke avond te hebben. Wees daarom nooit bang om uitleg of verheldering te vragen als dingen niet duidelijk zijn, al is het alleen maar om te vragen welke dobbelsteen nu ook weer de d8 is. Vraag daarom bij twijfel altijd om verheldering.
Houd contact met je Dungeon Master
Je hebt het Player’s Handbook helemaal doorgelezen en zelfstandig je personage gemaakt. Hij is een kickass Ranger die zijn hele leven in de bossen woont. Hij is een expert met de boog en het jagen op wild. Daarnaast heeft hij een nauwe band met de natuur en slechts twee doelen voor ogen: het vinden van zijn vermiste Wolf Grijsvacht en het redden van het bos uit handen van de orcs die de bomen kappen voor hun nabijgelegen vestiging. Trots vertel je dit verhaal aan je DM, die even slikt en met een verontschuldigende blik zegt: “Sorry maar we spelen Out of the Abyss, een campagne die bijna volledig ondergronds plaatsvindt”.
Het zal niet de eerste keer zijn dat het bovenstaande gebeurt en zeker ook niet de laatste keer. Je hebt een tof personage bedacht, maar één of meerdere aspecten passen gewoon niet in de campagne van de DM.
Dungeon and Dragons is een spel waarbij een hoop verschillende werelden, facetten en locaties aan bod komen. Zorg ervoor dat je vooraf duidelijk met de hele groep op één lijn zit over wat je kunt verwachten, zodat er geen teleurstelling is als Zappy the Clown helaas niet helemaal past in de campagne die over het vinden en verslaan van een bloeddorstige vampier gaat. Hoewel, wellicht past het in dit geval juist perfect…
Het verschil tussen speler kennis en character kennis
De DM heeft net de groep gevraagd om een Perception check te maken. Helaas waren de dobbelstenen niet in een goede bui en heeft niemand meer dan een tien gegooid en de DM beschrijft dat jullie niets horen behalve de wind die door de ondergrondse tunnels waait. Waarom vroeg de DM dat? Er zit vast ergens een monster verborgen, anders zou de DM dat niet vragen, toch? Je vertelt dat je personage zijn boog pakt en alvast een pijl klaar houdt.
In Dungeons and Dragons speel je een personage dat samen met zijn groepsgenoten op avontuur is. Het is een rollenspel waarbij je in de huid van je personage kruipt, beschrijft wat deze doet en je spreekt de woorden die je personage zal zeggen. Eén ding zul je daarom goed in de gaten moeten houden. Wat weet jij als speler en wat weet je personage in die wereld? Jij als speler weet wel degelijk dat er iets in de schaduw verstopt zit als je DM om zo’n rol vraagt en die glimlach op zijn gezicht spreekt nog meer boekdelen. Jouw Perception check was echter niet goed genoeg om die schaduw op het plafond op te merken. Vanuit het perspectief van je personage is er dus geen reden tot gevaar.
Dit wordt meta-kennis genoemd. Jij als speler hebt andere kennis tot je beschikking dan je personage. Jij weet dat je een spel aan het spelen bent met regels en dobbelstenen. Tijdens het rollenspel zelf speel je je personage en die weet niet dat jij net te laag hebt gedobbeld. Ik vergelijk dit soms wel eens met een acteur in een film. Elijah Wood weet bijvoorbeeld dondersgoed dat Gollum ze gaat verraden, hij heeft het script immers gelezen, maar tijdens het filmen speelt hij Frodo en die weet dat niet. Hetzelfde geldt voor Dungeons and Dragons.
Ik als speler weet ook wel dat als ik slecht rol op een Perception check dat er een grote kans is dat ik iets niet heb opgemerkt, maar Fandalor de Wood Elf Ranger weet dat niet. Het is dus aan mij om te reageren met de kennis die mijn personage heeft en niet met de kennis die ik als speler heb, wat soms tot gevolg kan hebben dat je als speler bewust in een hinderlaag loopt. Zo gaat het spel, maar dat maakt het ook weer interessant en levert soms de beste momenten op.
Soms moet je bewust in een hinderlaag lopen
Heb plezier en praat met elkaar!
Mijn laatste tip is eigenlijk toch wel het allerbelangrijkste: zorg ervoor dat je als individu, maar ook als groep, plezier hebt in het spel. Heb je dat niet, geef dat dan aan. Niet iedereen is even goed in het lezen van andere mensen en soms kan jouw ongenoegen onopgemerkt gaan, wat alleen maar tot meer frustratie kan leiden. Vind je je class niet leuk, had je iets anders verwacht of denk je dat een regel iets anders betekent dan hoe jullie hem nu gebruiken? Gooi het in de groep. Er is maar één juiste manier van spelen en dat is de manier die jullie samen als groep leuk vinden.
Geschreven door:
[wpv-noautop]
{!{wpv-view name=’auteurs-onderaan-post’}!}
[/wpv-noautop]