The Evil Within 2

archief
Tim Miechels op 20 januari 2020
The Evil Within 2

Sebastian Castellanos heeft al één nachtmerrie overleefd. Drie jaar geleden belandde hij in het brein van een seriemoordenaar. Achterna gezeten door monsters wist hij te ontsnappen uit de STEM-wereld. Nu is het tijd voor Sebastian om terug de nachtmerrie in te gaan, ditmaal om zijn dochter te zoeken.

Afkomstig van horrormastermind Shinji Mikami, bekend van Dino Crisis en Resident Evil, was er in 2014 ineens The Evil Within. Het spel bracht een geslaagde mix van horror en psychologische thriller-elementen samen. Toch waren de recensies niet allemaal even positief. Zo leed de game onder een rommelig verhaal, saaie karakters en frustrerende camera- en video issues. Dit najaar komt het vervolg. In The Evil Within 2 spelen we opnieuw met Detective Sebastian Castellanos.

The Evil Within 2

Wederom belooft The Evil Within 2 een unieke mix van psychologische rillingen en échte survival horror. Het eerste deel kon deze beloften niet allemaal waarmaken, maar hoe staat het met het vervolg? Op de laatste E3 kregen we alvast wat veelbelovende gameplaybeelden te zien.

Het is een zwaar leven

Het is niet gemakkelijk om Sebastian Castellanos te zijn. Zijn dochter is omgekomen in een brand en zijn vrouw heeft hem verlaten. Dan wordt hij in The Evil Within naar het Beacon Mental Hospital gestuurd voor een moordonderzoek. Hier kwam hij middels de STEM-machine van de kwaadaardige Mobius firma terecht in een nachtmerriewereld in het brein van een seriemoordenaar. Hij wist deze beproeving amper te overleven, maar niemand gelooft zijn verhaal.

Drie jaar is Sebastian op zoek naar antwoorden. Wie of wat is Mobius en wat is die STEM-machine nou precies? Hij verliest zijn baan en raakt aan de drank. Dan uit het niets krijgt hij bericht van zijn voormalige protegé Juli Kidman. Sebastians dochter Lily blijkt niet alleen te leven, maar is door toedoen van Mobius verloren geraakt in een tweede STEM-machine.

The Evil Within 2

Maar Sebastian is niet alleen op de wereld. Middels een nieuw apparaatje staat hij rechtstreeks in verbinding met Juli in de echte wereld. In The Evil Within kwamen we er al achter dat Juli in dienst was van Mobius, waardoor het voor Sebastian lastig is haar te vertrouwen. Maar gaandeweg komt hij erachter dat Juli zo haar eigen redenen heeft om hem te helpen. Met datzelfde apparaatje vind je op verschillende punten in Union extra informatie over de stad en kom je meer te weten over wat zich allemaal heeft afgespeeld in STEM.

Silent Hill Within?

The Evil Within 2 speelt zich af in Union, een virtuele wereld in de vorm van een stad gecreëerd door Lily met behulp van de STEM-machine. Lily is zoek en de stad begint te vergaan. Aan Sebastian de taak om naar Union te reizen, zijn dochter te vinden en de geheimen van Union en Mobius te ontdekken. Dit hebben we natuurlijk al eens eerder gehoord in een andere bekende horror survival-game. Ook in Silent Hill ben je in een verlaten stadje als vader op zoek naar je verdwenen dochter.

The Evil Within 2

Net als in Silent Hill zijn wapens, kogels en andere voorraden schaars en word je gestimuleerd om minder gewelddadige oplossingen te zoeken. Zo kun je proberen langs vijanden heen te sluipen of simpelweg weg te rennen en verstoppertje te spelen. In het eerste deel van The Evil Within had je deze opties ook. Gedurende de beginscènes wordt er uitgelegd hoe je moet sluipen en vijanden stilletjes kunt uitschakelen. Vervolgens was er toch voldoende munitie beschikbaar, waardoor je werd uitgenodigd om alles en iedereen neer te knallen. Hopelijk is dit in het nieuwe deel toch wat anders, waardoor het survivalelement meer naar boven komt.

Vrijheid blijheid

The Evil Within 2 biedt spelers meer variatie in de spelwereld. Naast de bekende claustrofobische omgevingen uit het eerste deel worden al vrij vroeg in het spel enkele grote open gebieden vrijgespeeld. Spelers krijgen de mogelijkheid om op eigen houtje de omgeving te verkennen om nieuwe wapens, kogels en andere voorwerpen te verzamelen. Maar het blijft natuurlijk wel een survival horrorgame; wie weet wat voor monster er om de hoek op je staat te wachten…

Nieuw is het craftingsysteem waarmee spelers met de verzamelde voorwerpen zelf nieuwe wapens en kogels kunnen maken. Zo kun je zelf je spelervaring een beetje beïnvloeden. Maak je kogels voor je favoriete vuurwapen, spendeer je je voorraad aan vallen of vertrouw je erop dat je de overgebleven monsters met je mes wel aankunt?

The Evil Within 2

Dan zwerven er naast alle monsters ook nog verschillende Mobius-mensen rond in Union. Dit lijkt problematisch, aangezien Sebastian niet zo’n fijne relatie heeft met Mobius. Toch blijken deze agenten nuttig te zijn, want naast extra informatie geven ze Sebastian ook zijmissies, unlocken ze nieuwe gebieden en geven ze zelfs locaties waar Sebastian een extra voorraadkist kan vinden.

Horror time

Wat een survival horror echt goed maakt is hoe verschillende mensen reageren op verschillende spannende gebeurtenissen. De ene speler schrikt zich een hoedje van een jumpscare, een ander vindt daar juist niets aan en houdt van een bloederige slachtpartij. The Evil Within focuste zich helaas vooral op de gore terwijl de game zoveel meer potentie had. Hopelijk brengt deel twee daar verandering in. Er zijn zoveel verschillende fobieën dat het zonde is op één onderdeel te focussen.

The Evil Within 2

The Evil Within leed onder saaie karakters en een chaotisch verhaal aan te veel plot twists. Sebastian heeft als hoofdpersoon in ieder geval meer inhoud gekregen, al klinkt het misschien wel een beetje afgezaagd, de lager aan wal geraakte weduwnaar die op zoek gaat naar zijn doodgewaande dochter. Hopelijk heeft Juli ook meer diepgang gekregen en heeft zij een minder cliché reden om Sebastian te helpen.

Grafisch ziet The Evil Within 2 er prima uit, al is het wel te hopen dat de performance issues uit het eerste deel niet overgedragen worden naar het tweede deel. Drie jaar na de release heeft The Evil Within nog altijd last van een lage framerate en zelfs framedrops waardoor veel gamers klagen dat het spel ‘onspeelbaar’ wordt. Als het Tango Gameworks deze keer lukt een betrouwbare game-ervaring te leveren, weet ik zeker dat ik op de releasedatum van vrijdag 13 oktober in ieder geval niet zal slapen, maar deze game zit te spelen.