Sniper: Ghost Warrior 3
Sniper zijn is in een hele hoop shooters mateloos populair. Het gevoel van absolute macht, het leven ontnemen van een argeloos doelwit, one shot one kill en ongezien het slagveld weer verlaten. Maar ook de voorbereidingen treffen hiervoor. De perfecte schuilplaats vinden, je wapen uitrusten, je hartslag en ademhaling onder controle hebben en met alle variabelen rekening houden. Dit alles onderscheidt de ‘run and gunners’ van de elite. In veel shooters gaat al het voorgaande niet eens op. Snipers quickscopen er op los en rennen als een idioot van A naar B. Maar niet in Sniper: Ghost Warrior 3. Voorbereiding is essentieel, maar ook geduld en vakmanschap.
Sniper: Ghost Warrior 3 is alweer het derde deel in de serie, zoals de titel al wel doet vermoeden. Zoals bij de vorige delen ook al het geval was, neemt het Poolse CI Games de ontwikkeling van deze sluipschutter-simulator op zich. Of dit een plus- of minpunt is dienen we in het midden te laten. De vorige twee Sniper: Ghost Warrior-games waren niet bepaald de allerbeste, maar CI belooft ons significante verbeteringen in Sniper: Ghost Warrior 3. De grootste verandering is namelijk de overstap van lineaire gameplay naar open wereld, zodat de speler zelf kan bepalen hoe hij zijn doel benadert en uitschakelt.
In Ghost Warrior 3 geeft CI Games je namelijk alle ruimte om te bepalen hoe je de klus klaart. Het motto is niet voor niets: Am I a sniper, am I a ghost, am I a warrior? Om de game interessant te maken voor een brede doelgroep ondersteunt deze namelijk de regelrechte sluipschutter-stijl, waarbij je vijanden van een veilige afstand afplinkt, de stealthy aanpak, waarbij je iedereen ongemerkt afvoert of de guns blazing-stijl. Iedere aanpak heeft uiteraard zijn eigen voor- en nadelen, maar de keuze biedt je wel de vrijheid als speler. Hoe je het doet is dus niet de vraag, als je het maar doet. Execute…target…survive.
In deze open wereld dien je als speler ook zelf je intel te verzamelen. Een minimap is er wel, maar zolang jij geen informatie inwint, zul je daar verdraaid weinig op terug gaan zien. Het meest voor de hand liggende tooltje hiervoor is de scope van je wapen. Van een afstandje rondkijken hoe een vijandelijk kamp in elkaar steekt is uiteraard een heel goede optie. Het grootste nadeel daarvan is dat je alles slechts van een oogpunt kan bekijken, waardoor je veel informatie mist. Een drone biedt daar de oplossing in. Helaas kleeft er aan een drone het nadeel dat een vijand deze snel kan spotten, waardoor het element van de verrassing al snel pleite is. Het zal dus constant een afweging zijn; weinig intel en improviseren of veel intel en een half kamp wat je op de hielen zit.
Nu is een sluipschutter lang niet altijd een aanvallende kracht in een leger. Soms is het wel eens handig om deze als verdediger op te stellen. Wanneer je intel uitwijst dat vijandelijke troepen het op jouw kamp gemunt hebben, is een ‘eye in the sky’ een meer dan handige toevoeging. In Sniper: Ghost Warrior 3 zul je dan ook van tijd tot tijd zo’n scout spelen. Voordat de vijand binnen vuurbereik is, dien je te plannen waar en hoe deze je kamp zullen of kunnen benaderen, en daar op inspelen. Het leggen van boobytraps en wegblokkades verkleint het aantal entrypoints al, en als jij nu zorgt dat deze allemaal recht in jouw ‘line of sight’ liggen, dan zit je geramd.
Met Sniper: Ghost Warrior 3 wil CI ook de nadruk leggen op het craften van je eigen munitie. Kogels liggen niet lukraak voor het oprapen en niet ieder patroon is even geschikt voor het doel waar je het op afvuurt. Het is dus aan jou als speler om zelf je munitie te fabriceren en beheren. Dit geldt ook voor je wapenuitrusting. Sniper: Ghost Warrior 3 mikt op realisme, dus vergeet een afgeladen rugtas vol sniper rifles. Kiezen welke geschikt is voor je taak is de sleutelzin. Het kan het verschil maken tussen een victorieuze overwinning of een verpletterende nederlaag.
Als er een ding is waar we CI nooit van hebben kunnen betichten, dan is het het afleveren van een mooie game, grafisch dan. Ook Sniper: Ghost Warrior 3 biedt weer een hele hoop potentie, gezien de game draait op de CryEngine, waar wel meer pareltjes op gebouwd zijn. Het biedt uiteraard geen garantie, zoals onlangs bij andere ontwikkelaars is gebleken, maar de vorige twee games bieden qua graphics hoop. De game wordt volgens CI immenser dan ooit. Een dag- en nachtcyclus waar de speler tactisch gebruik van kan maken en diverse weersomstandigheden zullen volgens de ontwikkelaar allen bijdragen aan een ware sniper experience.
Hoe lang we nog moeten wachten op Sniper: Ghost Warrior 3 is nog niet helemaal duidelijk. Tot op heden heeft CI laten weten druk bezig te zijn met de game, maar nog geen concrete releasedatum erop losgelaten. Het geeft ons in ieder geval nog even de tijd om onszelf af te vragen: Ben ik een sniper, ben ik een ghost of ben ik een warrior?