SimCity

archief
Kevin Rombouts op 20 januari 2020
SimCity

Veel games hebben een verslavingsfactor. Games als Angry Birds die je uren kan spelen, maar wel maar 5 minuten achter elkaar. Of games als World of Warcraft, die uren aan een stuk worden gespeeld. Toch hebben weinig games een verslavingsfactor als SimCity: dagenlang verdween de game niet van ons scherm. Maar dat is al weer een flink aantal jaren geleden en sindsdien was het stil rondom SimCity. Tot kort geleden, toen we eindelijk aan de slag mochten met de bèta van de nieuwe SimCity!

Het principe van SimCity is al sinds jaar en dag dezelfde: het opbouwen en managen van je stad en deze zo welvarend te laten worden als dat mogelijk is. Dit is gelukkig na al die jaren afwezigheid niet veranderd. Ook nu begin je elke keer weer met een leeg speelveld en is het aan de speler om zijn stad vanaf de eerste stoeptegel op te bouwen. Tenminste, het speelveld is BIJNA helemaal leeg.

SimCity_01

Elk speelveld begint namelijk met een verbinding naar een grote snelweg en je stad kan niet gebouwd worden voordat deze is verbonden met de snelweg. Dit komt omdat SimCity echt is gaan ‘leven’: gebouwen komen niet meer uit de lucht vallen, maar vereisen bouwvakkers uit andere steden en gebieden om je huizen te bouwen. De eerste uren van je stad zul je dan ook continu verhuiswagens af en aan zien rijden en de straten overspoelen met verhuizende Sims.

Dit toont ook meteen een heel belangrijk onderdeel binnen de game. Je stad is namelijk niet meer alleen op de wereld, maar verbonden met andere steden in de regio. Deze steden kunnen worden beheerd door de speler zelf, door de computer of door vrienden die ook in SimCity zijn. Dit houdt wel in dat spelers continu verbonden moeten zijn met het internet om te kunnen spelen en dus niet even snel in de trein een stad kunnen bouwen of ten gronden kunnen richten.

SimCity_03

Mochten de steden om je heen net zo welvarend worden als jouw eigen stad, dan kun je ook samen gaan werken. Zo zal een stad zich kunnen richten op industrie, terwijl een naastgelegen stad zich juist richt op energieproductie en een andere stad een grote aanwezigheid van publieke diensten als politie en brandweer heeft. Steden kunnen dan hun diensten uitbesteden aan de andere steden: werkzoekenden zullen in stad 1 gaan werken, terwijl de steden energie uit stad 2 krijgen en de politie van stad 3 ook de andere steden in de gaten houdt. Helaas was de bèta die we hebben gespeeld te kort om hier uitgebreid mee aan de slag te gaan.

Grafisch is Maxis, de ontwikkelaar van de serie, een heel andere kant op gegaan. Deze stijl doet ons heel erg denken aan een game die we eerder hebben gezien: de Sims. De grafische stijl is namelijk een stuk vriendelijker en vrolijker, maar dat doet absoluut niet af aan de kwaliteit van de game die we tot nu toe hebben gezien. Daarnaast is er een groot oog voor detail: zo is bijna geen enkel huis hetzelfde en zorgen de unieke Sims voor een levendige stad.

SimCity_04

SimCity heeft de verslaafden in ons weer wakker gemaakt en we verwachten dan ook dat er vanaf maart weer heel wat uurtjes in de game zullen verdwijnen. Spelers met een Apple-computer zullen nog even geduld moeten hebben: EA kondigde kortgeleden aan dat ze de maart-deadline niet gaan halen, maar dat de game nog wel dit voorjaar zal verschijnen.