Skull & Bones
Skull & Bones is een nieuwe IP van Ubisoft Singapore, waar we ons inleven als piraten op de Indische Oceaan. We zullen nog tot de herfst van 2018 moeten wachten voordat we ons kunnen begeven in de wereld van schatten, piraten en rum.
Tijdens de E3 werden we overvallen door een nieuwe IP. Vanuit het niets werden we gegrepen door beelden van oceanen, schepen en piraten. We kregen al enkele dingen te weten. Zo hoorden we dat de wereld veel draait om team-based multiplayer evenementen, maar er werd ook gesproken over singleplayer. Tijd om te gaan kijken hoe de vork in de steel zit: wat weten we nu echt? Wat kunnen we in de herfst van 2018 verwachten?
Hijs de zeilen
Toen ik de eerste beelden zag van Skull & Bones was ik een beetje in de war. Niet wetende dat dit een nieuwe IP was, dacht ik dat dit wel eens het vervolg zou kunnen zijn van Assassin’s Creed IV: Black Flag. De overeenkomst was onmisbaar: van de manier hoe je over de schouder van de kapitein mee kijkt, naar het design van de schepen en uiteindelijk tot hoe de schepen zich voortbewogen in het water.
Seconden later maakten de ontwikkelaars bekend dat deze game, inderdaad, hevig geïnspireerd is door Black Flag. Ze hadden van de Assassin’s Creed fans gehoord hoe graag ze wel door het water cruisden als Edward Kenway. Om deze reden besloten ze een spirituele opvolger te maken van Black Flag, maar dan zonder het Assassin’s Creed gebeuren.
In Skull & Bones gaat het dus om niets minder dan ordinair de piraat uithangen, schepen plunderen en ladderzat liedjes zingen op het dek. Zoals altijd is samen drinken leuker dan alleen aan de fles te gaan.
Vloot tegen vloot
Van wat we nu weten, zijn er stevige multiplayer aspecten aanwezig in de game. Er is in ieder geval gehint naar multiplayer PvE-instanties, maar wat we gezien hebben, is een 5 tegen 5 PvP MOBA-achtig gevecht, genaamd: Hunting. Hierin is het de bedoeling om zoveel mogelijk loot uit het water te vissen en van de vijanden te stelen. Het team dat de meeste schatten heeft weten te bemachtigen, wint de game.
In deze game mode kun je kiezen uit drie klassen schepen. Ten eerste is er het fregat, die groot en log is. Dit schip is vooral gebouwd om de schoten van de tegenstander te incasseren en daarna terug te schreeuwen met een enorm salvo uit zijn boeg.
Verder is er de brigantijn, die sneller is dan het fregat. Met een stevige boeg, behendigheid en snelheid kan hij de andere schepen uit manoeuvreren en vervolgens rammen op hun zwakke plekken. Tot slot is er de Sloop of War, dit is een klein schip met een enorm kanon. Met de lage bepantsering is dit schip zeer fragiel en is deze het beste als langeafstandswapen die beschadigde schepen het laatste schot biedt.
Wanneer je schip verloren is gegaan, is het echter niet einde oefening. Kort hierna zul je respawnen en weer meedoen aan de strijd. Mocht je je strategie willen veranderen, dan kun je tussentijds van schip veranderen à la Overwatch.
Als je een tijdje elkaars schepen aan gort hebt geschoten, dan kom je in de eindfase. De algemene overheid heeft genoeg gehad van de piraterij en kom het feest tot einde brengen met een enorme vloot schepen. In de regel zullen de piratenjagers zich richten op het team dat de meeste loot heeft. Het is van belang dat deze schepen overleven. Je kan het gevecht aangaan, maar het is aangeraden om te vluchten voor je leven.
Wat te doen met een dronken schipper
Hoewel de multiplayer elementen interessant zijn, is dit allemaal geleend van games die we al een beetje kennen. De aesthetica is hevig geïnspireerd door Black Flag en de combat elementen zijn geleend van Dreadnought. Dit is opzich niet erg, zoals ik eens eerder heb gezegd: ‘Beter goed gejat dan slecht bedacht.’
Het allerliefst zie ik natuurlijk: goed bedacht, en volgens mij heeft Skull & Bones hier wat voor in petto in de vorm van een singleplayer. Er is nog niet veel bekend over wat de singleplayer in zal houden, maar we weten wel dat het mogelijk zal zijn om je schepen te upgraden en een vloot te verzamelen. Wat je vervolgens met die vloot kan, is nog een mysterie.
Verder weten we ook dat er ruimte komt voor customisatie. Je kunt je bemanning zelf uitkiezen, de kapitein aankleden en je schip aanpassen zodat deze er uit ziet zoals jij wilt.
Waar ik het meest naar uitkijk, is een verhaal in een seabox (dit is een sandbox is een oceaanklimaat), waarin we de verschillende eilanden en de omgeving van de Indische tropen kunnen onderzoeken, en een intrigerend verhaal doorlopen die een interessante kijk geeft op het kolonialisme die toen aan de orde was.
Al met al ben ik zeer geïnteresseerd in het product dat Ubisoft Singapore ons zal brengen en ik kijk uit om in de herfst van 2018 met deze game aan de slag te gaan. Tot die tijd zal ik aan mijn voorraad rum moeten werken…