World of Warcraft: Battle for Azeroth
De groene mannetjes van Sargeras zijn vanaf volgend jaar iets uit het verleden en dus hebben de Horde en Alliance weer alle tijd en ruimte om elkaar van kant te maken. Dat is dan ook precies wat ze gaan doen in Battle for Azeroth, de aankomende uitbreiding voor World of Warcraft. Wat kunnen we verwachten?
De trailer op BlizzCon 2017 toont ons een alles of niets veldslag tussen niemand minder dan Koning Anduin en Warchief Sylvanas Windrunner, met de respectievelijke Alliance en Horde aan hun zijde. De casus belli is nog wat onduidelijk, al lijkt het in vlammen opgaan van de World Tree Teldrassil er iets mee te maken te hebben. Voor de Horde is het echter de belegering van Undercity waar ze pislink over zijn. Een perfect uitgangspunt voor een nieuwe uitbreiding waarin de klassieke strijd tussen Horde en Alliance centraal staat.
Gezamenlijke vijand
In Legion hebben we het leger der demonen van Sargeras eindelijk verslagen en zou alles weer koek en ei moeten zijn op de planeet Azeroth. Vrede is alleen niet erg spannend en biedt weinig stof voor een nieuwe uitbreiding. Daarnaast zijn er nogal wat vetes tussen de Alliance en de Horde die nog uitgevochten moeten worden.
De spreekwoordelijke druppel is het afbranden van de grote boom Teldrassil, de thuishaven van de Night Elves. De Alliance geeft de Horde de schuld, maar deze beweren dat ze dit niet gedaan hebben. Uiteraard worden ze niet geloofd en wordt Undercity aangevallen, de thuishaven van Horde-leider Sylvanas. Het is aan.
Blizzard laat hier nog even in het midden wat er nu precies is gebeurd, sterker nog, we weten niet eens of de aanval op Undercity wel een reactie op het vernietigen van de World Tree is. Het is de vraag waar we vermoedelijk aan het begin van deze uitbreiding meer over gaan lezen. Op Reddit zijn er in ieder geval genoeg theorieën over te vinden. Afgezien van ‘who shot first’ gaat er hoe dan ook flink genokt worden in Battle for Azeroth en op het eerste gezicht denken we dan aan PvP.
PvP-feestje?
In de vorige uitbreidingen lag de focus voornamelijk op extravagante Raids en Dungeons en voelde PvP een beetje als een ondergeschoven kindje. Dat komt natuurlijk omdat de krachten moeten worden gebundeld als de wereld ten onder gaat. Blizzard zette deze lijn sinds Mists of Pandaria echter zo stevig door, dat er wel eens is gedacht dat de kloof tussen Horde en Alliance helemaal opgegeven ging worden. Dat is met Battle for Azeroth in ieder geval van de baan en komt er zelfs weer nadruk op World PvP te liggen.
De grootste verandering op PvP-gebied is misschien wel dat de scheiding tussen PvP- en PvE-realms verdwijnen. In plaats daarvan kun je PvP aan- of uitvinken en dan word je bij spelers geplaatst die PvP ook aan hebben staan. Dit moet ervoor zorgen dat mensen die op een PvE-server spelen makkelijker PvP-activiteiten kunnen ondernemen en andersom kunnen PvP’ers het soms ook gewoon even uitzetten als ze er even geen zin in hebben. Dit kan tot meer PvP-actie leiden, maar ook tot minder als iedereen het saai vindt en daarom de optie maar uit laat staan.
Tijdens BlizzCon is er kort gesproken over World PvP. Er moeten aparte evenementen en activiteiten komen waardoor het loont om PvP zo nu en dan aan te zetten. Daarnaast komen er extra systemen om PvP spannender te maken. Denk aan een most wanted-status voor de gankers in een bepaalde zone. Deze spelers zouden na een x aantal kills een bounty kunnen krijgen, waardoor er een leuk kat-en-muisspel kan ontstaan. Verdere informatie hierover is nog vrij beperkt helaas, wat toch vraagtekens zet bij hoe Blizzard World PvP weer interessant wil maken. Het feit dat de ontwikkelaars nog wat vaag zijn hierover, kan betekenen dat dit nog verder uitgedacht moet worden.
Warfronts & PvE
Een van de grote features die Blizzard voor Battle for Azeroth heeft aangekondigd zijn Warfronts. Dit zijn grote gevechten tussen Horde en Alliance, maar lijken vooralsnog geen PvP te zijn. Het zijn co-op-missies die je samen met je factie tegen de AI onderneemt en waar strategie een grote rol speelt. Zo’n grote rol dat al snel de vergelijking werd gemaakt met de Warcraft RTS-serie.
Je moet namelijk resources veroveren en beheren, een basis bouwen en je moment en plek van aanval kiezen. De gevechten hebben dan ook meerdere fases, waarin je je leger met negentien andere spelers opbouwt en gecoördineerd je troepen in moet zetten. Volgens Blizzard moeten deze gevechten als echte veldslagen aanvoelen. Opvallend is wel dat dit dus geen PvP is, waar het wel om een van de belangrijkste Horde vs. Alliance features lijkt te gaan.
Daarnaast zijn ook de gebruikelijke Raids en Dungeons gewoon aanwezig, al hebben deze dus niet één dezelfde vijand als thema. In plaats daarvan staan twee nieuwe continenten centraal. Aan de kant van de Alliance kunnen spelers op ontdekkingstocht op Kul Tiras, het thuisland van de bekende mage Jaina Proudmoore. De Horde gaat kennismaken met het aloude Zandalar, van de welbekende Trolls. Hier zal het zwaartepunt van de nieuwe quest-content liggen voor Battle for Azeroth.
Vrienden in zware tijden
In de nieuwe en bestaande gebieden kunnen spelers nieuwe vrienden maken in de vorm van allied races. Dit gaat een stukje verder dan een Exalted Reputation halen. Met uitgebreide questlines kun je namelijk nieuwe rassen vrijspelen. Deze rassen kun je dus niet standaard spelen. Eenmaal vrijgespeeld kun je er een nieuw karakter mee maken. Deze begint dan op level 20. Wanneer je dit personage vervolgens tot het maximale level brengt, kun je een speciale armor set vrijspelen die uniek is voor het ras in kwestie.
Er zijn bij de release drie rassen per factie die kunnen worden vrijgespeeld, maar Blizzard heeft al laten weten dat ze meer rassen via dit systeem gaan toevoegen. Hoewel we het voorlopig met de onderstaande bevestigde rassen moeten doen, zijn er genoeg potentiële allied races te bedenken. Persoonlijk zie ik speelbare Tuskarr helemaal zitten.
Horde
- Nightborne
- Highmountain Tauren
- Zandalari Trolls
Alliance
- Lightforged Draenei
- Void Elves
- Dark Iron Dwarves
Op een onbewoond eiland zijn alle dagen anders
Islands Expeditions moeten de PvE’ers onder ons nog meer tevreden stellen. Deze eilanden kunnen alleen of in co-op verkend worden. Uniek aan deze avonturen is dat het elke keer een andere ervaring moet opleveren, ten eerste door de AI die volgens Blizzard veel strategischer en dynamischer is dan we gewend zijn van de AI in World of Warcraft en ten tweede zijn de missies en de layout van het eiland ook anders. Hoewel niet procedureel gegenereerd, heeft Blizzard ons verzekerd dat je heel wat missies kunt doen voordat Islands gaat vervelen.
Al met al een tjokvolle uitbreiding die het klassieke Horde vs. Alliance-thema terugbrengt. Of we ook echt veel nieuwe PvP-elementen gaan zien, is wel afwachten, want vooralsnog heeft Blizzard voornamelijk nieuwe PvE-content op de rol staan. Komend jaar horen we ongetwijfeld meer over Battle for Azeroth, tijdens de bèta in het voorjaar en de volledige release later in 2018.