Ubisoft geeft rechten van 1666: Amsterdam aan Patrice Desilets
Ubisoft heeft besloten om de rechten van de game 1666: Amsterdam te geven aan haar voormalige werknemer Patrice Desilets. Desilets spande een rechtszaak tegen Ubisoft aan, omdat hij al aan het project werkte voordat hij bij Ubisoft werkzaam was.
Desilets spande in 2013 een rechtszaak tegen Ubisoft aan vanwege het project 1666: Amsterdam. Hij had in het verleden aan de eerste Assassin’s Creed gewerkt voor Ubisoft, maar zocht zijn heil later bij THQ, dat in 2013 ten onder ging. De studio waar Desilets destijds werkte en het project waar hij al twee jaar mee bezig was, werd overgenomen door Ubisoft, dat hem vrijwel direct ontsloeg en de ontwikkeling van de game stopzette. Volgens Desilets stond er in zijn contract dat hij de wettige eigenaar van de game zou blijven, waardoor hij de rechtszaak aanspande. Hij eiste 500.000 dollar en de rechten van de game.
Ubisoft heeft vandaag echter Desilets gelijk gegeven en heeft hem de rechten van de game gegeven en deelde het volgende statement.
“De teams van Ubisoft zijn momenteel bezig met projecten die van grote invloed zullen zijn op de industrie. Naast onze teams en wat we in de afgelopen twintig jaar hebben opgebouwd, is dat waar we ons op willen richten. Patrice is een getalenteerde ontwerper en we wensen hem veel succes met het ontwikkelen van zijn toekomstige projecten.”
Desilets reageerde positief op het nieuws dat hij eindelijk weer over zijn geestenkind beschikt.
“Ik zal me nu volledig toewijden aan het ontwikkelen van Ancestors: The Humankind Odyssey, de game waar ik samen met Panache Digitale Games aan aan het werken ben. Dat is wat me momenteel het meest dierbaar is: het maken van de beste games en de wereld laten zien wat creatieve Quebecers kunnen doen.”
Op de vraag of hij ooit verder zal gaan met de game 1666: Amsterdam bleef Desilets vaag. Hij zei dat het lastig is om de game af te maken met een team van maar twaalf mensen, maar dat het mogelijk kan zijn als de game in kleinere stukjes wordt opgedeeld zoals Telltale dat doet met hun episodische games.