Topman Sony blaamt Hello Games inzake marketing No Man’s Sky
De ruimte verkenningsgame No Man’s Sky lijkt, ondanks de hype die het wist te creëren, bij een groep gamers niet te voldoen aan de geschepte verwachtingen. Sony-topman Shuhei Yoshida heeft aangegeven deze mensen best te snappen. De schuld van de ‘niet waargemaakte beloftes’ legt hij daarbij wel grotendeels bij Hello Games zelf, al heeft Sony wellicht meegeholpen aan het creëren van de torenhoge verwachtingen.
Tijdens de Tokyo Game Show heeft Yoshida in een gesprek met Eurogamer zijn mening gedeeld over de ontstane onvrede bij veel gamers. Volgens hem kan hij best begrijpen dat mensen zich bedot voelen. Hoewel ook Yoshida zelf zich behoorlijk vermaakt heeft met No Man’s Sky, kan hij zich ook vinden in de klachten van een grote groep spelers, die vinden dat de game bij lange na niet de content bevat die aanvankelijk beloofd was.
Ik kan een deel van de kritiek die vooral Sean Murray krijgt begrijpen, gezien het klonk alsof hij beloofde dat de game veel meer features zou hebben vanaf dag één.
Toch heeft Yoshida wel sympathie voor Sean Murray, het gezicht van Hello Games, en diens poging om enigszins te leveren wat men verwachtte. Volgens hem gaf vooral de gigantische day one patch hem het gevoel dat de studio heeft geprobeerd de schade te beperken. Het grootste probleem was volgens de Sony-baas dan ook meer het feit dat Hello Games totaal geen PR-team of een persoon met enige PR-ervaring in huis had. Deze had de studio kunnen behoeden voor de valkuil waar ze nu in zijn gelopen, namelijk een game beloven die de studio niet kan afleveren.
Nu is Sony uiteraard niet geheel onschuldig te noemen. Ook zij hebben hun aandeel gehad in het wereldwijd hypen van de game. Vooral de presentatie van de game, die bijna werd aangedragen als een first party-titel, gaf mensen de indruk dat het om een volwaardige AAA-titel ging.