Super Smash-ontwikkelaar kritisch op ‘DLC-zwendel’

archief
Kevin Rombouts op 20 januari 2020
Super Smash-ontwikkelaar kritisch op ‘DLC-zwendel’

Masahiro Sakurai, regisseur van de Super Smash Bros-serie, is in een column in Famitsu zeer kritisch over de huidige staat van DLC. Hij noemt de manier waarop DLC tegenwoordig wordt ontwikkeld een “DLC zwendel”.

In de column, vertaald door Source Gaming, verteld Sakurai zijn blik op de huidige staat van DLC. Vooral dat ontwikkelaars karakters, levels en mogelijkheden uit de originele release houden om ze later los te verkopen schiet bij hem in het verkeerde keelgat.

Tegenwoordig begint de ‘DLC zwendel’ epidemische proporties aan te nemen, waarbij gebruikers extra moeten betalen om een incomplete game compleet te maken.

Sakurai noemt in zijn column geen specifieke ontwikkelaar of game als voorbeeld. Maar hij heeft het vermoeden dat de economische druk reden is voor de nieuwe trend om games altijd maar te voorzien van DLC. Toch, ondanks dat hij weet dat enkel een game produceren en verkopen niet meer rendabel is, noemt hij de oplossing om altijd maar DLC te verkopen een irritante oplossing.

Als je winst wil maken, is DLC de manier om dat te doen. Het ontwikkelen van een game is duurder dan ooit tevoren, maar de prijs van games blijft het zelfde. Extra inkomen zou deze onbalans dus kunnen verhelpen.

Toch snap ik volledig dat gamers zich geïrriteerd voelen door de trend. Het feit blijft immers dat een game 100 procent af moet zijn bij zijn release. Ik zou razend zijn als een game dan zou worden opgedeeld en in stukken werd verkocht.

Nu denk je misschien: maar voor Super Smash Bros. wordt er toch ook gewoon betaalde DLC vrijgegeven? Dat klopt, maar volgens Sakurai is dat een ander verhaal.

De DLC die we uitgeven voor Smash is authentiek: deze is enkel ontwikkeld nadat we klaar waren met de ontwikkeling van de game die je in de winkels koopt. Natuurlijk zal hier een bedrag tegenover staan voor het werk die we in de ontwikkeling stoppen na de release van de game.

Hoe denk jij over de huidige stand van DLC? Kunnen ontwikkelaars lekker hun gang gaan, of is het volgens jou ook een grote zwendel? Laat het ons weten in de reactie!