Mass Effect: Andromeda releasedatum bekendgemaakt
Na veel speculeren, wachten en kijken naar data van webshops is het eindelijk zover. BioWare heeft bekendgemaakt wanneer Mass Effect: Andromeda in de winkels ligt. De releasedatum van de vierde game van de sciencefiction roleplaying-franchise valt voor Europa op 23 maart 2017. Dit heeft Aaron Flynn, onderdirecteur van BioWare, via een blogpost op de website van Mass Effect laten weten.
Oorspronkelijk zou de langverwachte opvolger van de originele trilogie eind 2016 uitkomen. In maart 2016 kregen we echter te horen dat de release uitgesteld zou worden. Waarschijnlijk had het team meer tijd nodig. Naar verluidt was de kritiek die het einde van Mass Effect 3 heeft gekregen ook het resultaat van een te snelle release. BioWare wil deze keer zeker zijn van hun product. De game is dus verschoven van eind 2016 naar begin 2017. Een precieze datum was echter nog niet bekend. Op een gegeven moment leek het erop dat BioWare de release misschien nog een keer zou uitstellen, maar dit blijkt nu niet het geval te zijn.
In de post op de website van Mass Effect openbaart Flynn dat Andromeda op 23 maart 2017 beschikbaar is. Flynn geeft ook uitleg over waarom de ontwikkeling van de game zo lang heeft geduurd. Andromeda zou namelijk hun meest ambitieuze Mass Effect-game ooit zijn. De game zit dan ook boordevol nieuwe verhalen en personages, om in een andere richting dan Commander Shepard en de Reapers te gaan. Daarnaast ontmoeten we in het onbekende Andromeda-stelsel nieuwe planten en species. Plus er wordt beweerd dat de gameplay van de oude games onderuit is gehaald en er dus nieuwe mechanics op ons te wachten staan eind maart.
Andromeda is de eerste Mass Effect-game die gebruikmaakt van de Frostbite-engine. BioWare heeft deze engine een paar jaar geleden ook gebruikt voor hun fantasy-franchise Dragon Age, wat een groot succes bleek te zijn. BioWare neemt de tijd om de grafische vooruitgang zo soepel mogelijk te laten verlopen, vertelt Flynn. Het lijkt erop dat dit tot goede resultaten heeft geleid. Tijdens de vakantie hebben medewerkers namelijk een kopie mee naar huis gekregen om de game te testen. De feedback die hieruit gekomen is, wordt volgens Flynn gebruikt bij de verdere ontwikkeling van de game. Over het algemeen waren de werknemers redelijk positief. Hierdoor kon BioWare dan ook eindelijk een datum prikken.