Final Fantasy 15 wordt meer casual

archief
Pixel Vault op 20 januari 2020
Final Fantasy 15 wordt meer casual

Hajime Tabata, de director van Final Fantasy 15 denkt er niet aan om de combat en exploratie van de game moeilijk te maken. Hij wil dat de game zo toegankelijk mogelijk wordt zodat zoveel mogelijk mensen van de game kunnen genieten.

Fans sprongen een gat in de lucht toen veteraan Tetsuya Nomura de leiding nam van het van spoor geraakte Final Fantasy Versus 13 en er Final Fantasy 15 van maakte. Hij heeft nu afstand gedaan van het project en zijn vervanger wil het anders aan gaan pakken. Hajime Tabata vindt dat de voorgaande games te moeilijk waren en hij wil de combat en exploratie zo simpel mogelijk houden.

“Met Final Fantasy 15 wil ik de game meer casual maken. Er zal nog steeds diepte in de game zitten, maar ik wil het zo maken dat alle spelers die diepte makkelijker kunnen bereiken.”

De recente trailer liet zien dat veel van de game afspeelt (en te spelen is) vanuit een auto. Spelers kunnen met die auto de hele wereld bereiken, maar ze kunnen ervoor kiezen om de auto zelf te besturen of om de game te laten rijden. Met de combat probeert Tabata er kracht van de nieuwe consoles te laten spreken, in plaats van “moeilijke knoppencombinaties” te gebruiken.

“De combat zal grotendeels uit één knop bestaan. De AI zal een actie daaraan toepassen die in dat geval het beste zal passen. Hiermee geeft de game je ‘instant gratification’ en blijft de combat simpel. Ik wordt er zelf niet jonger op. Ik wil niet op een hoog tempo knoppen indrukken. Ik wil dat de AI gebruiken die nu mogelijk is door de nieuwe hardware zodat niemand de moeite hoeft te nemen om moeilijke knoppencombinaties te leren.”

De laatste keer dat Square Enix de Final Fantasy-serie probeerde te stroomlijnen ontvingen we Final Fantasy 13.