E3 2015 – Persconferentie Bethesda – Je moet ergens beginnen
We zitten er een heel jaar op te wachten, maar afgelopen nacht was het dan eindelijk zover. De E3 werd in Los Angeles afgetrapt met een persconferentie van Bethesda, wat de eerste keer was voor de uitgever. Maar dat het de eerste keer was, was goed te merken. Tijd om de belangrijkste zaken op een rijtje te zetten.
De presentatie werd geopend door Pete Hines, vice-president bij Bethesda en het hoofd van de PR voor de uitgever. Met een standaard filmpje over hoe geweldig het is om voor Bethesda te werken, heel veel bedankjes en heel veel mensen die werden verwelkomd, rolden we meteen in de eerste game: DOOM.
Vanaf het eerste moment dat de beelden werden getoond hing er een sfeer van: is dit CGI of daadwerkelijke gameplay? Al snel blijkt dat het gameplay is. Heel gewelddadige gameplay met shotguns, kettingzagen en BFG’s. Maar naast de nodige kogels komen je handen goed van pas. Zo zagen we regelmatig vijanden waarvan de nek werd omgedraaid, de schedel werd ingetrapt, of zelfs in tweeën werd getrokken. Het deed zelfs even denken aan Bulletstorm, vooral toen we scores over het beeld zagen vliegen.
Misschien wel de belangrijkste vernieuwing binnen DOOM is echter niet in de gameplay of in de graphics te vinden. Die is namelijk te vinden in een compleet nieuw systeem genaamd Snapmap. Door middel van Snapmap is namelijk iedereen in staat om nieuwe levels te creëeren, nieuwe multiplayer-modi te creëeren en zelfs bestaande principes uit de game aan te passen. Hoe dit allemaal werkt, zullen we nog moeten ontdekken: DOOM staat voor 2016 op de kalender.
Na het over-de-top geweld van DOOM doken we in het iets minder over-de-top geweld van Battlecry. In een trailer van de free-to-play game van Bethesda en Battlecry Studios zagen we een factie waarmee je kunt gaan spelen. Deze factie, genaamd de Han Republic, zal voor iedereen te spelen zijn. De game gaat namelijk later dit jaar in beta, waarvoor je jezelf nu kunt inschrijven.
Toen de trailer van Battlecry klaar was en Arkane Studios op het podium verscheen, wisten we eigenlijk al genoeg: Dishonored 2 komt eraan. Na het lek van gisteren werd de game inderdaad bevestigd tijdens de persconferentie. Dunwall zal worden ingeruild voor een meer mediterrane stad, waarin je opnieuw als Corvo kunt spelen, maar ook als Emily, de dochter van de keizerin uit het origineel. De game zal dit jaar niet meer op de markt komen, maar om de tijd te doden, kunnen we dit najaar met een remastered editie van Dishonered in de vorm van een Definitive Edition voor next-gen consoles en pc aan de slag.
Natuurlijk moest ook The Elder Scrolls nog aan bod komen tijdens de presentatie. Dat werd gedaan in de vorm van een trailer met de nieuwe content die we mogen verwachten in de komende maanden. Ook werd een strategische kaartgame rondom The Elder Scrolls, genaamd Legends, aangekondigd voor iPad en pc. Echter zijn de details rondom de game nog erg schaars.
Een andere mobiele game die werd aangekondigd, is Fallout Shelters. Een gratis te downloaden game voor iOS waarin jij aan de slag gaat als beheerder van één van de Vaults. Stuur je mensen in de Vault aan, beheer de Vault en zorg dat ze zo lang mogelijk overleven. De game zal geen timers of paywalls bevatten, maar zal wel in-app aankopen ter beschikking hebben. De game is overigens direct beschikbaar.
Maar waar de mensen voor kwamen, werd natuurlijk voor het laatst bewaard: Fallout 4. Tijdens de presentatie kregen we de eerste gameplay-beelden te zien, waarbij we meteen de eerste momenten van de game zagen, namelijk die voor de nucleaire oorlog plaatsvonden. De gameplay gaf nog niet te veel informatie vrij buiten het feit dat je 200 jaar na de explosies plots weer uit de kluis komt als enige overlevende.
De game is ontwikkeld met de nieuwe generatie pc’s en consoles in het achterhoofd en dus is er ook een nieuwe engine gebouwd voor de game. Hierdoor is de wereld ook meteen een stuk levendiger en is er veel meer mogelijk. Een simpel voorbeeld is dat je veel meer mogelijkheden hebt in gesprekken. Niet langer ben je verplicht om een eindeloze conversatie door te klikken. Op ieder moment kun je uit een conversatie weglopen, of zelfs iemand in zijn gezicht schieten. Mocht je dat willen tenminste.
Tijdens de presentatie werd het ook duidelijk dat er veel meer de nadruk zal liggen op het aanpassen van je karakter, je wapen en je omgeving. Zo begon het al direct aan het begin van de demo met het ‘sculpten’ van je gezicht. Ieder onderdeel kan zonder enige moeite worden aangepast en je zit niet meer vast aan metertjes en schuifjes om je gezicht te veranderen.
Daarnaast is het mogelijk om je wapens helemaal vanaf de grond af op te bouwen met materiaal dat je vindt in de wereld. Alle troep die je namelijk tegenkomt en verzamelt, kan worden omgezet naar bruikbaar materiaal, waardoor het ook opeens nuttig wordt om alles te verzamelen. Op diezelfde manier kun je ook je power armor aanpassen. Je zult zelfs hele huizen kunnen bouwen en gemeenschappen kunnen oprichten.
Maar het belangrijkste nieuws was toch wel een releasedatum. We zullen Fallout 4 namelijk dit jaar nog te zien krijgen. Op 10 november 2015 zal de game namelijk in de winkels liggen voor PlayStation 4, Xbox One en pc.
Dat was Bethesda’s eerste E3 persconferentie. Of ze dit vaker gaan doen, weten we nog niet. Maar gaan ze volgend jaar weer, dan mogen ze toch wel zorgen dat het allemaal iets vlotter gaat. En iets minder grapjes maken die niet grappig zijn.